کد خبر: 230092
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

برخی هنگام رانندگی صدای انفجار در هواکش را می‌شوند که علت آن را در این گزارش بررسی کرده ایم.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،گاهی پیش می آید که خودرو هنگام شتاب ناگهان دچار پس زدگی به همراه صدایی شبیه عطسه موتور یا انفجار در هواکش شنیده می شود که بسیاری از رانندگان دچار شوک و ترس می شوند.

دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد که اصلی ترین دلیل آن این است که راننده پدال گاز را بیش از حد فشار داده و دریچه هوا بیش از حد باز شده است  که  در نتیجه همسان شدن جرقه و گاز موجود در منیفولد هوا باعث انفجار سوخت، قبل از رسیدن به داخل سیلندر می شود.

در حقیقت وقتی پدال را زیاد فشار می دهید ECU به کویل فرمان می دهد که جرقه قوی تری به فضای احتراق بدهد، اما نامرغوب بودن وایرشمع‌ها باعث برق دزدی از کناره شمع به بدنه شده و سوخت داخل هوا را قبل از احتراق منفجر می‌کند.

گاهی این انفجار در حد یک عطسه کوچک، گاهی در حد از جا در آوردن لوله هواکش از بست مربوط گاهی پاره شدن فیلتر هوا و در معدود مواردی شکستن محفظه نگهداری فیلتر هوا است.

راه‌های جلوگیری از عطسه موتور روی گاز: همیشه هنگام شروع به حرکت سرگاز حرکت کرده و از فشار دادن پدال گاز بیشتر از نصف خودرری کنید. شمع‌ها را تک پلاتینه خریداری کنید و فاصله آن تک پلاتین تا هسته مرکزی که فابریک ۰/۹ است را با فیلر ۰/۷ تنظیم کنید.

شمع‌های سوزنی تک پلاتینه را هر ۱۰ هزار کیلومتر سرویس و فیلر، هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. شمع‌های غیرسوزنی (معمولی) تک پلاتینه را هر ۱۰ هزار کیلومتر سرویس و فیلر کنید و هر ۳۰هزار کیلومتر تعویض کنید. اگر کناره‌های چینی شمع خط‌های عمودی سیاه مشاهده کردید نشان دهنده برق دزدی از سر شمع به سمت پایه‌ آن است که می‌بایست حتما وایرها را تعویض کرد.

وایر کاملا باید شمع را کیپ کند و هیچ لقی نداشته باشد. در تاریکی در محفظه موتور دریچه گاز را ناگهانی تا انتها باز کنید (یعنی گاز بدهید) اگر برق دزدی باشد معلوم میگردد و در صدد رفع آن برآیید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام مزدا ۲ هزار دارم ازهواکش صدای هور هور میده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =