روغن پایه

چین قصد دارد از واردات روغن‌پایه بی‌نیاز شود و قرار است پالایشگاه‌ جدیدی برای تولید روغن‌پایه گروه 3 احداث کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،چین قصد دارد از واردات روغن‌پایه بی‌نیاز شود و قرار است پالایشگاه‌ جدیدی برای تولید روغن‌پایه گروه 3 احداث کند. یک شرکت تکنولوژی-پتروشیمی چینی با نام شنگدونگ‌چینخه (ShandongQinghe) درحال تست سایت جدیدی برای تولید روغن‌پایه گروه ۳ به‌ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال درحوالی شهر زیبو (Zibo) از منطقه شنگدونگ است که با راه‌اندازی آن تولید روانکار درچین شرایط جدیدی را تجــــربه خواهد کرد. 
این پروژه هزینه ۹۱۷ میلیون‌یوآنی خواهد داشت و قرار است درساخت آن چندین‌تامین‌کننده چینی مشارکت داشته باشند. این سایت از کاتالیست‌های پیشرفته سینوپک استفاده خواهد کرد و از سیستم هیدروکرکینگ شرکت کینگه (Qinghe) در آن استفاده می‌شود. 
اما مهم‌ترین ادعای مدیران این پروژه، هدفگذاری برای جایگزینی کل واردات روغن‌پایه گروه 3 برای رفع نیاز بازار چین است. حقیقت این است که عمده‌پالایشگاه‌های چینی ترجیح می‌دهند تا حد امکان سراغ تولید روغن‌پایه گروه ۳ نروند. 
درهمین‌حال سینوپک به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روانکار درچین، حجم بسیار اندکی از روغن‌پایه گروه ۳ را در سایت مائومینگ درمنطقه گانگدونگ چین تولید می‌کند و البته همین حجم محدود نیز عمدتا مصرف داخلی داشته است. بنابراین صنعت روانکار در چین وابستگی زیادی به‌واردات روغن‌پایه گروه ۳ دارد. 
درسال ۲۰۱۹ دو روغن‌ساز مطرح کره‌ای، یعنی اس‌کی و جی‌سی کالتکس (GS Caltex) عمده‌نیاز چینی‌ها به‌روغن‌پایه گروه ۳ را تامین کردند. اما براساس آنچه شرکت چینخه اعلام کرده است، تنها بخشی از تولیدات این سایت دراختیار سایر بلندینگ‌های چینی قرار خواهد گرفت و این شرکت قصد دارد عمده‌تولیدات خود را تبدیل به‌محصول نهایی کند؛ به‌ویژه درمورد برش‌های ۴ و ۶ سانتی‌استوک که قرار است با استفاده از آن سالانه ۵۲۰ هزارتن روغن سفید صنعتی تولید شود که بخشی از آن برای تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن روغن سفید مخصوص صنایع غذایی اختصاص می‌یابد. 
چین وابستگی زیادی به‌روانکاری در صنایع غذایی دارد و طی سال‌های اخیر بخش زیادی از واردات چینی‌ها به‌این ماده اختصاص داشته است. تا به‌امروز تنها یک شرکت چینی با ‌نام هنان بیجیا (Henan Beijia) توانسته است تاییدیه‌های بین‌المللی را که از سوی سازمان «NSF» واقع در ایالات‌متحده صادر می‌شود، اخذ کند. 
درحال‌حاضر هنان بیجیا تامین‌کننده عمده نیاز گروه کارخانه‌های «WH» است که به‌تولید محصولات گوشتی می‌پردازند. چینخه یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پتروشیمی شاندونگ جینشنگ (Shandong Jincheng) است که یکی از پالایشگاه‌های اصلی چین برای تولید گاز، دیزل و لوله‌های گاز مایع محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =