لنت‌ترمز

واردات یا تولید کالا در داخل کشور با توجه به‌نیاز مصرفی و بحث کیفیت انجام می‌شود و این روند طبیعی درتجارت تمام کشورها نمود دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،واردات یا تولید کالا در داخل کشور با توجه به‌نیاز مصرفی و بحث کیفیت انجام می‌شود و این روند طبیعی درتجارت تمام کشورها نمود دارد. اما کشورهای مختلف سعی می‌کنند از واردات کالاهایی که نمونه آن در کشورشان وجود دارد و قادر به‌تولید آن هستند، یا جلوگیری کنند یا برای ورود آن تعرفه قرار دهند. البته در کشورهایی که دارای اقتصاد آزاد هستند، معمولا تعرفه‌ها حذف شده یا خیلی ضعیف اعمال می‌شود و این رقابت، کیفیت و فروش وخدمات پس از فروش‌ است که تعیین می‌کند کدام کالا حرف اول را می‌زند. درشرایط کنونی که نیاز به‌اشتغال به‌شکل روز افزون درکشور احساس می‌شود، باید تولید داخلی به‌شدت حمایت ‌شود. 
درهمین‌راستا هفته گذشته روزنامه «دنیای‌خودرو» در تاریخ 10/04/1399 در همین صفحه، مطلبی از جانب یکی از شرکت‌های واردکننده لنت‌ترمز درخصوص تاثیر ممنوعیت واردات برافزایش تولیدات زیرپله‌ای و همچنین سیاست نادرست اعمال این ممنوعیت منتشر کرد که با واکنش انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور روبه‌رو شد و درپاسخ و رد این مقاله اعلام کردند که محدودیت واردات سبب افزایش تولید و اشتغال بیشتر در این صنعت شده است.
در جوابیه انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور به روزنامه «دنیای‌خودرو» عنوان شده که محدودیت واردات لنت‌ترمز، به‌منزله خونی تازه در رگ‌های تولید با کیفیت داخلی و اشتغال هموطنانمان است.
«لنت‌ترمز کالایی فوق‌ایمنی است که هم تولیدکنندگان داخلی برای تولید آن وسواس زیادی به‌خرج می‌دهند و هم سازمان ملی استاندارد ایران و ادارات زیرمجموعه نظارت سخت‌گیرانه‌ای از فرآیند تولید تا مصرف، بر آن اعمال می‌کنند. 
ذکر این نکته ضروری است که همین سازمان، مرجع تایید و نظارت کیفی برمحصولات وارداتی با همکاری گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران نیز هست.
تاکنون از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت 118 مجوز برای تولید لنت‌ترمز و کلاچ صادر شده که دراین‌باره 57 واحد پروانه تولید و بهره‌برداری و علامت استاندارد را کسب کرده‌اند و خوشبختانه این تعداد، رو به‌افزایش است. با نگاهی به‌آمار فوق‌ درمی‌یابیم که فضای تولید لنت‌ترمز و کلاچ در کشور از جهت کمـــــی و کیفی کاملا رقابتی است.
درمیان تولیدکنندگان داخلی، کارخانه‌هایی هستند که تکنولوژی تولیدشان تحت‌لیسانس معتبرترین تولیدکنندگان لنت‌ترمز اروپایی و آسیایی است و بیش از نیم‌قرن سابقه فعالیت تولیدی در این صنعت دارند و درحال‌حاضر نیز دربخش تحقیق و توسعه با متخصصان این صنعت درسراسر دنیا فعالیت‌های مشترکی دارند. بنابراین سایر تولیدکنندگان نیز با تأسی به‌آنان و برای حفظ سهم خود در این بازار رقابتی، ناگزیر به‌ارتقای کمی و کیفی تولیداتشان هستند.
اما متقلبین محصولات بی‌کیفیت که تحت‌عنوان «تولیدکنندگان زیرپله‌ای» به آن‌ها اشاره شده است، محصولات خود را با بسته‌بندی و برند کارخانجات معتبر خارجی آماده و به‌بازار عرضه می‌کنند. 
خوشبختانه پس از اعمال محدودیت از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات انواع لنت‌ترمز و کلاچ، از اقبال مصرف‌کنندگان از چنین محصولاتی کاسته شده است. 
زیرا بنکداران و مصرف‌کنندگان کاملا به‌این آگاهی رسیده‌اند که از آنجایی‌که واردات این محصول با محدودیت مواجه شده است، این دسته از کالاها یا تقلبی هستند یا به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند که در هر دو حالت استفاده از آن‌ها تبعاتی را برای‌شان به‌همراه خواهد داشت. بنابراین عرضه محصولات زیرپله‌ای و قاچاق رو به‌کاهش است.
درشرایط خاص کنونی کشور از تمام تجار و بازرگانان انتظار می‌رود به‌جای درنظر گرفتن سود فردی و نشر مطالبی که از واقعیت جامعه فاصله دارد، کمی هم به‌فکر مصالح ملی، اشتغال، خودباوری و حمایت از تولیدکنندگان داخلی باشند تا بتوانیم درکنار یکدیگر علاوه‌بر گذر ازمسیر پرپیچ و خم پیش رو، کشور را از واردات محصولاتی که تولید با کیفیت آن‌ها در داخل امکان‌پذیر است، بی‌نیاز کنیم.
 به‌یاد داشته باشیم تفرقه ریشه جدال و زمینه‌ساز بحران درجامعه بوده و همدلی زمینه‌ساز پیشرفت و ترقی در مسیر پیشبرد امور است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =