سوناتا

هیوندای سوناتا را یکی از سدان‌های غافلگیرکننده بازار خودرو امسال دانست. زیرا تکنولوژی جدید این خودروساز کره‌ای را با خود به یدک می‌کشد تا رقبایش را بیش‌از پیش با چالش مواجه کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگرچه بیش‌از یک دهه است که توجه بازار خودرو به بلندقامتان معطوف شده و هر روز شاهد طیف گسترده‌تر و جذاب‌تری از آن‌ها به‌نام اس‌یووی‌های کوپه هستیم. اما در این میان طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری هم هستند که سدان‌ها را گزینه مناسب‌تری می‌دانند. به‌همین‌دلیل  بسیاری‌از کمپانی‌ها با خلاقیت و ابتکار در بخش طراحی، مشخصات فنی و همچنین سطح امکانات رفاهی همچنان بر سدان‌ها تمرکز دارند زیرا در روزگار نه‌چندان دور این سگمنت، جزو محبوب‌ترین‌های بازار به‌شمار می‌رفت. فرم کوپه‌مانند استایل بدنه یکی از مولفه‌هایی است که این روزها سدان‌ها و اس‌یووی‌ها را کاملا متحول کرده و به‌همین‌دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. باتوجه به آنچه گفته شد می‌توان هیوندای سوناتا را یکی از سدان‌های غافلگیرکننده بازار خودرو امسال دانست. زیرا تکنولوژی جدید این خودروساز کره‌ای را با خود به یدک می‌کشد تا رقبایش را بیش‌از پیش با چالش مواجه کند.
کوپه با سوناتا سازگاری دارد؟
از زمان معرفی و عرضه سدان سایزمتوسط هیوندای به بازار بیش‌از 35 سال می‌گذرد. تاکنون هشت نسل آن روی خط تولید هیوندای قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از موفق‌ترین سدان‌های بازار جهانی شناخته می‌شود. سال گذشته نسل جدید سوناتا به‌نام DN8 در نمایشگاه خودرو شانگهای و پس از آن در نمایشگاه نیویورک به نمایش درآمد. به‌رغم نقدهای فراوانی که به طراحی این سدان میان‌سایز وارد شد اما استایل بسیار متفاوت سوناتا، علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب کرد. این دُردانه کره‌ای‌ها با بهره‌گیری از کانسپت Le Fil Rouge که در موتورشو ژنو 2018 معرفی شده بود، سوناتا را به خودرویی جذاب‌تر و البته اسپرت‌تر بدل کرد. 
اما اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به سوناتا نسل هشتم داشته باشیم، باید بگوییم فرمت کوپه مانند آن به‌دلیل شیب یا زوایه خاص سقف، پشت کوتاه، پوزه نسبتا کشیده و خط شخصیتی برجسته افقی پروفیل علاوه‌بر اینکه خودرو را تنومند نشان می‌دهد، بلکه آن را  به شکل ایده‌آلی به آیرودینامیک Airfoil نزدیک‌تر کرده تا ضریب درگ 0.27 را فراهم کند. بدنه عریض‌تر، طول بیشتر و قامت کوتاه‌تر در کنار فاصله محوری 2840 میلی‌متری سبب می‌شود استایل پخته‌تر و عضلانی‌تر داشته باشد. 
چراغ‌های جدید با LEDهای وی‌شکل عمودی که در امتداد آن‌ها خط کروم تعبیه شده، خطوط تیز روی کاپوت، جلوپنجره به‌اصطلاح آبشاری با فرم جدید هیوندای و ورودی‌های هوا درون سپر چهره‌ای کاملا تهاجمی و مرموز برای سوناتا به ارمغان آورده است.  اما در نمای عقب این سدان به فرمت کوپه چهاردر؛ شاهد سبک طراحی مشابه خودروهای ژاپنی به‌ویژه هوندا هستیم. زیرا گرافیک چراغ‌ها شباهت بسیاری با هوندا سیویک نسل دهم دارد با این تفاوت که چراغ‌ها پیوسته طراحی شده‌اند. همچنین خط‌برجسته روی درِ صندوق و خروجی ذوزنقه‌ای در یک سمت علاوه بر ظاهر زیبا نگاه بیننده را به سمت خود جلب می‌کند.


زیر پوسته چه می‌گذرد؟
 از طراحی خارجی و داخلی که بگذریم، مهم‌ترین موضوعی که سوناتای نسل هشتم را از نسل‌های قبلی خود متمایز می‌کند، ساختار جدیدی است که مهندسان هیوندای در پلت‌فرم‌ سوناتا به‌کارگرفته‌اند. به عبارت‌دیگر پلت‌فرمی که سوناتای نسل جدید روی آن شکل گرفته، نسل سوم پلت‌فرم‌های هیوندای است که به‌عنوان جدیدترین و کامل‌ترین پلت‌فرم‌ از سوی این کمپانی معرفی می‌شود. بنابراین علاوه‌بر آنکه ساختار آن اصلاح شده است، از متریال آلومینیوم، فولادهای سبک‌وزن به همراه پلیمر و پلاستیک‌های فشرده سخت‌  نیز بهره گرفته است  تا وزن آن تا حدود 100 کیلوگرم نسبت‌به نسل قبلی سوناتا یعنی LF کاهش یابد و به‌این‌ترتیب در کنار قوای محرکه جدید  ویژگی منحصربه‌فردی برای این سدان با فرمت کوپه چهاردر باشد. از دیگر نکاتی که سبب تفاوت سوناتا می‌شود، پیشرانه‌های نسل جدید و ارتقایافته هیوندای ‌موتورز ‌موسوم به اسمارت‌استریم هستند. دو موتور پرتوان چهارسیلندر یکی به حجم 1.6لیتر توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم و دیگری 2.5لیتری با پاشش سوخت مستقیم قلب تپنده این سدان به اصطلاح کوپه چهاردر را تشکیل می‌دهند. بلوکه و سرسیلندر آلومینیومی به‌شکل قابل‌توجهی وزن قوای محرکه را کاهش داده است تا در کنار بهینه‌سازی سیستم بازخورانی گازهای خروجی EGR به‌عنوان مهم‌ترین تغییرات در پیشرانه‌های جدید اسمارت استریم Smartstream به‌شمار برود. موتور 2.5لیتری با پاشش سوخت مستقیم تنفس طبیعی، با نسبت تراکم 13 به یک و به لطف اصلاح سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها CVVD  و محفظه احتراق بهینه‌سازی‌شده حداکثر قدرت خروجی را به 191‌اسب‌بخار و گشتاور را به 245‌نیوتون‌متر می‌رساند. اما کم‌حجم‌ترین مولدقدرت سوناتا نسل‌هشتم موسوم به DN8، همان موتور 1.6‌لیتری مجهزبه توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم است که ترکیب سیستم پرخوران توربو و پاشش مستقیم داخل سیلندر نسبت تراکم 10.5 به یک را ایجاد می‌کند تا نهایتا قدرت به 180‌اسب‌بخار و گشتاور به 264 نیوتون‌متر برسد. گیربکس 8سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت هر دو پیشرانه را برعهده دارد تا هم میزان مصرف سوخت را بهینه‌ و هم شتاب بهتری را فراهم کند.


کابین مدرن و متریال باکیفیت!
اگر بخواهیم به‌طور خلاصه کابین سوناتای جدید را توصیف کنیم باید بگوییم «لوکس اما متفاوت». زیرا هنگام ورود به کابین، کلاستر (مجموعه پشت پنل) 12.3اینچی در کنار صفحه نمایشگر 10.25اینچی میان داشبورد و با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی فضایی بسیار مدرن را به نمایش می‌گذارد که البته استفاده از  قطعات تزئینی کروم در کنار دو توتون‌کالر (دو رنگ بودن)ادوات داخلی و چرم مصنوعی باکیفیت بسیار لوکس نیز به نظر می‌رسد. 
دریچه‌های افقی سیستم تهویه، غربیلک فرمان جدید، دو پدال شیفتر پشت فرمان و دسته‌دنده شناور که روی آن دکمه‌هایی برای تعیین وضعیت طراحی شده است، هیجان رانندگی را دوچندان می‌کند. سقف پانورامیک همچنان در نسل هشتم سوناتا حفظ شده است تا فضای داخلی را زیبا و جذاب جلوه دهد. در کنار این موارد باید به سیستم سیستم صوتی Bose پریمیوم با 12 بلندگو نیز اشاره کرد زیرا این سیستم، صدایی با کیفیت عالی  را در اختیار سرنشینان می‌گذارد.


قیمت مناسب و خدمات ویژه برای مشتریان 
کمپانی هیوندای؛ سوناتا 2020 را در هفت نسخه SE، SEL، SEL Plus، Blue‌ هیبرید، SEL هیبرید، لیمیتد و لیمیتدهیبرید به بازار عرضه می‌کند. البته قیمت پایه در نظر گرفته شده برای آن 24هزار و 575 دلار است اما اگر نسخه پرفورمنسی یعنی N لاین عرضه شود، باتوجه‌به قابلیت چهارچرخ محرک بودن آن باید منتظر قیمت بیشتری باشیم. در زمینه خدمات نیز، کمپانی هیوندای گارانتی 10‌سال یا 100 مایل(160هزار کیلومتر) را برای پیشرانه؛ گارانتی محدود 5‌سال یا 60هزار مایل(96 هزار کیلومتر) ویژه پوسیدگی بدنه و گارانتی 3 سال یا 36هزار مایل (حدود 58هزار کیلومتر) را برای تعمیر و نگهداری در نظر گرفته است. قیمت هیوندای سوناتا  2020 از 25 هزار دلار شروع باید که اگر نسخه‌ای پرفورمنسی آن یعنی N لاین عرضه شود به دلیل چهارچرخ محرک بودن باید منتظر قیمتی فراتر بود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نقد خودرو IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    چه فایده وقتی نمیاد تو ایران، مطلب خوبی بود دمتون گرم اما ای کاش اجازه می دادن این خودروها باکیفیت وارداتی به کشور بیاد. سوناتا 2020 یکی از دوستانم تو دبی سوار شده خیلی تعریف می کرد، ای کاش ممنوعیت واردات خودرو حذف می شد و شاهد این تیپ خودروها تو خیابون ها بودیم. روزنامه دنیای خودرو دمت گرم همچنین به راهت ادامه بده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =