کد خبر: 229905
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: همکاری شرکت های خودروسازی با مجموعه های دانش بنیان باعث توسعه صنعت خودرو می شود اما این امر زمانی نتیجه خوب عاید کشورمان خواهد کرد که در مدت اجرای قرارداد یک ناظر متخصص و بی طرف از جامعه دانشگاهی حضور داشته باشد تا قرارداد را در مسیر درستی هدایت کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،جواد مرزبان راد درباره استفاده از ظرفیت و پتانسیل مجموعه های دانش بنیان در صنعت خودرو، تصریح کرد: در شرایط حاضر که صنعت خودرو با تحریم مواجه شده و ویروس کرونا فراگیر شده است، ارتباط با محیط خارج، چه بین المللی باشد و چه شرکت های دانش بنیان داخلی می تواند منجر به توسعه صنعت خودرو شود.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: زمانی که شرکت های خودروساز و دانش بنیان آشنایی از توان و پتانسیل یکدیگر داشته باشند می توانند در مسیر پیشرفت قدم بردارند و این رشد برای هر دو مجموعه خودروساز و دانش بنیان خواهد بود.

وی درباره اینکه چگونه همکاری خودروسازان و مجموعه های دانش بنیان منجر به اتفاق های مثبت و آینده دار خواهد شد، گفت: یکی از کلیدی ترین موضوعات که در شروع همکاری خودروسازان و دانش بنیان ها باید مدنظر قرار گیرد، وجود یک ناظر، داور متخصص و بی طرف است؛ اگر چنین فردی بر قراردادهای مشترک خودروسازان و دانش بنیان ها نظارت و کنترل کند، نتیجه همکاری مطلوب و دلخواه طرفین خواهد شد.

پیشنهاد جامعه دانشگاهی

مرزبان راد افزود: خیلی از مواقع همکاری های مشترک به دلیل برخی از مشکلات به سرانجام نمی رسد و حتی باعث دلخوری طرفین می شود و در نهایت این صحبت شنیده می شود که ما خواستیم همکاری کنیم اما مجموعه مورد نظر نتوانست.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد جامعه دانشگاهی این است که وقتی شرکت های خودروسازی می خواهند با مجموعه ای مانند دانش بنیان ها قرارداد همکاری امضاء کنند، بهتر است که  ناظر بی طرف از جامعه دانشگاهی هم انتخاب شود تا فرد ناظر بتواند بر قرارداد نظارت و کنترل داشته باشد و به هر دو طرف مشاوره علمی بدهد تا بهترین نتیجه عاید کشور شود.

عامل چهارم را وارد قراردادها کنید

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت اذعان داشت: وقتی عامل چهارم در قراردادها باشد (این امر در مورد تمام صنایع کشور می تواند صدق کند)، دو مجموعه با یکدیگر منطقی رفتار خواهند بود و میزان همراهی ها بیشتر خواهد شد.

وی گفت: فردی که در قراردادها منتفع نیست می تواند اختلاف هایی که در حین انجام کار نمایان می شود را برطرف کند؛ این اتفاق در صنعت نفت مرسوم است به همین دلیل توصیه می کنم در صنعت خودرو هم پیاده سازی شود.

مرزبان راد ادامه داد: اگر می بینیم که همکاری با دانش بنیان  ها و سایر مجموعه ها در صنعت خودرو طبق اهداف پیش نمی رود به خاطر عدم درک مشترک و نبود یک مشاور علمی بی طرف است.

تعریف پروژه ملی

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مشکلات همکاری های مشترک بسیار کمتر است چرا که بودجه پژوهشی آنها چند برابر ایران است، افزود: زمانی که بودجه پژوهش بالا باشد صنعت خودرو روی ریل توسعه قرار می گیرد و مسیر برای سایر همکاری ها هموار می شود.

وی یادآور شد: با افزایش توانمندی داخلی، شرکت ها توسعه پیدا می کنند و می توان اتفاق های مثبت را برای صنعت خودرو رقم زد؛ در کنار چنین امری ضروری است که قوانین و مقررات تشویقی برای توسعه دهندگان صنعت خودرو در نظر گرفت.

مرزبان راد افزود: پیشنهاد می کنم که در گام اول و در راستای هم افزایی صنعت خودرو یک پروژه ملی تعریف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =