سرانجام ایران هم به استفاده اجباری از ماسک برای جلوگیری از شیوع کرونا در اماکن عمومی تن داد. چند روز پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد ‌از 15 تیرماه، استفاده از ماسک الزامی خواهد بود .

به گزارش «اخبار خودرو»،سرانجام ایران هم به استفاده اجباری از ماسک برای جلوگیری از شیوع کرونا در اماکن عمومی تن داد. چند روز پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد ‌از 15 تیرماه، استفاده از ماسک الزامی خواهد بود و حتی از کارمندان ادارات دولتی خواست به کسانی که ماسک ندارند، خدمات ارائه ندهند. اکنون نیز نهادهای مختلف در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهرهایی مانند تهران با صدور بخشنامه، به استقبال اجرای کامل این تصمیم رفته‌اند، از‌جمله، ماموران نیروی انتظامی در مبادی ورودی برخی ایستگاه‌های مترو، مانع ورود کسانی که ماسک ندارند، می‌شوند. این در حالی است که هنوز جریمه‌ای برای عدم اجرای این مصوبه تصویب 

اجبار به استفاده از ماسک در تهران، همچون تمامی شهرهای کشور، از روز گذشته به شکل الزام به استفاده از ماسک در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اجرایی شد و مقامات مختلف کشوری و شهری، تاکیداتی در این خصوص داشتند. بنا بر اعلام معاون عمران و توسعه امورشهری و روستایی وزیر کشور، مسافران ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری از روز گذشته ملزم‌به استفاده از ماسک شده‌اند. مهدی جمالی‌نژاد در این مورد گفت: «به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا‌، مسافران ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری کشور اعم‌از تاکسی، اتوبوس و مترو از صبح یکشنبه 15 تیر ملزم به استفاده از ماسک هستند.»
معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هم روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به‌دنبال تاکید رئیس‌جمهور و شهردار تهران بر اجباری شدن استفاده از ماسک در کلیه اصناف، ادارات و ناوگان عمومی سطح شهر، برخورد سختگیرانه‌تری از سوی شهرداری در ناوگان عمومی صورت می‌گیرد.» این در حالی است که بر اساس اعلام معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، در 127ایستگاه مترو و 62 پایانه و ایستگاه اتوبوس شهر تهران ماسک به قیمت مناسب عرضه می‌شود و حتی امکان عرضه ماسک در پایانه‌های تاکسیرانی شهر نیز فراهم شده است.

   با متخلفان چگونه برخورد می شود؟
اما از‌آن‌سو استاندار تهران روز گذشته، ضمن درخواست از شهروندان جهت اجرایی شدن مصوبه الزام استفاده از ماسک در مجامع عمومی گفت: «کسانی که از این کار ممانعت کنند ابتدا با برخوردهای ارشادی و راهنمایی و در مرحله دوم از ورود آنها به دستگاه‌های اداری و حمل‌و‌نقل عمومی اعم‌از مترو، اتوبوس و تاکسی جلوگیری می‌شود.» انوشیروان محسنی‌بندپی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش میزان مبتلایان در استان تهران گفت: «هفته گذشته میزان مراجعان، بستری‌شدگان و بیماران بخش ویژه در استان تهران افزایش داشته زیرا عدم رعایت فاصله‌گذاری در استان تشدید شده است.» وی در مورد علت کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه داد: «دستگاه‌های متولی امر، اتحادیه‌ها و برخی صنوف که مقرر بود برای بازگشایی همکاری داشته باشند، در‌عمل همکاری موثری نداشتند، به‌همین‌دلیل، میزان فاصله‌گذاری اجتماعی در کلانشهر تهران با افت شدیدی همراه شد و نتیجه آن هم گسترش بیماری کرونا بود.»
در همین ارتباط، مجموعه مدیریت شهری و معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک با تاکید بر مصوبه دولت مبنی‌بر اجباری شدن استفاده‌از ماسک در مترو و اتوبوس اعلام کرد: «‌رعایت فاصله‌گذاری  اجتماعی و استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس و تاکسی همچنان مورد‌تاکید است و از 15تیرماه سخت‌گیری‌های بیشتری توسط نیروی انتظامی، پلیس مترو و یگان حفاظت شهرداری تهران برای استفاده شهروندان از ماسک در مترو و اتوبوس و تاکسی های شهر تهران اعمال خواهد شد.» براساس این اطلاعیه، از ورود افراد بدون استفاده از ماسک در تمام ایستگاه‌های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی ممانعت به‌عمل خواهد آمد. بررسی‌های میدانی خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از برخی ایستگاه‌های مترو در تهران نشان می‌دهد نیروی انتظامی در ورودی گِیت‌ها، از ورود افراد بدون ماسک به قطارها جلوگیری می‌کند.
ازآن‌سو، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهرهای کشور هم با اعلام یک شماره پیامک برای گزارش تخلفات، از برخورد با رانندگانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، خبر داد. محسن مسلم‌خانی گفت: «رانندگان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی باید از ماسک استفاده کنند. در‌حال‌حاضر نیز بخشی از کابین رانندگان اتوبوس از سایر بخش‌ها جدا و ایزوله شده است.  در مابقی شهرها نیز طی روزهای آینده کابین راننده از سایر بخش‌های اتوبوس جدا خواهد شد.» مدیر عامل اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ضمانت اجرایی این طرح گفت: «شماره پیامک «30008400» آماده دریافت گزارش‌ مردمی در‌خصوص عدم استفاده رانندگان از ماسک است. شهروندان می‌توانند از طریق این شماره پلاک اتوبوس موردنظر را به همراه زمان و مکان پیامک کنند تا همکاران ما در سریع‌ترین زمان ضمن بررسی موضوع برخورد لازم را انجام دهند.»

   فعلا خبری از جریمه نیست
با این همه، ظاهرا هنوز تصمیمی برای اخذ جریمه از متخلفان در طرح استفاده از ماسک در اماکن عمومی شهری تصویب و اجرا نشده است. به‌عنوان‌مثال در کشور آلمان تقریبا تمام ایالت‌ها برای عدم استفاده از ماسک در اماکن عمومی جریمه‌ای از 10 تا 500‌یورو اعمال می‌کنند، به‌دلیل نبود ضمانت اجرایی کافی چنین طرحی در ایران هنوز تصویب و یا اجرا نشده است.
زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» در مورد اعمال جریمه برای عدم استفاده از ماسک در اماکن عمومی شهر تهران، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =