تسلا

در سه‌ماهه نخست سال، درست در زمانی که سایر خودروسازان مسیری سخت و پرفراز و نشیب را پشت‌سر می‌گذاشتند، تسلا توانست رشد ۴۰.۳ درصدی را در فروش خود گزارش کند

به گزارش «اخبار خودرو»، طی روزهای اخیر خودروسازان بزرگ وضعیت فروش سه‌ماهه دوم خود را در بحبوحه بحران کرونا منتشر کرده‌اند و همان‌طور که قابل انتظار است نتایج چندان امیدوارکننده‌ای در گزارش‌های منتشرشده قابل رویت نیست. خودروسازان بزرگ دیترویت (فورد، جنرال‌موتورز و فیات-کرایسلر) به‌طور مشخص افت قابل توجهی را در فروش سه‌ماهه خود شاهد بوده‌اند. دراین راستا فروش دو شرکت فورد و جنرال‌موتورز نسبت به‌دوره مشابه درسال گذشته ۳۴ درصد افت داشته‌ و فیات-کرایسلر نیز در این سه‌ماهه نسبت به‌سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹، ۳۹ درصد فروش کمتری داشته است. 

روزهای خوش تسلا

اما وضعیت برای تسلا کاملا متفاوت بوده است. شرکت ایلان‌ماسک در این دوره سه‌ماهه تعداد ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بیشتر از آنچه پیش‌تر وال‌استریت پیش‌بینی کرده بود، به‌مشتریان خود تحویل داده و این‌ آمار در زمانی محقق شده که کارخانه تسلا برای دو ماه متوالی تعطیل بوده است و به‌باور تحلیل‌گران همین موضوع به‌افزایش ارزش بازار این خودروساز کمک کرده و جایگاه آن را در صنعت‌خودرو جهان ارتقا داده است. 

این دقیقا می‌تواند همان فرصتی باشد که تسلا از مدت‌ها قبل انتظارش را می‌کشید. در سه‌ماهه نخست سال و درست در زمانی که سایر خودروسازان مسیری سخت و پرفراز و نشیب را پشت‌سر می‌گذاشتند، تسلا توانست رشد ۴۰.۳ درصدی را درفروش خود تجربه کند و در سه‌ماهه دوم نیز که سایر خودروسازان وارد دورانی بحرانی‌تر از قبل شدند، تسلا توانست عملکردی بهتر از همه داشته باشد و حتی با پیشی گرفتن از تویوتا جایگاه ارزشمندترین شرکت خودروسازی جهان را از آن خود کند. 

تسلا به‌مدد قیمت بالا و جاذبه تجملاتی‌اش که باعث شده ارزان‌ترین محصولش ۳۷ هزار دلار قیمت داشته باشد، به‌مشکلی که سایر خودروسازان درکشورهایی با اقتصاد بحران‌زده با آن مواجه هستند، برنخورد. همچنین با توجه به‌شروع فعالیت کامل در کارخانه این شرکت درچین که کم‌کاری کارخانه تسلا در آمریکا را جبران می‌کند، تحلیل‌گران «وال‌استریت» معتقدند تسلاموتورز با یک نقطه عطف اساسی در تاریخ خود روبه‌رو خواهد بود. 

رشد ادامه‌دار

دن‌آیوز، تحلیل‌گر موسسه «ودباش» در یادداشتی خطاب به‌خریداران سهام تسلا نوشت: «ما همچنان بر این باوریم که تقاضای خودروهای برقی در چین رو به‌افزایش است و تلاش تسلا برای رقابت با برندهای داخلی و خارجی بر سر به‌دست آوردن سهم بازار بیشتر که با تاسیس ابرکارخانه «گیگا ۳» تسهیل شده است، به‌این شرکت در به‌دست آوردن سهم هرچه‌بیشتر از بازار کمک خواهد کرد. به‌باور آیوز ارزش سهام تسلا در بالاترین حد خود به ۲ هزار دلار به‌ازای هرسهم خواهد رسید. 

او درادامه به‌این اشاره کرده که: «تا این‌جای کار تقاضای بالا برای تسلا مدل ۳ درچین همچون پرتو نور امید در افق تیره جهانی بازار خودرو به‌نظر می‌رسد و این‌طور که پیداست کارخانه گیگا ۳ درچین موفق خواهد شد در نخستین‌سال فعالیت خود به‌رقم تولید ۱۰۰ هزار دستگاه دست پیدا کند که این موضوع برای تسلا مایه دلگرمی بسیار است؛ خصوصا اینکه انتظار می‌رود با عرضه مدل Y فروش این سازنده خودروهای الکتریکی حتی بالاتر هم برود.»  

موفقیت تسلا دربازار خرده‌فروشی همچنین می‌تواند مرهون گزینه‌ای باشد که در بلندمدت ناجی خودروسازان سنتی نیز خواهد بود. فروش مدل‌های پیکاپ که در بازار آمریکا بسیار پرطرفدار هستند، همچنان بالاست و این مساله می‌تواند برای شرکتی مانند فورد نیز که قرار است مدل جدید F-۱۵۰ خود را به‌بازار بفرستد، خبر خوبی باشد. 

وضعیت ناخوشایند بازار آمریکا

جسیکا کالدول، رئیس بخش تحقیقات موسسه «ادموندز» که در زمینه پژوهش‌های بازار خودرو فعالیت می‌کند، دراین‌باره گفته است: «این نکته که خرده‌فروشی و نه فروش ناوگانی، بازار را زنده نگه داشته نشان‌دهنده وجود تقاضای چشمگیر در بازار خودرو است. تلاش نمایندگی‌های فروش برای تغییر جهت به‌سمت فروش آنلاین نیز بیانگر ماهیت واکنشی صنعت‌خودرو در مواجهه با دشواری‌هاست.»

داده‌های مربوط به‌فروش خودروسازان درماه ژوئن که برآمده از تحقیقات موسسه «اتودیتا» است (فروش ۱۳.۱۵ میلیون‌دستگاه نسبت به ۱۲.۱۷ میلیون‌دستگاه در ماه می) نشان‌دهنده بهبود تدریجی وضعیت بازار است. در این مدت قیمت خودروهای دست‌دوم نیز سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد افزایش یافته و تحلیل‌گران این را نشانه تاثیر مشوق‌های بازاریابی می‌دانند که از سوی فروشندگان ارائه شده است.  

نرخ بیکاری در آمریکا در ماه ژوئن به‌رشد خود ادامه داده و با رسیدن به‌رقم ۱۱ درصد اقتصاددانان را شگفت‌زده کرده است. در این میان به‌نظر می‌رسد مسئولان این کشور درمهار پاندمی چندان موفق نبوده‌اند. براساس آمارها تنها در یک روز ۵۰ هزار نفر به‌ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و قطعا با به‌پایان رسیدن محدودیت‌ها درپاپان ماه ژوئیه تعداد مبتلایان به‌این بیماری چندبرابر خواهد شد.

تحلیل‌گران موسسه «UBS» بر این باورند در بدترین سناریو ممکن که گفته می‌شود فروش جهانی خودرو کاهش ۱۷ درصدی را تجربه خواهد کرد، آثار مخرب و ماندگاری بر پیکره صنعت‌خودرو به‌جا خواهد ماند. اما درحال‌حاضر اوضاع برای تسلا مساعد به‌نظر می‌رسد و بازار سهام نیز پاداش مناسبی را تقدیم ‌تسلا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =