کد خبر: 229872
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
شهرام شیرکوند

دکترشهرام شیرکوند ، پژوهشگر اقتصادی

سرمایه گذاری مطمئن همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های افراد مختلف جامعه مطرح بوده است و بسیاری از افراد که تخصص مالی ندارند، صرفا" در بانک ها و موسسات مالی سرمایه‌گذاری می کنند. لذا برای حفظ ارزش پول، سرمایه گذاری مناسب می بایست با روشی منطقی در بازار بورس و سرمایه که یکی از ارکان مهم اقتصاد در جامعه است ، صورت پذیرد. همچنین از این نظر که در شرایط اقتصادی موجود، تولید در کشور برای حرکت به سمت جهش و نوآوری نیازمند تامین مالی مستمردر فضایی قابل نظارت و شفاف است ، بازار سرمایه این ظرفیت را دارد تا در جذب سرمایه‌های خرد و کلان جامعه ، با هزینه متعارف و با امکان نظارت و کاهش هزینه تمام شده در تامین مالی بنگاه‌ها نقش مهم و راهبردی ایفا نماید. در واقع بازار سرمایه از حیث این که نسبت به بازار پول بسیار گسترده‌تر است و از تنوع ابزاری بیشتری برخوردار می باشد به منزله پلی است که پس‌انداز واحدهای اقتصادی دارای مازاد مانند شرکت ‌ها یا دولت‌ ها را به واحدهای سرمایه‌گذاری که به آن نیازمند هستند ، منتقل می‌کند و به این ترتیب بازار سرمایه، واحدهای پس‌انداز و سرمایه‌گذاران را با هم مرتبط می‌کند.

 از این منظر که اقتصاد شامل همه فعالیت‌ها و معادله‌هایی است که مربوط به معیشت و زندگی مادی انسان می‌شود، پرداختن به مفاهیم اقتصادی در ارائه و فهم تحلیل‌های اقتصادی به افراد و تغییر سبک زندگی تمامی اقشار جامعه تاثیر مثبت دارد. یکی از موضوعاتی که موجب توسعه عدالت اجتماعی و افزایش رفاه در جوامع می‌شود، ارتقاء سوادمالی و آگاهی‌ مردم نسبت به واقعیت‌های جامعه و توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و توجه دادن اقشار مختلف به پس ‌انداز و سرمایه‌گذاری با روش سهامداری است. نقش بی ‌بدیل حوزه سهام و اوراق ‌بهادار در توسعه کسب‌ وکار و ارتباط بین این حوزه با بخش‌های مختلف تولیدی، اقتصادی و اجتماعی، این باور را تقویت می‌کند که سهامداری از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت است و عاملی بی ‌رقیب در افزایش رفاه اجتماعی است.

در حال حاضر با گسترش کمی و کیفی بازار سرمایه، ضرورت گسترش فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری محسوس تر است و در این زمینه توسعه آموزش و توسعه فرهنگ سهامداری از سوی سازمان بورس و جلب توجه‌ شهروندان به این نکته که سرمایه‌گذاری در بخش سهام یکی از تکنیک‌های توسعه کسب‌ وکار ، افزایش درآمد و رفاه است، موجبات‌ افزایش سهم بازار سرمایه در اقتصاد ملی را فراهم خواهد آورد. برای تشویق و ترغیب حضور سرمایه‌گذاران در بخش بورس و سهام و توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه ، بازار سرمایه باید به توسعه فرهنگ سهامداری بپردازد و این هیجان معاملاتی در بازار سرمایه می‌تواند در رسیدن به بخشی از این هدف کمک کند.

بنابراین با توجه به این که در سال‌های اخیر ابزارها و نهادهای مالی جدیدی وارد بازار سرمایه ایران شده است، سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه ارتباط با علاقمندان فعالیت در بازار سرمایه و فعالان اقتصادی باید با اقدامات نوآورانه و برنامه‌های مدون با مخاطبان این سازمان ارتباط مستمر داشته باشد و با برنامه‌ریزی‌ اصولی و هدفمند فعالیت خود در زمینه های توسعه فرهنگ سهامداری از طریق آموزش‌های عمومی و ارتقاء سوادمالی ، فرهنگ سازی سرمایه گذاری در بورس، پاسخگویی به مخاطبان و ذی ‌نفعان بازار سرمایه را گسترش دهد و با سرعت بخشیدن به بهره برداری از « دایره‌المعارف جامع اینترنتی بازار سرمایه » ، کلیه اطلاعات بازار سرمایه و نهادهای زیرمجموعه را به صورت روزآمد در اختیار مخاطبان بازار سرمایه قراردهد و در راستای فرهنگ‌سازی گسترده برای توسعه بازار سرمایه در جامعه ، آموزش عموم جامعه با قواعد بازار سرمایه ، مفاهیم بورس و سرمایه گذاری و ارتقاء سواد مالی آحاد مردم می بایست از اولویت های سازمان بورس باشد تا ضمن پیشگیری از ضرر و زیان سرمایه گذاران آموزش دیده ، موفقیت سرمایه گذاران جدید در بازار بورس و سرمایه ، تضمینی برای تداوم حضور این افراد در بازار سرمایه باشد. در این راستا هر چند سازمان بورس اوراق بهادار در سال های اخیر برنامه‌های متعدد و هدفمندی برای توسعه فرهنگ سهامداری درسطح جامعه را در دستور کار خود قرار داده است، اما با رشد روزافزون بازارسرمایه و جلب توجه عمومی به بورس، نیاز به فرهنگ سازی  مناسب بیش از پیش محسوس است.

اگر با توسعه فرهنگ سهامداری، سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد، تولید داخلی در کشور رونق می‌گیرد و با افزایش تولید در کشور، توسعه اقتصادی اتفاق می‌افتد. نتایج رشد و توسعه اقتصادی کشور عبارتند از : ۱- افزایش ثروت مردم، ۲- توسعه رفاه افراد جامعه، ۳- فقرزدایی، ۴- ایجاد اشتغال. این عوامل‌ در راستای عدالت اجتماعی هستند و اجرای برنامه‌های رفاهی و توسعه عدالت اجتماعی در کشور و حمایت از شهروندان در برابر بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، امنیت درآمد و امید به آینده برای یکایک افراد جامعه به ویژه اقشار آسیب‌پذیر، تقویت شده و موجب آرامش درونی و نظم و ثبات اجتماعی می‌شود. بنابر آنچه گفته شد ضرورت فرهنگ ‌سازی گسترده در جهت توسعه بازار سرمایه در کشور و ورود سرمایه گذاران خرُد آموزش دیده به بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است.

 البته باید این نکته را در نظر داشت که در بازار سرمایه ، از پیچیده ترین معادلات اقتصادی استفاده می شود و فردی که بدون آموزش، سواد مالی و عدم تخصص مالی به بورس ورود کند، موفقیتی کسب نخواهد کرد. لذا افراد سرمایه گذار باید با آگاهی از فراز و نشیب های بورس، تصمیمات هوشمندانه‌ای در این بازار تخصصی بگیرند تا متضرر نشوند و در این عرصه چنانچه شیوه معامله در بازار بورس را به شکل اصولی بیاموزیم و از مشورت متخصصین در این زمینه استفاده کنیم، هیچ بازاری را مطمئن تر وسودآورتر از بورس اوراق بهادار نخواهیم یافت. به این ترتیب با توسعه فرهنگ سهامداری و افزایش سطح سواد مالی و اقتصادی جامعه ، سرمایه گذاران خرُد آموزش دیده با دیدگاه یک شغل ، در بازارهای مالی فعالیت خواهند نمود و کیفیت زندگی فعالان بازار سرمایه به سمت توسعه و بهبود پیش خواهد رفت و نوید بخش رفاه و آسایش برای جامعه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =