کد خبر: 229842
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایطی که صنعت خودرو با تحریم روبرو است و واردات برخی از قطعات با دشواری صورت می گیرد، می توان با همکاری مجموعه های دانش بنیان نسبت به تولید قطعات خاص اقدام کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بهنام نیکفر درباره استفاده از توان مجموعه های دانش بنیان در صنعت خودرو، تصریح کرد: مجموعه های دانش بنیان در بخش های مختلف پیشرفت خوبی داشتند و به واسطه حضور آنها در اقتصاد، برخی از مشکلات حوزه تولید برطرف شده است.

وی افزود: از آنجا که کشور با تحریم روبرو است و امکان واردات برخی از قطعات خودرو وجود ندارد، بهترین راهکار این است که از توان مجموعه های دانش بنیان فعال در حوزه خودرو استفاده کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: شرکت های خودروسازی با اعلام اینکه در تولید کدام قطعات می خواهند از توان مجموعه های دانش بنیان استفاده کنند، می توانند به سمت حل مشکلات تولید حرکت کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانی رخ داده به جهت کاهش تولید خودرو و عدم تجاری سازی خودروها (به علت نقص قطعه) است، گفت: با حضور مجموعه های دانش بنیان، صنعت خودرو تقویت می شود و این امکان برای شرکت های خودروسازی فراهم خواهد شد تا تیراژ خود را بالا ببرند و دیگر خودرویی به علت تحریم و نقص قطعه در پارکینگ شرکت های خودروساز باقی نماند.

اثرگذاری مطلوب دانش بنیان ها

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تولید قطعات "های تک" خودرو با تکیه بر توان دانش بنیان ها محقق خواهد شد؛ البته شرکت های قطعه سازی هم در این حوزه فعالیت های بزرگی انجام دادند ولی دانش بنیان ها به جهت ماهیتی که دارند می توانند در این زمینه اثرگذاری خوبی داشته باشند.

وی افزود: پیشنهاد می کنم که برای توسعه همکاری ها، دفاتر مشترکی بین شرکت های خودروسازی و مجموعه های دانش بنیان ایجاد شود تا در پی آن بتوان به تولیدی دست یافت که نخست، مورد نیاز صنعت خودرو باشد و دوم، هم افزایی بین مجموعه ها صورت گیرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: همکاری دانش بنیان ها با قطعه سازان هم از دیگر موضوعاتی است که می

توان دنبال کرد؛ در حال حاضر قطعه سازان زیادی در کشور فعالیت می کنند اما به نظر می رسد برای رشد صنعت قطعه سازی و در ادامه خودروسازی باید از مجموعه های دانش بنیان بیش از گذشته استفاده کرد.

شروع همکاری های سه جانبه

وی خاطرنشان کرد: استفاده از توان دانش بنیان ها در صنایع مختلف ضروری است اما اگر می خواهیم در صنعت خودرو پیشرفت های مناسبی حاصل شود بهتر است که مشارکت با برخی از شرکت های خارجی را دنبال کنیم؛ درست است که در شرایط تحریمی به سر می بریم اما شرکت های خودروسازی با مذاکره  می توانند از توان مهندسی خودروسازان و قطعه سازان خارجی استفاده کنند.

نیکفر گفت: خودروسازان باید به سمتی حرکت کنند که خودروها به جهت کیفیت ارتقاء پیدا کنند، از این رو تاکید می کنم که حرکت به سمت دانش بنیان ها تقویت شود و فضای همکاری دو جانبه و حتی سه جانبه ( قطعه سازان- خودروسازان- دانش بنیان ها) فراهم شود تا شاهد رونق و رشد صنعت خودرو باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =