خودروسازان

شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس و هم شرکت‌های خارج از بورس می‌توانند به پشتوانه دارایی‌ها و محصولات خود از سرمایه‌های جذب‌شده به بازار سرمایه برای تامین سرمایه در گردش بهره‌مند شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند هر قدر شرایط و قوانین و مقررات انتشار اوراق سلف موازی استاندارد تسهیل شود، این ابزار مالی به شکل موثرتری می‌تواند در تامین مالی صنایع مطرح شود. چرا که هم شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس و هم شرکت‌های خارج از بورس می‌توانند به پشتوانه دارایی‌ها و محصولات خود از سرمایه‌های جذب‌شده به بازار سرمایه برای تامین سرمایه در گردش بهره‌مند شوند. اما تحقق این امر نیازمند کوتاه‌شدن فرآیندها، کاهش هزینه‌ها و تسهیل در قوانین و مقررات فعلی است. امراله امینی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص معتقد است: «برای جلوگیری از بسیاری از التهاباتی که در سال‌های اخیر در بازار خودرو شاهد بودیم، باید سازوکارهایی را فعال کنیم تا فاصله شرکت‌های خودروسازی و مصرف‌کنندگان واقعی را کاهش دهیم. راهکار دستیابی به این هدف، استفاده از ظرفیت انعقاد قراردادهای بلندمدت کشف پریمیوم در بورس کالاست.» قرارداد کشف پریمیوم، قراردادی است که طی آن خریدار بخشی از ثمن معامله را در زمان توافق به فروشنده پرداخت می‌کند، اما مابه‌التفاوتی نیز مورد توافق طرفین معامله قرار می‌گیرد و طرفین متعهد می‌شوند در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را بر اساس قیمت نهایی (‌قیمت مبنا به‌علاوه مابه‌التفاوت توافق‌شده) معامله کنند. به‌گفته امینی، استفاده از چنین ظرفیتی که در دستورالعمل تنظیم بازار محصولات خودروسازان می‌تواند پیش‌بینی شود، علاوه‌بر پالایش بیشتر متقاضیان، می‌تواند مشکل کمبود نقدینگی بسیاری از صنایع قطعه‌سازی را در تعاملات فی‌مابین مرتفع کند.

 درخصوص امکان فروش محصولات خودروسازان در بورس کالا چه موانعی وجود دارد؟
مواداولیه خودرو ازجمله آلومینیوم، فولاد، مس و مواد پلیمری توسط خودروسازان خریداری می‌شود و هم‌اکنون خودروسازان از آمادگی کامل برای عرضه محصولات خود در بورس کالا برخوردارند و از این نظر نباید مشکلی وجود داشته باشد. ازسوی‌دیگر، عرضه خودرو در بورس کالا رانت دونرخی بودن قیمت خودرو را از بین می‌برد و باعث ایجاد شفافیت در بازار خودرو خواهد شد. بسیاری از صنایع توانسته‌اند از ظرفیت بورس کالا برای ایجاد ثبات در بازارهای مصرف بهره‌مند شوند و به‌نظر می‌رسد این تغییر در صنعت خودرو نیز باید اتفاق بیفتد تا جلوی بسیاری شبهه‌ها گرفته شود.

 انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا چگونه می‌تواند به شرکت‌های خودروسازی کمک کند؟
تامین مالی شرکت‌ها با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا، روشی کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر نسبت به تامین مالی از شبکه بانکی است؛ در شبکه بانکی تولیدکننده مجبور است به‌صورت ماهانه و کوتاه‌مدت بهره تسهیلات دریافتی را پرداخت کند، درحالی‌که در انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، شرکت در پایان سال و پس از فروش محصول تولیدی خود باید با خریداران اوراق تسویه کند.

 به‌نظر شما مزایای استفاده از انتشار سلف موازی استاندارد نسبت به حمایت‌های دولتی چیست؟
 این ابزار مالی به تولیدکننده اجازه می‌دهد سرمایه در گردش موردنیاز برای تولیدات آتی خود را از بستر بورس کالا تامین کند و در طرف مقابل این اجازه به خریدار اوراق داده می‌شود که در زمان مشخص بتواند کالای خریداری‌شده را براساس مشخصات اعلامی دریافت کرده یا براساس نرخ سود اوراق اختیار فروش تبعی آن، تسویه نقدی کند. در این‌جا صنعت خودرو علاوه بر این‌که با انتشار اوراق سلف در مسیر تامین مالی از ابزارهای مالی بازار سرمایه قدم برمی‌دارد، می‌تواند برنامه آینده خود را به خریداران اعلام کند. از مزایای ویژه انتشار اوراق سلف خودرو برای خودروسازان، تامین مالی و برای خریداران، اعلام برنامه‌های آتی خودروسازان به‌صورت شفاف است.

این طرح چگونه می‌تواند در شفاف‌سازی عملکرد خودروسازان و برنامه‌های تولید محصولات به سرمایه‌گذاران کمک کند؟
ضروری است خودروسازان میزان تولید و سود آینده خود را پیش‌بینی کنند و به‌اطلاع خریداران برسانند. به این ترتیب برنامه‌های آینده برای خریداران شفاف‌سازی خواهد شد. در مجموع می‌توان گفت انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالا می‌تواند بهترین روش برای رفع مشکل نقدینگی خودروسازان باشد. اوراق سلف موازی که مطابق با نظام مالی اسلامی طراحی شده است، افراد را در سود حاصل از تولید مشارکت می‌دهد و این موضوع می‌تواند با شفاف‌سازی خودروسازان سبب افزایش کارآیی در صنعت خودرو شود.

 به نظر شما تامین مالی به‌واسطه انتشار اوراق سلف خودرو برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود؟
انتشار این اوراق سبب می‌شود سرمایه‌گذاران در سود حاصل از تولید خودرو یا راه‌اندازی خطوط تولید در خودروسازی‌ها شرکت کنند. به این ترتیب علاوه‌بر این‌که سرمایه‌گذاران به سود مناسبی دست پیدا می‌کنند، می‌توانند در تولید و توسعه خودروسازی‌ها هم نقش داشته باشند. همواره انتشار اوراق اسلامی سبب می‌شود نقدینگی برای تولید جمع‌آوری شود، اما باید توجه داشته باشیم در صنعت خودرو نیازمند ایجاد تغییرات و ساختار هم هستیم.

 صحبت از تغییر ساختار مالی در خودروسازی به میان آمد. پیشنهاد شما برای اصلاح ساختار شرکت‌های بزرگ خودروسازی چیست؟
ابزارهای مالی لازمه اقتصاد پویاست و می‌توان با اجرای درست طرح انتشار اوراق سلف در صنعت خودرو به تامین مالی و تکمیل طرح های توسعه‌ای خودروسازان کمک کرد. انتشار این اوراق از سوی بورس کالای ایران می‌تواند به شفاف‌سازی در صنعت خودرو کمک کند و سبب سودآوری برای سرمایه‌گذاران شود. اما یکی از شروط اصلی توسعه صنعت خودرو، ایجاد تغییر و تحول زیرساختی در این صنعت است.

 چه تضمینی در اجرای تعهدات شرکت‌های خودروسازی در این طرح وجود دارد؟ 
در انتشار اوراق سلف خودرو، خودروساز متعهد به انجام تعهدات ثبت‌شده خود می‌شود. یکی از مزایای انتشار اوراق سلف در بورس کالای ایران انجام به‌موقع تعهدات از سوی فروشندگان است؛ زیرا به‌دلیل قانونمندی و اخذ تضامین لازم، معامله‌گران از انجام تعهدات اطمینان کامل دارند.

 انتشار اوراق سلف خودرو به شناسایی خریداران واقعی در بازار کمک می‌کند یا بستری برای هدایت سرمایه‌های سرگردان به‌سوی صنعت خودرو خواهد بود؟
این یک طرح دو سر بُرد به حساب می‌آید؛ زیرا با انتشار اوراق سلف خودرو و لحاظ‌شدن پیش‌بینی‌های لازم ازسوی خودروسازان، سرمایه‌گذاران بیشتری به این طرح‌ها جذب خواهند شد و به این ترتیب مصرف‌کنندگان نهایی می‌توانند با اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر وارد بازار خرید شوند. 
همچنین به کمک این ابزار، تولیدکننده می‌تواند امروز به پشتوانه تولید ماه‌های آینده خود اقدام به تامین مالی کند و به خریداران برای تحویل‌گرفتن محصول موردنظر در آینده اختیار و اولویت دهد. به این ترتیب، تولیدکننده می‌تواند از فروش تولیدات آتی خود اطمینان داشته باشد و نگرانی جذب سرمایه آن کالا برای تامین به‌موقع مواد اولیه مورد نیاز فعالیت‌های تولیدی در آینده، کاهش پیدا می‌کند.

 طرح انتشار اوراق سلف موازی استاندارد تا چه میزان در کاهش هزینه‌های تامین مالی خودروسازان موثر خواهد بود؟
نکته بسیار حائز اهمیتی مطرح شد؛ مهم‌ترین مزیت استفاده از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، کاهش هزینه‌های تامین مالی و عدم نیاز به پرداخت سود بالا به‌صورت ماهانه به شبکه بانکی است؛ چراکه در این روش تولیدکننده با پیش‌فروش محصول خود، در پایان دوره تنها موظف به پرداخت سود به افرادی است که قصد تحویل فیزیکی محصول خریداری‌شده در قالب این اوراق را ندارند. 
براین اساس، شرکت‌های خودروسازی در صورت برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند طی چند مرحله در سال برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای تولیدات آتی خود از معاملات اوراق سلف موازی استاندارد استفاده کنند.

 به نظر شما چگونه می‌توان از تجربیات شرکت‌هایی که درحال‌حاضر در بورس کالا حضور دارند، در صنعت خودرو نیز بهره گرفت؟
برقراری ارتباط مستقیم بین خریدار و تولیدکننده و تامین مالی مستقیم تولید در دیگر صنایع پیش‌از این آزموده شده و نتایج و تجربه‌های بسیار ارزشمندی داشته است که می‌تواند در صنعت خودرو به کار گرفته شود. البته توسعه معاملات اوراق سلف موازی استاندارد به‌منظور کمک به صنایع در تامین سرمایه در گردش مورد نیاز در گرو آموزش‌های بیشتر و موثرتر و آشنایی صنایع با مزایای این ابزار است. بنابراین می‌توان در کنار میزهای تعمیق و توسعه ساخت داخل قطعات خودرو برنامه‌ای به‌منظور تامین منابع مالی برای تولیدات خودروسازان تهیه کرد و در جلسات مربوط به میزهای داخلی‌سازی، هم‌اندیشی لازم و انتقال تجربیات در این خصوص نیز صورت گیرد. در چنین شرایطی تولیدکنندگان بالادستی و پایین‌دستی در صنعت خودرو می‌توانند با انجام رایزنی، روش‌های کم‌هزینه‌تر و سریع‌تری را برای تامین ملزومات مورد نیاز بخش تولید پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =