کامیونت، کامیون و کشنده

واردات کامیون‌های کارکرده بعد از سال‌ها سردرگمی به عنوان یکی از راه‌های نجات‌دهنده ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح شده و قرار است 4 گروه واردکنندگان، شرکت‌های توانمند حمل‌ونقلی، خودروسازان داخلی و مالکان خودروهای سنگین فرسوده جواز مشارکت در این طرح را داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،واردات کامیون‌های کارکرده بعد از سال‌ها سردرگمی به عنوان یکی از راه‌های نجات‌دهنده ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح شده و قرار است 4 گروه واردکنندگان، شرکت‌های توانمند حمل‌ونقلی، خودروسازان داخلی و مالکان خودروهای سنگین فرسوده جواز مشارکت در این طرح را داشته باشند، اما موانع موجود بر سر راه این طرح، انگیزه این گروه‌ها را کم کرده است و به نظر می‌رسد این طرح نیز جز برای افراد اندکی، قابلیت اجرا نداشته باشد. عدم امکان ثبت‌نام اولیه، نبود خدمات پس از فروش مشخص و ناتوانی در تامین ارز مورد نیاز جزو مواردی است که افراد حقیقی و حقوقی را از ادامه حضور و مشارکت در این طرح منصرف می‌کند. تامین ارز صادراتی به‌عنوان ارز مورد نیاز واردات کامیون‌های دست دوم خارجی، بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده را از حضور در این طرح باز داشته است. این در حالی است که به گفته فربد زاوه، استفاده از این طرح هم به سود صادرکنندگان است و هم ارز را با منشأ مشخص را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد. در ادامه گفت‌وگو این فعال صنعت خودرو کشور را با روزنامه «دنیای خودرو» می‌خوانید.
ارز صادراتی؛ هم‌قیمت ارز آزاد با منشأ مشخص


فربد زاوه درخصوص چرایی انتخاب ارز صادراتی به‌عنوان ارز مورد استفاده در واردات خودروهای سنگین کارکرده اروپایی به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «ارز آزاد از لحاظ قانونی در کشور با مشکلاتی مواجه است و منشأ آن مشخص نیست.» 
این فعال صنعت خودرو کشور در ادامه توضیح داد: «اگر حواله از جایی به‌جز صرافی‌ها تامین شود، امکان پول‌شویی در آن وجود دارد. بنابراین ارز صادراتی به عنوان ارزش منشأدار پیشنهاد شده تا مشکلات کمتری را به همراه داشته باشد.» 
زاوه درخصوص تفاوت نرخ ارز صادراتی و آزاد بیان کرد: «ارز صادراتی پیش از این گران‌تر از ارز آزاد معامله می‌شد، اما درحال‌حاضر چون صادرکنندگان برای آزادسازی ارزهای خود تحت فشار هستند، این ارز هم‌قیمت ارز آزاد است.» وی ادامه داد: «حتی در برخی مواقع می‌توان این ارز را با نرخی کمتر از ارز آزاد هم تهیه کرد.»
واردات با ارز صادراتی؛ راهکار انتقال درآمدها به کشور

این کارشناس صنعت خودرو در مورد نتیجه استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودروهای کارکرده بیان کرد: «به عقیده من، این که ارز مورد نیاز واردات باید از طریق ارز حاصل از صادرات تامین شود، ایده خوبی است.» وی افزود: «حداقل شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند درصد بالایی از درآمد خود را در قالب پیمان حمل‌ونقلی در همان خارج از کشور صرف خرید و واردات کامیون‌های کارکرده کنند.» زاوه در توضیح این موارد گفت: «بسیاری از این شرکت‌ها در کشورهای دیگر دفاتر حمل‌ونقلی دارند و به فعالیت خود مشغول هستند. بنابراین این شرکت‌ها می‌توانند بخشی از درآمد خود را که امکان انتقال به ایران ندارد، از طریق خرید کامیون‌های دست دوم و واردات آن‌ها به کشور منتقل کنند.» 


مالکان خودروهای فرسوده واردات را به خودروسازان بسپارند
این فعال بازار خودرو همچنین در مورد مشکلات مالکان حقیقی خودروهای فرسوده برای تامین ارز صادراتی اظهار کرد: «افرادی که قصد دارند به‌صورت مستقل نسبت به واردات اقدام کنند، بهتر است خودروهای مورد نیاز خود را از طریق خودروسازان داخلی تامین کنند.» فربد زاوه با بیان این‌که ورود این افراد به طرح واردات خودروهای فرسوده ضروری نیست، تاکید کرد: «اگر فردی توانایی تامین ارز مورد نیاز را ندارد، بهتر است کار را به دست واردکنندگان یا خودروسازان داخلی بسپارد.» 
وی در ادامه بیان کرد: «مالکان خودروهای فرسوده نیز به دلیل این‌که بار به سایر کشورها حمل می‌کنند، اصولا به منابع مالی خارج از کشور و صادرکنندگان دسترسی دارند و این امکان را دارند که ارز صادراتی را تامین کنند. مثلا کسی که کامیون ولوو جدید خریداری می‌کند، به‌طور معمول به دنبال استفاده از آن در مسیرهای ترانزیتی است تا هزینه‌های خود را در خارج از کشور کاهش دهد.»

تبدیل ارز آزاد به ارز صادراتی؛ روالی همیشگی در بازار

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به تاثیر عدم دخالت دولت در واردت خودروهای سنگین و تامین ارز آن افزود: «هرچه دخالت دولت در این قضایا کمتر باشد، نتیجه بهتری خواهیم گرفت. تهیه ارز صادراتی در بازار چندان سخت نیست.» وی با اشاره به مشکلات صادراتی کشور در ماه‌های گذشته گفت: «به‌طور معمول شرکت‌ها ارز آزاد را از بازار خریداری می‌کنند و بعد از عقد یک پیمان صادراتی، این ارز را تحت عنوان ارز با منشأ صادراتی به فروش می‌رسانند.» زاوه اظهار کرد: «این روالی است که در کشور وجود دارد و اگر بانک مرکزی این را برای تمام کالاها آزاد کند، بسیاری از مشکلات صادراتی در کشور حل خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =