براساس جدیدترین گزارشی که موسسه ملی روانکاری و گریس ایالات‌متحده (NLGI) منتشر کرده، تولید گریس در چین و برخی کشورهای جنوب‌شرق آسیا روند رو به‌رشد خود را ادامه داده و درعین‌حال عوامل خارجی سبب افت تولید در سایر نقاط دنیا از جمله ایالات‌متحده شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس جدیدترین گزارشی که موسسه ملی روانکاری و گریس ایالات‌متحده (NLGI) منتشر کرده، تولید گریس در چین و برخی کشورهای جنوب‌شرق آسیا روند رو به‌رشد خود را ادامه داده و درعین‌حال عوامل خارجی سبب افت تولید در سایر نقاط دنیا از جمله ایالات‌متحده شده است. در ژاپن شاهد افت ۱۱ درصدی تولید این محصول نسبت به‌سال  ۲۰۱۹ و ۶.۵ درصدی نسبت به‌سال ۲۰۱۸ هستیم. 
درهمین شرایط سایر کشورهای جنوب شرق آسیا رشد ۷.۲ درصدی داشته‌اند و در صدر جدول تولید، کشور چین قرار دارد که ۱۳.۲ درصد نسبت به‌سال گذشته میلادی گریس بیشتری تولید کرده است. درمجموع طی سال جاری میلادی شاهد افزایش 2/0 درصدی تولید گریس هستیم که برابر است با ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار کیلو که درمقایسه با مجموع تولید گریس در سال گذشته میلادی که ۵ میلیارد و ۷۳۰ میلیون کیلو بوده است، رقم قابل توجهی است. 
جالب اینجاست که نسبت به‌سال ۲۰۱۸ تعداد شرکت‌های معتبر تولید گریس درچین از ۷۲ مجموعه به ۸۱ شرکت رسیده است که توانسته‌اند در سال ۲۰۱۹ حجم تولید ۴۳۳ هزار تنی را ثبت کنند؛ درحالی که در سال ۲۰۱۸ این آمار برابر با ۳۸۲ هزار تن بوده است. 
بنابراین چینی‌ها ۳۶ درصد از کل تولیدات گریس در جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند. گریس‌های صابون-لیتیومی با سهم ۶۸ درصدی کماکان بیشترین حجم تولیدات چینی را به‌خود اختصاص داده‌اند. البته این سهم در سال ۲۰۱۸ برابر با ۷۴ درصد بود که همین کاهش نیز نشانه افزایش تنوع در تولیدات چینی‌هاست (درسال ۲۰۱۶ سهم لیتیوم‌ها برابر با ۸۰ درصد بود.) درجایگاه دوم گریس‌های صابون-کلسیومی قرار دارند که درسال ۲۰۱۹ سهم ۲۰ درصدی از بازار را به‌خود اخـــتصاص داده بودند. 
درمورد روغن‌پایه مصرف‌شده، چینی‌ها ۸۶ درصد از گروه‌های یک و دو روغن‌پایه و ۷ درصد از سنتتیک‌ها استفاده کرده‌اند و  ۷ درصد از تولیداتشان را نیز به‌صورت نیمه‌سنتتیک‌ تولید کرده‌اند. جالب اینجاست که سهم روغن‌پایه‌های سنتتیک پایه‌گیاهی به‌بیش از یک‌درصد رسیده است. البته حجم استفاده از روغن‌پایه سنتتیک برای تولید گریس در چین رشد ۴۳ درصدی داشته است.

   بازار آمریکای‌شمالی نیز ریزش کرد
پس از کشورهای آسیایی می‌توان به کانادا، مکزیک و ایالات‌متحده اشاره کرد که درگزارش «NLGI» به‌صورت جداگانه به‌آن‌ها پرداخته شده است. براساس این گزارش کل حجم تولید در این سه‌کشور با افت ۹ درصدی نسبت به ۲۰۱۸ مجموعا برابر با ۲۰۷ هزار تن بوده است. دراین منطقه سهم گریس‌های لیتیومی ۶۵ درصد گزارش شده است که کماکان محبوب‌ترین نوع گریس به‌شمار می‌رود. 
درجایگاه بعدی گریس‌های صابون-لیتیوم کمپلکس با سهم ۴۲ درصدی قرار دارند و سپس گریس صابون-کلسیوم با سهم ۱۳ درصدی و در جایگاه چهارم گریس صابون-آلومینیوم با سهم ۸ درصدی قرار دارد. سایر انواع گریس نیز درمجموع سهمی معادل  ۱۲ درصد دارند. البته در این میان گریس‌های لیتیومی به‌آرامی درحال از دست دادن سهم خود نسبت به‌سال‌های گذشته هستند؛ به‌نحوی که سهم آن‌ها از ۷۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۷۰ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. اما سهم کلسیومی‌ها از ۱۰ درصد سال ۲۰۱۶ به ۱۵ درصد در ۲۰۱۹ رسیده است. حدود ۷۰درصد گریس‌های این منطقه با روغن‌پایه معدنی تولید شده که نسبت به ۸۱ درصد در  سال ۲۰۱۸ افت محسوسی را نشان می‌دهد. 
نزدیک به ۱۶ درصد با روغن‌پایه سنتتیک تهیه شده است و روغن‌پایه نیمه‌سنتتیک سهمی کمتر از یک‌درصد داشته است. همچنین سهم روغن‌پایه گیاهی یا بیو بیس از 61/0 درصد سال ۲۰۱۸ به 83/0 درصد در سال گذشته میلادی رسیده است. 
درمورد منطقه آمریکای‌جنوبی و کاراییب نیز تغییرات اندکی رخ داده و مجموع ۱۰ شرکت این منطقه تولید ۳۶ هزار تن گریس را گزارش داده‌اند. در انتهای این گزارش پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۲۰ باید منتظر روند کاهشی با شدت بیشتری باشیم؛ چراکه به‌طور قطع ویروس کووید-۱۹ روی تولید و فروش گریس تاثیرگذار خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohsen@rezaiii IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام و خسته نباشید به روزنامه دنیای خودرو و تیم حرفه ایشون، دم نویسنده شما گرم عالی بود حالا با صنعت روانکار و گیریس هم بیشتر آشنا شدم. ممنون و خسته نباشید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =