لنت‌ترمز

برخلاف تصور بسیاری از افراد که ادعا دارند تولیدکنندگان داخلی توانایی تامین نیاز بازار بزرگ کشورمان را ندارند، باید تاکید کرد درحال‌حاضر نه‌تنها نیاز بازار داخل تامین می‌شود، بلکه سازندگان داخلی تولید مازاد بر نیاز بازار کشور را صادر می‌کنند.

تولیدکنندگان داخلی مازاد نیاز بازار لنت تولید می‌کنند

حسین لاجوردی، مدیرعامل شرکت جهان‌لنت

به گزارش «اخبار خودرو»،درحال‌حاضر وضعیت تولید لنت‌ترمز در کشورمان بسیار مناسب است. برخلاف تصور بسیاری از افراد که ادعا دارند تولیدکنندگان داخلی توانایی تامین نیاز بازار بزرگ کشورمان را ندارند، باید تاکید کرد درحال‌حاضر نه‌تنها نیاز بازار داخل تامین می‌شود، بلکه سازندگان داخلی تولید مازاد بر نیاز بازار کشور را صادر می‌کنند.
شرکت ما علاوه‌بر تامین نیاز بازار، مقدار بسیار مناسبی از محصولاتش را درانبارهای خود نگهداری می‌کند تا درصورت نیاز به‌بازار تزریق و از نوسانات قیمتی و کمبود قطعه دربازار جلوگیری کند. بنابراین برخلاف نظر برخی افراد که تنها به‌دنبال واردات هستند، ما در داخل نه‌تنها با مشکل کمبود قطعه مواجه نیستیم، بلکه محصولاتی با کیفیت و به‌میزان مناسب تولید می‌کنیم.
متاسفانه طی سال‌های اخیر بسیاری با وجود رونق تولید داخلی، صرفا به‌دنبال واردات لنت‌ترمز و بسیاری از قطعاتی بوده‌اند که امکان تولید و تامین آن در داخل وجود دارد. دراین‌راستا اقدام وزارت صمت درممنوعیت واردات محصولاتی که امکان تولید با کیفیت آن درداخل وجود دارد بسیار پسندیده است و سبب ایجاد و حفظ اشتغال می‌شود.
درحال‌حاضر مشکل اصلی درفرآیند تولید دربسیاری از صنایع ازجمله صنعت لنت‌ترمز و کلاچ، عدم‌تامین مواداولیه، تامین نقدینگی و همچنین تامین ارز است.
چراکه طی ماه‌های اخیر مواداولیه رشد قیمت بسیار زیادی داشته و وجود نوسان قیمتی در این بخش برای تولید هرنوع کالایی مشکل‌ساز است. 
دراینجا از وزارت صمت و بانک‌مرکزی تقاضا داریم مسیر تامین مواداولیه و ملزومات تولید را برای تولیدکنندگان با قیمت متعادل تسهیل کند. درحال‌حاضر ارز برای واردات مواداولیه به‌کندی و بسیار سخت تخصیص می‌یابد و ممکن است ادامه این روند طی ماه‌های آینده بازار لوازم‌یدکی را با مشکل جدی مواجه کند.
درهمین‌راستا سروسامان دادن به‌بحث تامین مواداولیه داخلی از سوی وزارت صمت و همچنین حل مشکل تامین ارز از سوی بانک‌مرکزی برای تامین مواداولیه وارداتی سبب می‌شود محصولات در بازار بـــــدون نوسان قیمت عرضه شود. 

برنامه صادرات لنت با تولید مازاد داخلی

علی لاجوردی، مدیرعامل شرکت لنت‌پارس

طی دو سال اخیر بحث واردات لنت‌ترمز کمی رنگ باخته و دلیل آن نیز دپوی محصولات تعدادی از تولیدکنندگان لنت‌ترمز در انبارها و عرضه بیش از تقاضا بوده است. با این حال عده‌ای از واردکنندگان که منافع خود را درخطر می‌بینند، سعی می‌کنند به‌هرشکلی مجوز دریافت کرده و به واردات بپردازند.این موضوع بحث تازه‌ای نیست؛ بلکه از سال گذشته که وزارت صنایع فرآیند واردات را مشکل کرده، این مسائل نیز به‌وجود آمده است. بنابراین می‌توان به‌جرات گفت هیچ کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود؛ بلکه مترصدیم بازاری صادراتی داشته باشیم و کالای خود را صادر کنیم. درحال‌حاضر نیز کم و بیش ‌صادرات داریم؛ اما به‌دنبال این هستیم که بازار صادراتی را گسترش دهیم. چراکه اگر تولیدکنندگان داخلی بخواهند از تمام ظرفیت خود در تمام شیفت‌های کاری بهره ببرند، عرضه بیشتری نسبت به‌تقاضای داخلی دارند. بنابراین باید راهی برای صادرات این کالاها وجود داشته باشد و مازاد تقاضا را به‌بازارهای دیگر صادر کنیم. تنها دو کارخانه در کشور قادر هستند تمام نیاز کشور را در این بخش تامین کنند.
این درحالی‌است که دولت باید کمک کند و مواداولیه را به‌دست تولیدکنندگان برساند. از سوی دیگر موانع بر سر راه تولید باید برداشته شود. درحال‌حاضر 5 ماه است که مواداولیه برخی از این شرکت‌ها به‌بهانه‌های مختلف در گمرک مانده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان باید مواداولیه را با ارز آزاد سفارش دهند؛ حتی در این شرایط نیز مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد و باید ارز را از صادرکنندگان خریداری کنند. 
افرادی که مدعی هستند در زمینه لنت‌ترمز کمبود وجود دارد، باید به‌کارخانه‌های داخلی مراجعه کنند و اگر تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید در این زمینه را نداشتند، به‌فکر واردات این محصولات باشند. با توجه به‌اینکه تعداد خودروهای لوکس در ایران اندک است، بااین‌حال تولیدکنندگان داخلی برای همین تعداد نیز قالب ساخته و به‌تولید مشغول هستند. یعنی تولیدکنندگان برای قطعه‌ای که حتی سالانه 500 عدد نیز فروش ندارد، هزینه کرده و قالب تهیه می‌کنند تا کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد. درواقع تولیدکنندگان داخلی در این بخش نه‌تنها نیاز داخلی را تامین کرده‌اند، بلکه توانایی این را دارند دو تا سه برابر این میزان تولید را به‌بازارهای خارجی صادر کنند.
ما این آمادگی را داریم که برای تولید محصول با واردکنندگان همکاری کنیم؛ اما مشروط برآنکه از این محصولات سوءاستفاده نشود و باید برند ما روی محصولات درج شود.

تامین لنت بازرگانان با هر ضریب اصطکاک و کیفیت

سیدعباس نیکخو، مدیرعامل شرکت ایران‌لنت

در دفاع از توان تولیدکنندگان داخلی در راستای تامین نیاز بازار، همین‌بس که طی سه‌ماه نخست سال جاری ما توانسته‌ایم حدود 60 درصد از محصولاتمان را به‌فروش برسانیم. این درحالی‌است که کارخانه ما دو شیفت کار می‌کند و تصمیم ما بر این بود که اگر بازار کشش مناسبی داشت، این فعالیت را به‌سه‌شیفت برسانیم. بررسی‌های ما نشان از آن دارد که ظرفیت بازار 60 درصد تولید دو شیفت ماست. 
درحال‌حاضر حدود یک‌هزار تن لنت در دست ساخت و دپوشده در انبار داریم که درصورت سفارش‌گذاری مشتریان، در کمتر از یک‌هفته آماده تحویل می‌شود. حال با توجه به‌موجودی انبار و ظرفیت کشش بازار نسبت به‌تولید کارخانه، چطور واردکنندگان ادعا می‌کنند ما توانایی تامین نیاز بازار را نداریم؟! این گفته زمانی درست خواهد بود که سفارش‌ها آماده نباشد و نتوانیم پاسخگوی مشتریان باشیم. این درحالی‌است که ما مازاد تولید داریم و هنوز یک شیفت از ظرفیت کارخانه خالی است. بازرگانان ما که عمدتا متکی بر واردات هستند، دراین‌خصوص غیرمنصفانه نظر می‌دهند.
از سوی دیگر گاهی اعلام می‌شود تولید داخل از کیفیت لازم برخوردار نیست. اما آنچه درحال‌حاضر تولید می‌شود، به‌اذعان نمایندگان تولید و مصرف‌کنندگان قطعه کیفیت مطلوبی دارد و ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که لنت‌ترمز مورد نیاز تاجران و بازرگانان فعال در عرصه قطعات‌یدکی را با هرضریب اصطکاک و کیفیتی تامین می‌کنیم.
عملکرد بازار به‌طور کلی و به‌ویژه بازار قطعات یدکی خودرو نیازمند ‌شفافیت است تا از محل تولیدات تقلبی و تولیدکنندگان غیرمتعهد آسیبی به مشتریان وارد نشود. ما حاضریم با هر برند و توسط هر سفارش‌دهنده‌ای فعالیت کنیم؛ اما طبق ضوابط قانونی. 
به‌عنوان‌مثال تفاهم‌نامه‌ای زیر نظر سازمان ملی استاندارد تنظیم شود که براساس آن با وجود درج برند شرکت دیگری روی محصول اما کد 10 رقمی استاندارد تولیدکننده نیز روی آن ثبت شود. دراین شرایط مصرف‌کننده به‌کیفیت و اصالت کالا دسترسی خواهد داشت. کد 10 رقمی در صنعت لنت کشور یک الزام است. تولیدکنندگان باید یکسری قیود قانونی را رعایت کنند تا برای سوءاستفاده‌کنندگان و متقلبین بستر مناسب فراهم نشود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =