کد خبر: 229931
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
image-20200711141855-1.png

شرکت سایپا کوییک را خودرویی کاملا جدید و حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت می‌داند که به طور کامل توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است.

از قدیم‌ هاچ‌بک‌ها در ایران خودروهایی پرطرفدار در میان جوانان بوده‌اند. شرکت سایپا در ساخت و تولید این مدل خودرو از رقیب دیرینه‌اش ایران‌خودرو پیشی گرفته و تقریبا با ساخت هر خودرو، یک نسخه هاچ‌بک از آن هم ارائه داده است و البته بالعکس. از اولین هاچ‌بک فرز و چابک سایپا در سال ۸۰ شمسی رونمایی شد. پراید نسیم که در واقع نسخه هاچ‌بک پراید کیاموتورز بود، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. این روند تولید هاچ‌بک‌های جوان‌پسند و پرطرفدار و کوچک با تولید پراید۱۱۱  و تیبا ۲ ادامه پیدا کرد. خودروهایی که نام برده شد همواره و در زمان تولیدشان جزو پرفروش‌ترین محصولات شرکت سایپا بوده‌اند. اما داستان کوییک کمی متفاوت است، چرا که اولین هاچ‌بک سایپاست که به طور مستقل و بدون وجود نسخه سدان قبل از آن طراحی شده است. کوییک در سال ۹۵ توسط سایپا رونمایی و پس از گذشت بیش از یک سال در خرداد ۹۷ به مشتریان عرضه شد. این خودرو در حال حاضر در 4 تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود. تیپ‌های SE و ST دارای فرمان هیدرولیک و جعبه دنده 5 سرعته دستی و تیپ‌های SE-A و SE-ALUX مجهز به فرمان برقی و جعبه دنده اتوماتیک CVT هستند.

آنچه کوییک برای عرضه دارد

شرکت سایپا کوییک را خودرویی کاملا جدید و حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت می‌داند که به طور کامل توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است. در بررسی صحت این ادعای سایپا، ابتدا به طراحی ظاهری کوییک نگاهی می‌اندازیم. طراحی کوییک در مجموع برای یک هاچ‌بک تقریبا مطلوب به نظر می‌رسد، اما در خصوص جدید بودن آن باید گفت ردپای ساخته‌های پیشین سایپا یعنی ساینا و تیبا ۲ هاچ‌بک کاملا در آن مشهود است و با خودروی چندان جدیدی مواجه نیستیم. در نمای روبه‌رویی کوییک و مخصوصا فرم چراغ‌ها به نظر می‌رسد که با یک فیس‌لیفت از ساینا روبه‌روییم. اما سپر عریض‌تر و حجیم‌تر و ورودی هوای بزرگ و 6 ضلعی آن، یک خودروی با ابهت‌تر با ظاهری اسپرت و جوان‌پسند را برای کوییک به ارمغان آورده است.

کوییک در نمای پشت، از نظر ساختاری شبیه تیبا ۲ هاچ‌بک است. همچنین سعی بر حفظ فرم اسپرت خودرو بوده است. این امر با به کاربردن چراغ‌های متفاوت و اسپرت و دیفیوز دوتکه، سپر بزرگ‌تر و همچنین اضافه شدن باربند پایه کوتاه، اتفاق افتاده است. 

سایپا برای طراحی کابین سعی بر طراحی کاملا متفاوت داشته اما در نهایت هم با یک طراحی ساده مواجه هستیم. استفاده از مانیتور و ورودی تهویه و دکمه‌های کاربردی در یک پنل نقره‌ای در مرکز داشبورد از ویژگی‌های آن است. ولی آنچه بیشتر از طراحی مورد توجه قرار می‌گیرد استفاده مجدد سایپا از متریال بی‌کیفیت در ساخت قطعات کابین است.

از نظر فنی هم مانند تیبا و ساینا، کوییک از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندره بهره می‌برد که می‌تواند برای آن ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله گیربکس دستی یا اتوماتیک CVT آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. آنچه کوییک را از دیگر تولیدات سایپا متفاوت می سازد، تجهیزات و امکانات رفاهی است که در این خودرو به کار رفته که تعدادی از آنها برای اولین بار روی خودروهای این شرکت نصب شده‌اند.

از جمله امکانات رفاهی کوییک در نسخه فول اتومات، می‌توان به نمایشگر 7 اینچی، کروز کنترل، استارت بدون کلید دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، دوربین و سنسور دنده عقب، صندلی برقی، آینه‌های برقی و... اشاره کرد که نسبت به تولیدات پیشین و بسیاری از خودروهای داخلی در سطح بالایی قرار دارد. سایپا پس از ارائه کوییک در مدل‌های دستی و اتومات، نسخه کوییک-آر را با هدف زیبایی بیشتر و نوآوری ظاهری عرضه کرد. این خودرو با بهره‌گیری از رنگ متفاوت در قسمت‌هایی از بدنه و تریم داخلی و همچنین رینگ‌های آلومینیومی، بیشتر قشر جوان و بانوان را جامعه هدف خود قرار داده است. با توجه به قیمت کوییک می‌توان آن را ارزان‌ترین خودروی اتومات ایرانی نامید. باید دید این هاچ‌بک جدید هم در آینده به موفقیت همتایان سابقش می‌رسد یا خیر.

206 تیپ 2 یا کوییک؟

کوییک دنده‌ای و ۲۰۶ تیپ ۲ هر 2 در یک کلاس و یک رده قیمتی قرار دارند. اگربه مقایسه این 2 خودرو بپردازیم، از نظر فنی هر 2 در یک سطح قرار خواهند گرفت. ظاهر ۲۰۶ طراحی فرانسوی و بی‌نقصی دارد، در مقابل در طراحی کوییک شاید درقسمت‌هایی ناهماهنگی وجود داشته باشد، اما جدید بودن ظاهر آن را می‌توان مزیتی در نظر گرفت. در کل طراحی داخلی و طراحی خارجی کاملا شخصی و سلیقه‌ای است، ولی اگر تکراری بودن برایتان اهمیت نداشته، ۲۰۶ طراحی داخلی و خارجی زیباتری دارد که البته ابعاد بزرگ‌تر آن در این زیبایی بی‌تأثیر نیست. ۲۰۶ از بازار دست‌دوم فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در واقع امتحان خود را پس داده و بررسی سایت www.divar.ir و دیگر سایت‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو، گواه این امر است. در مقابل کوییک جدید، ناشناخته و گنگ است و بسیاری منتظر نظرات کاربران درخصوص آن هستند. مزیتی که می‌تواند شما را به خرید کوییک ترغیب کند، تجهیزات و امکانات رفاهی است که ۲۰۶ از اکثر آنها بی‌بهره است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =