لاستیک‌های باری-اتوبوسی

دولت بریتانیا اعلام کرد تایرهایی با عمر بیشتر از ۱۰سال یا بیشتر حق استفاده در اتوبوس و کامیون‌های درحال تردد در جاده‌های انگلستان، اسکاتلند و ولز را ندارند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، این تصمیم برای حمایت از افزایش ایمنی در جاده‌ها طراحی و اجرایی شده است. وزارت حمل‌ونقل انگلستان اعلام کرد برای وضع این قانون تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است که نشان می‌دهد لاستیک‌هایی با عمر بیش از ۱۰‌سال در معرض خوردگی داخلی قرار می‌گیرند که این امر می‌تواند احتمال ترکیدگی و نگرانی ‌ناشی‌از تصادف‌های سنگین را افزایش دهد. 

این قانون از ابتدای پاییز سال ۲۰۲۰ وارد فاز اجرایی خواهد شد و براساس آن تایر جلو تمامی کامیون‌های تجاری، اتوبوس‌های شهری و اتوبوس‌های مخصوص گردشگران و همچنین چهار چرخ مینی‌بوس‌ها به غیر از نمونه‌هایی که در محورعقب از تایر دوقلو استفاده می‌کنند، شامل این قانون خواهند شد.

در اطلاعیه منتشرشده از سوی دولت، تایرسازان ملزم شده‌اند تاریخ تولید هر تایر را به شکلی درج کنند که به وضوح قابل‌تشخیص باشد تا اطیمنان حاصل شود امکان تشخیص تایرهای قدیمی به‌راحتی توسط پلیس این کشور وجود داشته باشد. 

آیین‌نامه این قانون شامل تایرهای روکش مجدد (re-treading) نیز می‌شود و باید تاریخ روکش مجدد این تایرها هم کاملا مشخص باشد اما معیار تاریخ تولید تایر اصلی است.

شارلوت ور (Charlotte Vere)، وزیر راه انگلستان گفت: «‌این اقدام به رانندگان در سراسر کشور این اطمینان را می‌دهد که کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و اتوبوس‌های گردشگری برای استفاده مناسب هستند و البته ایمنی جاده‌ها نیز تقویت می‌شود. راننده‌ها، مالکان و اپراتورها، مسئول ایمنی وسیله نقلیه خود هستند. همچنین این قانون باعث می‌شود باتوجه به الزامات جدید از تایر وسایل نقلیه سنگین بااطمینان بیشتری استفاده شود.»

دولت همچنین از آژانس استانداردسازی رانندگی و خودرو این کشور درخواست کرده است سن تایر را کماکان به‌عنوان بخشی از الزامات روزمره برای اخذ تاییدیه‌های خود درنظر بگیرد و ارزیابی‌های بیشتری را به طرح آزمون سالانه (تست MOT) اضافه کند. البته در این اعلامیه اشاره‌ای به میزان جریمه تخلف از آیین‌نامه نشده است. 

در اعلامیه این ممنوعیت، دولت از تلاش‌های فرانسیس مولووی (Frances Molloy) یکی از شهروندان لیورپول که در سال ۲۰۱۲ پسر ۱۸ساله خود را در تصادف اتوبوس از دست داد، تشکر کرده است.

این فرد مسافراتوبوسی بوده که تایرهای محورحرکتی آن عمر ۱۹ساله داشته‌اند. البته براساس عرف خودروسازان، تایرهای TBR یا باری-اتوبوسی امکان روکش‌گذاری مجدد تا چهاربار را دارند و با هر روکش امکان پیمایش ۳۰هزار کیلومتر یا ۲ سال وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت این قانون منافاتی با عرف خودروسازان جهانی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =