کوییک سایپا

بررسی آمار تولید خودرو در خردادماه ۹۹ نشان می‌دهد خودروسازان کشور آخرین ماه بهار را با افزایش تولید سپری کرده‌اند و در این میان، گروه خودروسازی سایپا بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بررسی آمار تولید خودرو در خردادماه ۹۹ نشان می‌دهد خودروسازان کشور آخرین ماه بهار را با افزایش تولید سپری کرده‌اند و در این میان، گروه خودروسازی سایپا بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد در خردادماه گذشته، ۹۰هزار و ۳۰۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که از این تعداد، ۴۳هزار و ۲۵۲ دستگاه توسط گروه خودروسازی سایپا و ۴۲ هزار و ۸۰۷ دستگاه نیز توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است. سایر خودروسازان فعال در کشور نیز در این ماه ۴هزار و ۲۴۷ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

   سبقت نارنجی‌پوشان در تولید
افزایش تولید در خودروسازی‌های کشور در حالی محقق شده است که مقایسه آن با مدت زمان مشابه سال قبل (خرداد ۹۸) حکایت از رشد ۳۱ درصدی تولید دارد. این میزان رشد تولید، زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در زنجیره تامین و خطوط تولید صنایع کشور در نظر گرفته شود. علاوه بر این، بررسی آماری سهم بازار خودروسازان براساس تولید در خردادماه نیز نشان می‌دهد گروه خودروسازی سایپا با فاصله اندک نسبت به ایران‌خودرو سهم بیشتری از بازار کشور را به دست آورده است. سهم سایپا از بازار خودرو کشور در پایان خردادماه ۴۷.۹ درصد و سهم ایران خودرو ۴۷.۴ درصد اعلام شده است.

   کمک خطوط رباتیک جدید به افزایش تولید 
در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه امسال گروه خودروسازی سایپا اقدام به راه‌اندازی یک خط رباتیک جدید برای تولید بدنه خودروهای خانواده S200 و Q200 کرد که افزایش چشمگیر تولید کوییک و ساینا برای جبران توقف تولید پراید را در پی داشت. سایپا تنها خودروساز ایرانی است که تجهیزات و توانایی ساخت خط تولید بدنه خودرو را دارد و براساس همین توانمندی خط رباتیک تولید بدنه دومنظوره محصولات جدید خود را نصب و راه‌‌اندازی کرده است. سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه سایپا از تیرماه سال گذشته در راستای اجرای برنامه توقف تولید محصولات خانواده پراید و برای جبران افت تیراژ آن، دستور افزایش ظرفیت تولید محصولات S200 و Q200 شامل خودروهای خانواده ساینا و خانواده کوییک را در گروه خودروسازی سایپا ابلاغ کرد. به همین منظور طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی خط رباتیک جدید برای تولید بدنه این خودروها در شرکت پارس‌خودرو کلید خورد و در کمتر از 10 ماه و در میانه اولین فصل از سال جهش تولید آماده راه‌اندازی شد. این خط بدنه شامل ۱۴۵ دستگاه فیکسچر و ابزار، ۶دستگاه ربات و دو دستگاه سیستم EMS است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این خط تولید، می‌توان به طراحی و ساخت کامل تمام تجهیزات در شرکت سایپا به دست متخصصان ایرانی و استفاده از منابع داخلی کشور در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا اشاره کرد و همچنین کاهش ارزبری راه‌اندازی آن نسبت به خطوطی که در سال‌های گذشته از خارج کشور تامین شده است. این خط تولیدی جدید در صورت نیاز، قابلیت افزایش ظرفیت اسمی را دارد و با نصب و راه‌اندازی آن شرکت پارس‌خودرو قادر به تولید چند تیپ مختلف از محصولات کوییک و ساینا شد.

   تولید ۱۱۶هزار دستگاه خودرو در 3.5 ماه گذشته
در ابتدای این هفته نیز اعلام شد گروه خودروسازی سایپا موفق شده است با عبور از تیراژ تولیدی ۱۱۶هزار دستگاه خودرو تا پایان هفته گذشته، تیراژ تولیدی خود در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته را افزایش داده و از آن عبور کند. این افزایش تولید در مدت‌زمان سپری‌شده در سال جاری در حالی صورت‌گرفته که اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی از نظر حضور و شیفت‌بندی پرسنل، اجرای برنامه‌های فنی و مهندسی در خطوط تولید و همچنین تامین قطعات مورد نیاز از داخل و خارج کشور به‌وجود آورده است. علاوه بر این، افزایش نرخ ارز و تشدید فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی انجام فرآیندهای انتقال مالی و عملکرد زنجیره تامین را با اختلال مواجه کرده است. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کرده‌ایم، نکته قابل توجه دیگر این است که ۷هزار دستگاه خودرو از تولیدات سایپا در بهار سال ۹۸ مربوط به خودروهای تولید مشترک با خودروسازان خارجی بوده است که با تشدید محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، این تعداد خودرو نیز از سبد تولیدات سایپا خارج شدند. با وجود این محدودیت‌ها، گروه خودروسازی سایپا با همت و تلاش مدیران و کارکنان خود و نیز مدیریت فرآیندهای زنجیره تامین و خطوط تولید، موفق به تولید ۱۱۶هزار دستگاه خودرو در سه ماه و نیم گذشته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =