بورس

روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با افزایش بیش از 80هزار واحدی به تراز یک‌میلیون و 736هزار واحد رسید و در این زمینه رکورد جدیدی را خلق کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته و در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روند مثبتی را طی کردند، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، زامیاد، سرمایه‌گذاری رنا، گروه بهمن، سایپا آذین، مهرکام پارس، رینگ‌سازی مشهد، ایران‌خودرو دیزل، مهندسی نصیرماشین، موتورسازان تراکتورسازی ایران و لنت ترمز ایران سبزپوش شدند و در مقابل تنها نمادهای لنت ترمز ایران و آهنگری تراکتورسازی ایران منفی خوردند. همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی 89هزار نوبت معاملاتی، 463میلیون سهم به ارزش 693میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات معاملات روز گذشته بالغ‌بر 388هزار میلیارد دلار شد.

   تبدیل‌شدن فرآیند شبه‌پول به پول
روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با افزایش بیش از 80هزار واحدی به تراز یک‌میلیون و 736هزار واحد رسید و در این زمینه رکورد جدیدی را خلق کرد. در این رابطه، برخی کارشناسان معتقدند علت اصلی رشد شتابان این روزهای بورس وضعیت پولی اقتصاد کلان و افزایش رشد نقدینگی در کشور و مهم‌تر از آن روندی است که نشان می‌دهد در حال تبدیل‌شدن فرآیند شبه‌پول به پول هستیم. به بیان دیگر باتوجه به بالا بودن انتظارات تورمی و پایین‌بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی انگیزه در اقتصاد کشور برای نگهداری سپرده‌های مدت‌دار کاهش پیدا کرده و در نتیجه روند قوی برای تبدیل‌شدن شبه‌پول به پول اتفاق افتاده که این موضوع تاثیر خود را به شکل‌های مختلف در کشور گذاشته است.

   اصلی‌ترین عامل رشد شاخص بورس
برخی دیگر از کارشناسان، علت روند صعودی اخیر شاخص بورس در این بازار را رشد پرشتاب نرخ ارز می‌دانند که از طرفی باعث رشد سودآوری شرکت‌ها و از طرف دیگر منتهی به افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شود. اما باید گفت چیزی که در اقتصاد کلان و در حوزه پولی در حال رخ‌دادن است، می‌تواند به‌عنوان اصلی‌ترین عامل در رشد اخیر شاخص بورس و نرخ دلار تلقی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =