پالایشگاه‌ های روغن‌ پایه درخاورمیانه

باتوجه به‌تضعیف حاشیه ‌سود، معاملات روغن ‌پایه گروه 2 طی سه‌ماه نخست سال جاری میلادی تنها درحجم ۲۰۰ هزار تن انجام شد و می‌توان آن را تبعاتی از شیوع کووید-۱۹ دانست.

  به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به‌تضعیف حاشیه ‌سود، معاملات روغن‌پایه گروه 2 طی سه‌ماه نخست سال جاری میلادی تنها درحجم ۲۰۰ هزار تن انجام شد و می‌توان آن را تبعاتی از شیوع کووید-۱۹ دانست. براساس اطلاعاتی که کمیسیون اروپا منتشر کرده، حجم واردات روغن‌پایه گروه 2 با درجه ویسکوزیته ۱۵۰، ۲۲۰ و ۶۰۰ طی شش‌ماه نخست سال جاری تا ۱۸۳ هزار و ۳۲ تن برآورد شده است. این اتحادیه پیش‌بینی کرده است این حجم در نیمه دوم سال نیز ثبت خواهد شد. 
کمیسیون انرژی اروپا درحالی از ماه نوامبر سال گذشته اقدام به‌محدودسازی واردات روغن‌پایه گروه ۲ کرد که این موضوع باعث اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان و اتحادیه صنعت‌روغن اروپا شد. البته درنهایت برای احترام به‌درخواست‌ زیاد تولیدکنندگان سرشناس، کمیسیون فوق موافقت کرد برای اعمال این محدودیت تا ابتدای سال ۲۰۲۰ صبر کند. درواقع عمده‌واردات به‌اروپا از طریق کشورهایی انجام می‌شود که عضو توافق‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه‌اروپا نیستند. این کشورها نیز با مالیات ۳.۷ درصدی درصورت واردات محصولات به‌درون اتحادیه مواجه خواهند شد. 
این قانون شامل پالایشگاه‌های شورون در ایالات‌متحده و شرکت «Luberef» در عربستان سعودی نیز می‌شود. البته روغن‌پایه‌هایی که با ویسکوزیته بیشتر از محدوده درنظر گرفته‌شده توسط اتحادیه اروپا وارد می‌شوند، شامل هزینه‌ها و محدودیت‌های جدید نخواهند بود. براساس اطلاعاتی که آژانس جمع‌آوری اطلاعات «Argus Media» منتشر کرده، کل روغن‌پایه گروه ۲ که وارد بلوک اتحادیه‌اروپا شده است‌، شامل انواع سبک‌تر از 150N و سنگین‌تر از 600N تا سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۲۴ هزار و ۶۲۵ تن بوده است. 
همچنین پس از اعمال محدودیت، واردات این محصول از ایالات‌متحده به ۱۹۸ هزار و ۸۸۰ تن و از آسیا به ۱۲۵ هزار و ۷۴۰ تن رسیده است. این کاهش عمدتا به‌واسطه افت تولید محصولات اگزون‌موبیل در سایت روتردام از ۹۰۰ هزار تن درسال به ۱۵۸ هزار تن طی سه‌ماه رقم خورده است. البته به‌نظر می‌رسد حتی پس از پایان شرایط قرنطینه و افزایش نیاز به‌روانکارها نیز درمصرف روغن‌پایه گروه 2 در اروپا تغییرات اساسی ایجاد نشود؛ چراکه مسئولین این اتحادیه تصمیم جدی دارند عمده‌مصرف این گروه را از تصفیه مجدد تامین کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =