کد خبر: 229792
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷

ظهور و بروز گسترده رسانه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی برخی صنایع را که تحلیل و نگارش درباره آن‌ها نیاز به‌تخصص دارد با چالش مواجه می‌کند. حقیقتی محض که درشرایط فعلی اقتصادی و تولیدی کشور دامن صنایع مرتبط با خودرو را نیز گرفته است. 

 به گزارش «اخبار خودرو»،ظهور و بروز گسترده رسانه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی برخی صنایع را که تحلیل و نگارش درباره آن‌ها نیاز به‌تخصص دارد با چالش مواجه می‌کند. حقیقتی محض که درشرایط فعلی اقتصادی و تولیدی کشور دامن صنایع مرتبط با خودرو را نیز گرفته است. 
اگرچه این رسانه‌ها به‌زعم خود سعی در اطلاع‌رسانی و گره‌گشایی از مشکلات مردم و کشور دارند، اما نداشتن تخصص لازم توسط اعضای تحریریه، دربرخی موارد نه‌تنها گره‌ای از مشکلات باز نمی‌کند، بلکه برای صاحبان صنایع و مدیرانی که سعی در سرپا نگه داشتن صنعت دارند، دردسرساز نیز خواهد بود. خودرو نیز از آن دست صنایع است که تنها پرداختن به‌مشکلات سطحی در آن و صنایع وابسته‌ای که زنجیره‌تامین را تشکیل می‌دهند، ‌می‌تواند گره کوری در ‌روند کاری آ‌ن‌ها ایجاد کند. صنایعی که پرداختن به‌روند کاری هریک از آن‌ها نیاز به‌تخصص لازم و اشراف کامل بر بازار و وضعیت صنعت دارد. پرداختن به‌موضوعات گوناگون درتمام حوزه‌های مختلف صنعت‌خودرو شامل تولید،‌ بازار،‌ قطعات یدکی، ‌تایر و حتی روانکارها توسط افراد غیرمتخصص می‌تواند تولید و بازار این صنایع را با چالش‌های جدی مواجه کند و گذر از آن‌ها نیاز به‌فعالیتی دوچندان برای اطلاع‌رسانی صحیح دارد. شاید درج گزارشی کوتاه از افزایش قیمت یک گروه کالایی آن‌هم بی‌اطلاع از این موضوع که هیچ‌کارخانه‌ای بدون‌مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجاز به‌انجام آن نیست، ساده‌ترین ظلمی باشد که باعث می‌شود بازار حداقل برای مدت محدودی دچار التهاب شود و مصرف‌کننده نهایی و تولیدکننده هر دو از این التهاب زیان ببینند. 
دراین بین لازم است رسانه‌های عمومی و  حتی آن‌ها که نام تخصصی را یدک می‌کشند اما درتمام حوزه‌ها از خبرنگاران و تحلیل‌گران متخصص برخوردار نیستند، به‌جای نگارش اخبار غیرواقعی و خالی از تحلیل‌های درست تنها به‌‌رسانه‌هایی استناد کنند که با صرف هزینه‌های زیاد،‌ در نخستین‌گام از افراد کاربلد بهره می‌گیرند و خود به‌عنوان مرجع اطلاع‌رسانی درحوزه‌های مذکور به‌شمار می‌روند. در گام بعدی شاید بتوان مدیران رسانه را نیز مقصر این رخدادها دانست که کوچک‌ترین تلاشی برای تربیت خبرنگاران متخصص درحوزه‌های مختلف فعالیت خود نداشته‌اند و در فضای باز رسانه‌ای کشور، برخی اظهارنظرهای نادرست آسیب‌های سنگین و زیادی به‌اقتصادشان وارد کرده است. البته فارغ از این مهم که درنهایت مصرف‌کننده نهایی است که آسیب اصلی را متحمل می‌شود. 
بنابراین به‌جاست درسال جهش تولید، مدیران رسانه‌ای با نگاهی عمیق‌تر به‌موضوعات تنها در زمینه‌هایی اقدام به‌انتشار اخبار و گزارش‌های تولیدی کنند که هم از صحت و سقم آن مطلع هستند و هم دانش کافی درسابقه نگارنده آن به‌چشم می‌خورد تا مبادا مصداق این ضرب‌المثل شوند که «مرا به‌خیر توامید نیست،‌ شر مرسان»!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =