خودرو تجاری

سال جاری اهداف و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور توسعه و تعمیق ساخت داخل با 11 برنامه در شرایطی تعریف شد که تولیدکنندگان در زمینه‌های مختلف هنوز نتوانسته بودند با مشکلات اقتصادی کنار بیایند و تولید را به میزان گذشته برسانند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال جاری اهداف و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور توسعه و تعمیق ساخت داخل با 11 برنامه در شرایطی تعریف شد که تولیدکنندگان در زمینه‌های مختلف هنوز نتوانسته بودند با مشکلات اقتصادی کنار بیایند و تولید را به میزان گذشته برسانند. این در حالی است که وزارت صمت در برنامه‌های خود از رشد 4برابری خودروهای تجاری در سال جاری خبر داده است. گرچه نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که تجاری‌سازی در سال‌های اخیر در مقایسه با سایر صنایع افت تولید بیشتری را تجربه کرده است و بازگشت این صنعت به روزهای اوج نیازمند زنجیره‌ای از حمایت‌های دولتی و سایر سازمان‌ها و ارگان‌هاست و افزایش 4برابری تولید برای آن‌ها کمی دشوار خواهد بود، اما افزایش تولید آن هم با عددی منطقی دور از ذهن نخواهد بود. 
   بیشترین افت تولید در سال 98
نگاهی به آمارهای سال گذشته نشان از آن دارد که تولید خودرو در بخش‌های مختلف هنوز نتوانسته به اوج خود بازگردد و حتی در مقایسه با سال‌های پیش از آن نیز افت چشمگیری را رقم زده است. 
آماری که به‌تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص تولید انواع خودرو منتشر شده است، نشان می‌دهد خودروهای تجاری در کشور بیشترین افت تولید را در مقایسه با سال پیش از آن داشته‌اند. 
این گروه خودرویی در سال 98 افت تولید 54.4 درصدی را در مقایسه با سال 97 ثبت کرده است. بر اساس این آمارها تجاری‌سازان داخلی در سال 98 که سال چندان مثبتی برای این گروه نبوده، توانستـــه‌اند 4هزار و 528 دستگاه انواع کامیون، کشنده و کامیونت را به تولید برسانند، درحالی‌که این رقم در سال 98 به 9هزار و 947 دستگاه رسیده بود. 
البته این افت تولید شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون هم می‌شود؛ خودروسازان در این بخش پس از آن به ترتیب در تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۴۵.۷ درصد و در تولید کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) ۳۹.۷ درصد افت تولید در مقایسه با سال ۱۳۹۷ داشته‌اند. 
در سال 98 در بخش خودروهای مسافری سنگین و نیمه‌سنگین هم ۱۹۷۲ دستگاه خودرو تولید شده که این رقم در سال پیش از آن 3632 دستگاه بوده است.

   برنامه صمت برای تولید 30هزار خودرو تجاری 
وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه جهش تولید خود در ابتدای سال جاری اهداف تولیدی مختلفی را در برای سایر بخش‌های داخلی در نظر گرفته است که از آن جمله باید به افزایش تولید خودرو در بخش تجاری و سواری اشاره کرد. 
براساس این برنامه، هدف‌گذاری شده است خودروسازان داخلی در بخش خودروهای سواری و وانت‌ها تا پایان سال جاری یک‌میلیون و 200هزار دستگاه تولید کنند. باید به این موضوع توجه داشت که این میزان تولید در مقایسه با سال گذشته رشد 45 درصدی را برای این بخش به همراه خواهد داشت. 
همچنین این برنامه به تولید 30هزار دستگاه خودرو تجاری در سال جاری اشاره دارد که برای این صنعت نیز افزایش 275 درصدی نسبت به سال گذشته را رقم خواهد زد.

   سهم‌خواهی 30 درصدی ایران‌خودرو از بازار تجاری‌ها
با تکیه بر آمارهای منتشرشده تولید در بخش خودروهای تجاری، افزایش 4 برابری تولید خودروهای تجاری در سال جاری دور از ذهن خواهد بود، اما اخبار خودروسازان تجاری و فعالیت‌های آن‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون امید به افزایش تولید شاید کمی پایین‌تر از اهداف وزارت صمت را زنده می‌کند. براساس اعلام مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، این خودروسازی برنامه‌ریزی کرده تا در سال جاری 10هزار دستگاه خودرو تجاری تولید کند. 
بر همین اساس، افزایش 4برابری تولید خودروهای تجاری نسبت به سال گذشته، هدف‌گذاری تولید 20هزار دستگاهی در این بخش را نشان می‌دهد که قرار است ایران‌خودرو سهم 30 درصدی از این اهداف را داشته باشد. این خودروسازی در راستای نیل به این اهداف به‌تازگی قرارداد 800 دستگاهی تولید اتوبوس و مینی‌بوس را امضا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =