بورس

بورس این روزها بهترین بازار از نظر بازدهی به‌شمار می‌رود و هر روز نیز نقدینگی بسیار بیشتری را به خود جذب می‌کند. در این بین، گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام، طی دو هفته اخیر عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشته است، به‌طوری‌که دو نماد ایران‌خودرو و سایپا این روزها بیشترین جذب نقدینگی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بورس این روزها بهترین بازار از نظر بازدهی به‌شمار می‌رود و هر روز نیز نقدینگی بسیار بیشتری را به خود جذب می‌کند. در این بین، گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام، طی دو هفته اخیر عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشته است، به‌طوری‌که دو نماد ایران‌خودرو و سایپا این روزها بیشترین جذب نقدینگی را به خود اختصاص داده‌اند. حال در چنین شرایطی باید دید در هفته جاری خودروسازان چه عملکردی را از خود برجای خواهند گذاشت. در این رابطه، فردین آقابزرگی و حمیدرضا افشار دوتن از کارشناسان بازار سهام در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» به تشریح آخرین وضعیت بورس و همچنین چشم‌انداز گروه خودرویی پرداخته‌اند.

اصلاح بازار جای نگرانی ندارد

فردین آقابزرگی-کارشناس بازار سرمایه

 ازنظر برخی کارشناسان، نرخ دلار در حال تثبیت در کانال 20هزارتومانی است. این عامل چه تاثیری بر بورس خواهد گذاشت؟
ارز و نرخ آن همیشه در بازار سهام یک فاکتور اساسی بوده و طی حدود 16ماهی که بورس بسیار رونق گرفته، افزایش نرخ دلار هم کاملا تاثیرگذار بوده است. هرچند افزایش نرخ ارز برای کلیت اقتصاد شاید مساله مثبتی نباشد، اما این موضوع برای بورس بسیار پراهمیت بوده و تا زمانی‌که نرخ ارز در حال رشد باشد و حتی در همین محدوده تثبیت شود، می‌توان وضعیت سهام را در حالت کلی مثبت و صعودی ارزیابی کرد.

 طی چند روز اخیر در فضای بورس و بین فعالان بازار، هر روز صحبت از اصلاح شاخص‌کل می‌شود، اما شاهد هستیم نماگر اصلی بورس به این حرف‌ها اعتنایی نمی‌کند و همچنان در مسیر افزایش است. آیا در هفته جاری هم شاهد اصلاح در بازار خواهیم بود؟
مساله مهم این است که اصلاح نیز جزو ذات بازار است و به‌هیچ عنوان در مقطع فعلی جای نگرانی خاصی وجود ندارد. چراکه یک اصلاح کوچک می‌تواند قدرت بیشتری به شاخص‌کل دهد تا بتواند در ادامه مسیر، پرقدرت‌تر به راه خود ادامه دهد. به‌نوعی می‌توان از این اصلاح‌ها به‌عنوان فرصت خرید یاد کرد. ضمن این‌که شاخص‌کل نیز نیاز به استراحت دارد و نمی‌تواند مداوم و پی‌درپی به رشد خود ادامه دهد. بنابراین اگر در هفته پیش‌رو شاهد یک اصلاح باشیم، سهام‌داران نباید نگران شوند. چراکه این امر نیز جزو قواعد بورس است و با یک اصلاح کوچک اتفاقی در بورس نخواهد افتاد.

 به سهام‌داران تازه‌وارد چه توصیه‌ای می‌توان کرد؟ آن‌ها زمانی وارد بورس شدند که روند مداوم صعودی بوده است و شاید انتظار روند منفی را ندارند. این‌ها ممکن است تحت‌تاثیر ایجاد صف‌های فروش، هیجان‌زده شوند و به سرمایه‌ خود لطمه بزنند. سهام‌داران خرد باید چه رویه‌ای را در پیش بگیرند؟
مهم‌ترین نکته در بورس، نخست انتخاب یک سهم بنیادی و ارزنده و با کمترین ریسک است و دوم هم صبوری سهام‌داران در بازه‌های میان‌مدت و بلندمدت است. با رعایت این دو اصل است که سهام‌داران می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص به سود بسیار خوب دست پیدا کنند. 
در غیر این صورت اگر بخواهند با هر منفی‌خوردن یا هیجان بازار دستپاچه شوند و تحت تاثیر قرار بگیرند، این امکان وجود دارد که به سرمایه خود آسیب جدی بزنند. بنـــابراین همان‌طور که عرض کردم، روند کلی بازار صعودی است و اگر مردم سهام‌داری کنند و تنها دید کوتاه‌مدت برای کسب سودهای مقطعی نداشته باشند، به‌طور قطع در طول زمان به سودهای بسیارخوبی دست پیدا می‌کنند.

 با توجه به این‌که دو نماد بزرگ گروه خودرویی یعنی ایران‌خودرو و سایپا در چند روز اخیر با صف‌های میلیونی خرید روبه‌رو بوده‌اند، وضعیت این گروه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این دو شرکت بعد از افزایش سرمایه‌ای که انجام دادند و به بازار برگشتند، با توجه به جذابیت قیمتی که پیدا کردند، مورد استقبال بازار قرار گرفتند. همچنین مساله افزایش قیمت خودرو و استقبالی که مانند همیشه مردم از پیش‌فروش‌های خودرو به‌عمل آوردند، مزید بر علت شده‌اند تا خودروسازان هم به یکی از لیدرهای اصلی بورس تبدیل شوند و آینده سهام آن‌ها در بازار نیز با توجه به پویایی موجود در تنوع‌بخشی به سبد محصول و ادامه پروژه‌های داخلی‌سازی مثبت به نظر می‌رسد.

بلوک مدیریتی ایران‌خودرو در بانک‌پارسیان مشتری دارد

حمیدرضا افشار-کارشناس بازار سرمایه

 دلیل اصلی توجه این روزهای فعالان بازار سهام به ایران‌خودرو و سایپا چیست؟
در این باره چنددلیل را می‌توان ذکر کرد؛ نخست این‌که آن‌ها در قیاس با سهم‌های دیگر بازار از قیمت‌های بسیار پایین‌تری برخوردارند و باتوجه به این موضوع برای بسیار برای سهام‌داران جذاب هستند. 
دوم آنکه گزارش‌هایی که منتشر کرده‌اند، حاکی از بهبود عملکرد آن‌هاست و به‌همین‌خاطر مورد استقبال قرار 
گرفته‌اند.
 قرار است روز یکشنبه بلوک مدیریتی ایران‌خودرو در بانک پارسیان مزایده شود. اگر این بلوک به فروش برود، چه تاثیری بر سهام ایران‌خودرو و زیرمجموعه‌هایش به‌خصوص گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو می‌گذارد؟
این مزایده طی چند نوبت انجام شده ولی به‌دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است. اما اکنون به‌نظر می‌رسد برای این بلوک مدیریتی مشتری پیدا شده است و درصورتی‌که این امر به‌وقوع بپیوندد، برای این دو شرکت می‌تواند بسیار مثبت باشد و موجبات رشد این دو سهم را بیش از گذشته فراهم کند.

 روند کلی بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باتوجه به این‌که قیمت دلار همچنان روند صعودی دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد تازمانی‌که دلار درجهت افزایش قیمت حرکت کند، بورس هم به‌تبع آن در مسیر صعودی گام بردارد.

 با توجه به اخباری که می‌شنویم، آیا در هفته جاری احتمال اصلاح در بازار وجود دارد؟
تا زمانی‌که نرخ دلار در همین محدوده‌ها حرکت کند و از طرف دیگر همچنان نقدینگی به‌سوی بورس پمپاژ شود، می‌توان انتظار داشت بورس در بلندمدت همچنان روند صعودی را حفظ کند. البته باید این نکته را هم متذکر شد که بورس نمی‌تواند به‌صورت ممتد و بدون وقفه، بی‌محابا بالا برود و نیازی به کمی استراحت دارد. بنابراین اگر اصلاحی هم در پیش باشد، جای نگرانی ندارد. چراکه روند کلی بورس مثبت خواهد بود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =