جایگاه سوخت

انتقادات درمورد کم‌ فروشی بنزین جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور طی روزهای اخیر اوج گرفته است. هرچند انتقاداتی از این دست تازه نیستند و شاید به بخشی از فولکلور اجتماعی در کشور هم تبدیل شده باشند اما افزایش فشارها بر صنف توزیع سوخت در کشور را نمی‌توان بی‌ارتباط با این موضوع دانست.

به گزارش «اخبار خودرو»، پاسخ جایگاه‌داران به این انتقاد بر همین اساس تقریبا واضح است: «به دلیل نظارت‌های همه‌جانبه، امکان کم‌فروشی در پمپ‌های بنزین وجود ندارد. با این همه، برخی جایگاه‌داران معتقدند تلاش برای ارتقای کیفیت سوخت در کشور می‌تواند به‌صورت هم‌زمان نگرانی‌ها و انتقادات درخصوص کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌ها را نیز کاهش دهد.

طی روزهای اخیر شکایت‌ها و اخباری مبنی‌بر کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور منتشر شد. منتقدان می‌گویند میزان بازدهی سوختگیری در خودروها کاهش یافته و این مساله تقریبا عمومی شده است. با این همه، انجمن و اتحادیه صنفی ذی‌نفع در این موضوع، آن را از اساس تکذیب کرده است.

تکذیب جایگاه‌داران

در همین راستا روز گذشته ابراهیم بعاجی، یکی از اعضای هیات‌رئیسه کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: «نازل‌های عرضه سوخت در جایگاه‌ها مُهر و موم شده‌اند و به‌طور مداوم توسط بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و هر سه‌ماه یک‌بار توسط سازمان استاندارد بازبینی و رصد می‌شوند. به این ترتیب، امکان دستکاری نازل‌ها با وجود پلمپ‌های مخصوص غیرممکن است،  بنابراین کم‌فروشی  نمی‌تواند صحت داشته باشد.» 

وی به خبرگزاری صداوسیما گفته است: «علاوه‌بر نظارت‌های مداوم، درصورتی‌که ضرورت ایجاب کند، نهادهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات نیز به‌صورت سرزده به جایگاه‌ها مراجعه و بر روند عرضه سوخت نظارت می‌کنند.»

بعاجی افزود: «البته ممکن است گاهی اوقات مشکل مکانیکی یا برقی به وجود بیاید و شمارش‌کننده نازل‌ها در یک بازه زمانی کوتاه اختلافی را نشان دهند که البته چنین موضوعی بسیار نادر است.»

او ادامه داد: «در بنزین‌هایی که با استانداردهای پایین‌تر از یورو ۴ و یورو ۵ عرضه می‌شوند، استفاده از ماده فرار «ام‌تی‌بی‌ای» که برای بالا بردن اکتان و آرام‌سوزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، باعث افزایش حجم و بالا رفتن تبخیر می‌شود. علاوه‌بر این، وقتی باک خودرو خالی است و اگر کمتر از گنجایش بنزین زده ‌شود، میزان تبخیر بسیار بالا می‌رود، به طوری که بخار بنزین مشهود و ممکن است تصور شود بنزین کمتر از میزانی که مشتری خواسته، تحویل داده شده است.» 

وی با تاکید بر این که امکان کم‌فروشی در جایگاه‌ها بسیار کم است، افزود: «سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها از طریق پمپ‌هایی شناور که درون مخازن جاسازی شده‌اند، انجام می‌شود و تا پمپ درون بنزین غوطه‌ور نباشد، امکان مکش بنزین وجود ندارد. بنابراین هوا به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند با سوخت مخلوط شود.»

این فعال صنعت جایگاه‌داری گفت: «اگر چند ثانیه این پمپ‌ها خارج از سوخت قرار بگیرند، به‌دلیل ورود هوا می‌سوزند، بنابراین جایگاه‌داران برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ‌ها که حدود ۵۰میلیون‌تومان قیمت دارند، تنظیماتی را انجام داده‌اند که وقتی ارتفاع بنزین در مخازن به حدود ۲۰سانتی‌متر رسید، پمپ‌ها به‌صورت خودکار خاموش شوند.»

عضو هیات‌رئیسه کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور با بیان اینکه پمپ داخل مخازن سوخت در جایگاه‌ها جزو گران‌ترین ابزارهای جایگاه هستند، افزود: «اگر از پمپ به جای بنزین، هوا خارج شود، پمپی که قیمت آن ۴۵ تا ۵۰‌میلیون‌تومان است، می‌سوزد. بنابراین روشن است هیچ جایگاه‌داری با علم به چنین خسارتی حاضر به تخلف، کم‌فروشی  و توزیع هوا به جای بنزین نیست.»

بعاجی تصریح کرد: «علاوه‌بر دلایل فنی، توزیع بنزین در جایگاه‌ها ازسوی انجمن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان استاندارد به‌شکل ماهانه نظارت و کنترل می‌شود، بنابراین امکان خطا بسیار اندک است.»

راه‌ حل جایگزین برای رفع اتهام کم‌فروشی

همایون صالحی، رئیس هیات‌مدیره کانون جایگاه‌داران سوخت کشور، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» به شکل دیگری به شکایت از کم‌فروشی اشاره می‌کند که شاید کمتر موردتوجه قرار گفته است.

او گفت: «ارتقای کیفیت عمومی سوخت در ایران به استاندارد یورو۵ می‌تواند نه فقط مشکل آلودگی هوا، بلکه مشکلاتی نظیر نگهداری از قطعات خودرویی و همچنین انتقاد درخصوص کم‌فروشی بنزین را برطرف کند.» 

او ادامه داد: « اکنون بنزین با کیفیت یورو ۵ در برخی پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود. تلاش بر این است که پالایشگاه‌های بیشتری در مسیر تولید این بنزین قرار بگیرند. با این همه، ارتقای کیفیت سوخت‌رسانی به یورو ۵ نیاز به نصب تجهیزات خاص در جایگاه‌ها ندارد و به‌همین‌دلیل، در صورت تولید این نوع بنزین، خیلی سریع می‌توان آن را با کیفیت‌های قبلی جایگزین کرد و به‌دلیل کیفیت بالا، امکان کم‌فروشی هم برطرف می‌شود. صالحی افزود: «در مجموع فکر می‌کنم درباره کم‌فروشی در جایگاه‌ها بی‌انصافی می‌شود و با وجود نظارت‌ها، این موضوع امکان‌پذیر نیست.» 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسيح IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    دروغ كه كنتور نداره شماره بندازه شما تو پمپ نازل رو كه بر ميداري و شروع به بنزين زدن ميكني صداي هوا كه با بنزين مخلوط هست رو ميشنوي ساده تر اين كه يه ظرف با اندازه مشخص بردارين و بنزينو بريزين تو اون انوقت معلوم ميشه كه كم فروشي ميكنن يا نه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =