K132

از آن‌جاکه پروژه K132 بر مبنای پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن یا همان PSA توسعه یافته است، می‌توان به این نتیجه رسید به‌زودی باید شاهد عرضه محصولی ایمن و مطمئن ازسوی گروه صنعتی ایران‌خودرو باشیم که در نوع خود جالب‌توجه است.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از برهم خوردن برجام و خروج شرکای تجاری خودروسازان داخلی از بازار ایران، شرایط برای خودکفایی، طراحی و توسعه محصولات جدید با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی فراهم شد که نتیجه آن محصولات جدید دو خودروساز بزرگ کشور هستند و در آینده‌ نزدیک راهی جاده‌های کشور خواهند شد. K132؛ یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین پروژه‌های صنعتی در چند سال اخیر است که می‌تواند تحولات اساسی در سبد محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو ایجاد کند. درواقع خروج پژو از بازار ایران و قطع همکاری مشترک با شریک تجاری ایرانی باعث شد مهندسان ایرانی گروه صنعتی ایران‌خودرو دست‌به‌کار شوند و برمبنای محصول پژو 301، یکی از مجلل‌ترین محصولات تولید داخل را طراحی کنند.

از آن‌جاکه پروژه K132 بر مبنای پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن یا همان PSA توسعه یافته است، می‌توان به این نتیجه رسید به‌زودی باید شاهد عرضه محصولی ایمن و مطمئن ازسوی گروه صنعتی ایران‌خودرو باشیم که در نوع خود جالب‌توجه است. هرچند مهندسان و طراحان ایران‌خودرو تنها با الگوبرداری از پلت‌فرم پژو 301 اقدام به طراحی نخستین پلت‌فرم اختصاصی کرده‌اند. اما می‌توان انتظار داشت با انتخاب دقیق آلیاژ به‌کاررفته در ساخت پروفیل‌ها و اجزای سازنده شاسی، قطعات و سایر بخش‌های این محصول، به ایمنی قابل‌توجهی دســـت یابند. 
براین اساس می‌توان انتظار داشت محصول جدید ایران‌خودرو نیز مانند پژو301 و سیتروئن‌الیزه که پیش از این موفق به کسب 3‌ستاره ایمنی از موسسه معتبر یوروانکپ در سال 2014 شده‌اند، قادر به اخذ 3 ستاره‌ایمنی از 5‌ستاره باشد که این امر اتفاق خوشایندی در صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌رود. زیرا تا پیش‌از این آمار و اطلاعات دقیقی از مولفه‌های ایمنی خودروهای تولید داخل در دسترس نبوده و نمی‌توان به‌صورت دقیق درخصوص وضعیت ایمنی خودروهای تولیدشده توسط خودروسازان داخلی اظهارنظر کرد.
از طرفی برخی کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند پروژه K132 به‌دلیل حضور دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک در سبد محصولات ایران‌خودرو، چندان توجیه‌پذیر نیست و نمی‌تواند جایگاه مشخصی در بازار داشته باشد. اما واقعیت آن است که هر یک از این محصولات قابلیت سهم‌خواهی از بخش‌های مختلف بازار و سلائق مشتریان را دارند. درواقع بسیاری از برندهای معتبر جهانی خودروهایی با مشخصات فنی مشابه و مشترک در سبد محصولات خود دارند که هریک از آن‌ها برای پاسخ‌دهی به نیازهای مشتریان متفاوت راهی بازار شده‌اند. ضمن آن‌که پروژه K132 به‌دلیل ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد نسبت‌به محصولات فعلی ایران‌خودرو، می‌تواند موجب تنوع‌بخشی شود و همچنین فضای رقابتی با نمونه‌های هم‌رده در بازار ایجاد کند.
اما در این بین باید به برخی نکات هم نیم‌نگاهی داشت تا بتوان موفقیت و مقبولیت محصولی تازه‌وارد به بازار را تضمین کرد. گام نخست در این زمینه، معرفی محصول دقیق و منطبق با استانداردهای روز جهانی است که باعث می‌شود موفقیت یک محصول پیش از آغاز عرضه تاحدودی قابل پیش‌بینی باشد. 
یکی از اقدامات موثر در این زمینه ارائه اطلاعات کافی از مشخصات فنی، ویژگی‌ها و امکانات قابل‌ارائه در محصول جدید است که در قالب انتشار تصاویر باکیفیت از جزئیات فضای کابین و نمای ظاهری صورت می‌گیرد در همین رابطه قرار است از امروز شاهد انتشار تصاویر باکیفیت و حرفه‌ای از محصول پروژه K132 توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو باشیم که حاکی از تلاش بی‌وقفه و زحمات مهندسان، مدیران و تمامی بخش‌هایی است که در این پروژه سهیم بوده‌اند.
نمایش جزئیات درون کابین خودرو و طراحی فضای داخلی آن، با توجه به آغاز پیش‌فروش این محصول و استقبال خریداران از آن، ازدیگر  مواردی است که از بزرگ‌ترین خودروساز داخلی کشور انتظار می‌رود. 
زیرا شواهد نشان می‌دهد به‌زودی محصولی درخور توجه با امکانات و مشخصات فنی قابل‌قبول راهی بازار خواهد شد که به‌خوبی نمایان‌گر تلاش مهندسان ایرانی بدون حضور شرکای خارجی است. 
البته در تیزر رسمی منتشرشده از این محصول تصاویر نه‌چندان واضح از جزئیات درون کابین به نمایش درآمده است، اما انتظار می‌رود ایران‌خودرو تصاویر نهایی مربوط به کابین محصول جدید پروژه K132 را به همراه مشخصات نهایی آن به صورت رسمی منتشر کند.

   مشخصات فنی و امکانات رفاهی 
در بخش فنی، خودرو جدید پروژه K132 از موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری EC5 استفاده می‌کند که در دور موتور 6000 قادر به تولید نیرویی معادل 110 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 150 نیوتون متر در 4800 دور در دقیقه است. این نیرو توسط دو جعبه‌دنده 5سرعته دستی یا 6سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق اعلام شرکت با هدایت نیروی موتور به چرخ‌ها، حداقل شتاب 9.5ثانیه با جعبه‌دنده دستی و حداقل شتاب 11.5ثانیه با جعبه‌دنده اتوماتیک به‌دست می‌آید. با رعایت استانداردهای یورو5، مصرف سوخت این خودرو در نسخه دستی معادل 6.7 لیتر و در نسخه اتوماتیک معادل 7.15لیتر به ازای کارکرد ترکیبی 100 کیلومتر خواهد بود.
هر دو نسخه دستی و اتوماتیک امکانات خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، اما نسخه اتوماتیک 4کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو و جانبی، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار با قابلیت تاشوندگی، کمربندهای ایمنی جلو و عقب 3 نقطه‌ای، رینگ‌های 16اینچی آلومینیومی، سنسور نور و باران، روکش چرمی و پارچه‌ای و همچنین ورود بدون کلید را ارائه خواهد کرد.
البته امکاناتی مانند فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، سیستم تهویه برقی، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایشگر 7‌اینچی مجهز به پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، بلندگوهای روی داشبورد و طاقچه عقب، سیستم ضدسرقت، سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروزکنترل، ستون فرمان تلسکوپی و نمایشگر دمای محیط در هر دو نسخه به‌صورت استاندارد ارائه می شوند.

 پیش‌فروش محصول پروژه «K132» و هشت محصول دیگر
گروه صنعتی ایران‌خودرو محصول جدید خود را به برنامه پیش‌فروش تیرماه اضافه کرد. طرح مشارکت در تولید محصول پروژه K132 در دو نوع دستی و اتوماتیک و هشت‌محصول دیگر این خودروساز از هجدهم تیر آغاز شده است. سود مشارکت در طرح برای این محصول جدید، 6 تا 9 درصد، سایر محصولات 6 تا شش‌ونیم‌درصد و موعد تحویل تمام خودروها از ۱۲ تا ۱۴ ماه درنظر گرفته شده است که  قیمت آن برمبنای نرخ مصوب روز تحویل خواهد بود. 
افزون بر محصول جدید پروژه K132 که به‌زودی نام آن اعلام خواهد شد، دناپلاس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ دستی، پژو پارس ال‌ایکس، دنا معمولی، رانا پلاس، سورن ای‌ال‌ایکس، پژو ۲۰۶ تیپ دو و سمند ال‌ایکس بنزینی در سبد پیش‌فروش تیرماه ایران خودرو قرار دارند.
 طبق مصوبه کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، پس از پایان سه‌روز از اتمام مهلت نام‌نویسی، مشتریان نهایی این محصول با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی، از طریق قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند. 
باتوجه به بخشنامه فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو، محصول پروژه K132 در نسخه دستی با پیش‌پرداخت 119 میلیون و 900 هزار تومانی و در نسخه اتوماتیک با پیش‌پرداخت 149 میلیون و 900 هزار تومانی ثبت‌سفارش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =