فرمولا وان

سومین گرندپری سال ۲۰۲۰ توانست ثابت کند که نتایج دو مسابقه بزرگی که در پیست ردبول برگزار شد، ارتباطی به‌یکسان بودن پیست نداشته و نقاط ضعف و قوت تیم‌ها را برای مخاطبان این ورزش بیشتر نشان داد.

به گزارش «اخبار خودرو»، سومین گرندپری سال ۲۰۲۰ توانست ثابت کند که نتایج دو مسابقه بزرگی که در پیست ردبول برگزار شد، ارتباطی به‌یکسان بودن پیست نداشته و نقاط ضعف و قوت تیم‌ها را برای مخاطبان این ورزش بیشتر نشان داد. مرحله سوم رقابت‌های فرمول‌یک فصل ۲۰۲۰ طبق تقویم مسابقات در پیست هانگارورینگ در بوداپست مجارستان برگزار شد. در گرندپری مجارستان، قهرمانی این‌بار به‌تیم مرسدس AMG پتروناس و لوئیس همیلتون رسید و والتری بوتاس و مکس ورشتپن نیز در رده‌های دوم و سوم ایستادند. همیلتون با این پیروزی توانست فاصله خود را تا رکورد ۹۱ پیروزی مایکل شوماخر به‌عدد پنج کاهش دهد و علاوه‌بر‌آن، رکوردی عالی برای پیروزی در پیست هانگارورینگ بوداپست به‌جای بگذارد.


معرفی پیست هانگارورینگ
مجارستان برای نخستین‌بار در سال 1930 میزبان یک جایزه بزرگ بود؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم موتوراسپورت از این کشور رفت و در سال 1960 دوباره به این کشور بازگشت. مکان هدف که تقریبا دره‌مانند و گود است برای ساخت پروژه مزیتی برای هواداران داشت و همین شد که در سال 1985 ساخت هانگارورینگ کلید خورد. پیست در سال 1986 افتتاح شد و در آگوست همان سال میزبانی یک گرندپری فرمول‌یک را برعهده گرفت. 
دراین راستا یک موفقیت بزرگ رقم خورد و 200 هزار تماشاگر برای دیدن مسابقه به‌ورزشگاه آمدند. گرندپری مجارستان در میانه تابستان برگزار می‌شود و معمولا هوای منطقه‌ای که هانگارورینگ در آن قرار دارد، در این موقع از سال گرم و خشک است. درواقع درمواقع دیگر از این پیست استفاده نمی‌شود و معمولا سطح غبارآلودی دارد. 
همان‌طور که ذکر شد وجود پیست در یک گودی مزیتی برای طرفداران محسوب شده و باعث می‌شود 80 درصد پیست از هرنقطه‌ای قابل رویت باشد. با پشت‌سر گذاشتن تمرین‌ها، معمولا پس‌مانده‌ لاستیک‌ها روی سطح هرپیستی آن را چسبنده‌تر و سریع‌تر می‌کند و درعین‌حال ممکن است غبار به‌سرعت سطح آن را بپوشاند. البته به‌تازگی پیست هنگام برگزاری تعیین خط‌ها سریع‌تر می‌شود که به‌راننده‌ها این امکان را می‌دهد تا سریع‌ترین زمانشان را ثبت کنند. درعین‌حال ذات پیچ‌دار و ناهموار هانگارورینگ سبقت درشرایط خشک را بسیار سخت کرده است و درادامه  پیچ‌های مهم‌تر پیست ‌بررسی خواهد شد. 

درمسیر پیچ‌ها

  پیچ 2
پس از خروج از پیچ باریک شماره یک با دنده 2 راننده‌ها سرعت خود را زیاد کرده به دنده 6 می‌روند و هنگام رسیدن به‌پیچ دوم مجدد باید ترمز بگیرند و به‌دنده 2 بروند. خیلی راحت ممکن است دیر ترمز بگیرند، قفل کنند و مسیر (racing line) خود را از دست بدهند. درکل پیچ‌های اول، دوم و سوم از پیچ‌های سخت هانگارورینگ به‌حساب می‌آیند و عبور از آن‌ها نیازمند صبر و دقت بالاست.

  پیچ‌های 8 و 9
هرکدام از این پیچ‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ اما به‌شکل جدایی‌ناپذیری به‌هم مرتبط‌اند. هنگام خروج از شیکین راننده‌ها از دنده 2 به 4 می‌روند تا دوباره به‌پیچ هشتم برسند و ترمز کنند و به‌دنده 3 بروند. یک جهش سریع برای پیچ نهم، دنده 4، ترمز و دوباره رفتن به‌دنده 3. راننده‌ها باید حواسشان جمع باشد که وقتی به‌پیچ هشتم می‌رسند طمع نکنند؛ چراکه مسیر خود را برای رسیدن به پیچ نهم از دست می‌دهند.

  پیچ 14
پیچ شماره 14 آخرین پیچ هانگارورینگ است و مانند پیچ‌های عادی نیست که شما ترمز بگیرید و سپس گازش را بگیرید و بروید. راننده‌ها هنگام عبور از این پیچ کامل ترمز نمی‌گیرند؛ بلکه پای خود را با فشار کمی روی پدال گاز قرار می‌دهند و چندبار با نیروی کم پدال را فشار می‌دهند تا دچار کم‌فرمانی (understeer) نشوند. در آخر راننده امیدوار است با مسیر مسابقه‌ای خوب از پیچ خارج شود.
یک نکته درمورد پیچ شماره 4 پیست وجود دارد و آن دید کم هنگام ورود به‌آن است که گذر از آن کمی دقت بیشتری می‌طلبد. گفتنی است پیچ شماره یک نیز از پیچ‌هایی است که برای سبقت‌گیری مناسب است.
درابتدای مطلب اشاره کردیم که هانگارورینگ همیشه میزبان رقابت‌های جذابی بوده است. دراین راستا دوئل سنا و پیکه در سال 1987، پیروزی دیمون هیل در سال 1997، برد ریکاردو در سال 2014 که از آلونسو و همیلتون گذشت و پیروزی فتل و فراری در سال 2015 ثابت می‌کند که مجارستان میزبان رقابت‌های فوق‌العاده جذابی بوده است.

خلاصه اتفاقات روز مسابقه

راننده اول تیم فرمول‌یک مرسدس‌بنز درمسابقه گرندپری مجارستان به‌دومین پیروزی فصلش می‌رسد. این هشتمین پیروزی همیلتون در هانگارورینگ مجارستان بود که با رکورد مایکل شوماخر درتعداد پیروزی گرندپری‌ها برابر شد. والتری بوتاس نیز باوجود اینکه نتوانست در دورهای پایانی از مکس ورشتپن سبقت بگیرد، اما کسب جایگاه سوم برای او چندان هم بد نبود. در ابتدای مسابقه ورشتپن درحالی که به‌سمت جایگاه خود حرکت می‌کرد، به‌دیواره پیست برخورد کرد و مجبور شد مکانیک‌های ردبول را به‌داخل پیست بیاورد. بنابراین تا تعمیر شدن سیستم تعلیق مکس مسابقه مقداری به‌تاخیر افتاد. پیش از این الکس آلبون نیز تایید کرده بود که رانندگی با خودرو جدید ردبول کار ساده‌ای نیست. خوشبختانه تیم مکانیک‌های ردبول موفق شدند ۳۵ دقیقه پیش از زمان اختصاص‌داده‌شده کار تعمیر را به‌پایان برسانند و خودرو را آماده حضور درمسابقه کنند. ورشتپن در رادیو از تیم خود تشکر می‌کند. 
اکثر راننده‌ها قصد شروع مسابقه با تایرهای اینترمدیت را دارند؛ اما مگنوسن قصد دارد با تایر مرطوب این کار را آغاز کند. درهمان ابتدای مسابقه والتری به‌اشتباه مسابقه را استارت زده و مجبور به‌توقف مجدد می‌شود. حال همیلتون، استرول و ورشتپن جایگاه پودمیوم را دراختیار دارند. همیلتون طی یک دور ۳ ثانیه را با رقبای خود ایجاد می‌کند؛ اما با این وجود ورشتپن نیز برای سبقت از لنس تلاش خود را می‌کند. چارلز لکلرک و والتری بوتاس باتوجه به‌تغییر شرایط پیست در دور دوم به‌پیت آمده و خیلی سریع از تایرهای خشک استفاده می‌کنند و بوتاس هم که در خط استارت مرتکب خطا شده بود، باید زمان پنالتی را در پیت از دست بدهد. در دور سوم همیلتون قصد مراجعه به‌پیت را می‌کند و لنس استرول هم به‌دنبال او برای تعویض تایرها می‌رود. حالا ورشتپن کسی را روبه‌روی خود نمی‌بیند، اما درهمین شرایط راننده‌های فراری دچار دردسر ترافیک پیت می‌شوند. تیم هاس کمی صبر می‌کند و بنابراین کوین مگنوسن و رومن گروژمان توانسته‌اند تا اینجا جایگاه سوم و چهارم را به‌دست آورند. 
همیلتون جایگاه نخست خود را پس می‌گیرد، اما فتل که منتظر خروج دیگران از پیت لین بوده، پس از انجام تعویض تایر از جایگاه ۱۴ مسابقه را ادامه می‌دهد. بوتاس حین سبقت گرفتن از لکرک روی بخش خیس پیست می‌رود و باعث سرد شدن و از دست رفتن تعادل دمایی خودرو خود می‌‌شود. نیکولاس لطیفی، راننده ویلیامز جزو آخرین راننده‌هایی بود که برای تعویض تایر اقدام کرد؛ اما اشتباه او در خروج ناایمن از این بخش پیست باعث شد جریمه ۵ ثانیه‌ای برای او ثبت شود. تیم مهندسی مگنوس به‌او فشار وارد می‌کنند که تلاش بیشتری برای ثبت زمان‌های بهتر کنند و همین تصمیم باعث می‌شود استرول نتواند از او سبقت بگیرد؛ اما تیم او این اطمینان را می‌دهد که با آغاز باران طی ۱۵ دقیقه آینده، فاصله‌ها کاهش پیدا کند. 
قرارگیری مگنوس در جایگاه سوم باعث شده ورشتپن هم با خیال راحت‌تری رانندگی کند. البته باید تهدید بوتاس را جدی گرفت. در دور سی‌ام همیلتون موفق می‌شود از نخستین خودرو برای بار دوم عبور کند. تا دور ۴۵ این رقابت جایگاه اول تا هشت در اختیار همیلتون، ورشتپن، بوتاس، استرول، فتل، آلبون، پرز و مگنوسن است. درهمین شرایط بوتاس تصمیم می‌گیرد با تایر سخت‌تری مسابقه را ادامه دهد و تیم مرسدس این اطمینان را به بوتاس می‌دهد که پیش از پایان مسابقه از ورشتپن عبور خواهد کرد. حال نوبت به‌فتل و آلبون رسیده که توسط همیلتون لپ بشوند. جالب اینجاست که درپایان مسابقه هر دو راننده فراری اعلام کردند انتظار لپ شدن را داشتند. کمتر از 10 دور به‌پایان مسابقه مانده و همیلتون به‌قصد کسب یک امتیاز رکورد کمترین زمان مسابقه، اعلام ورود به پیت می‌کند، اما دوبار این تصمیم را لغو کرده و درنهایت او ۷ دور به‌پایان مسابقه مانده وارد پیت شده و در دور پایانی وقتی درحال لپ کردن هم‌تیمی خود بود، بهترین زمان مسابقه را ثبت کرده و تمام امتیاز این مسابقه را از آن خود می‌کند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =