موارد مصرفی مانند تایر،‌ روغن‌موتور و قطعات که قیمت آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در وضعیت اقتصادی راننده‌های خودروهای سنگین و حتی شرکت‌های  حمل‌ونقل داشته باشد. 

  به گزارش «اخبار خودرو»،نگرانی از بالارفتن هزینه‌های فعالان حمل‌ونقل بار و مسافر باعث شده مسئولان با احتیاط بیشتری نسبت به‌بالا بردن قیمت کالاهای مورد استفاده توسط این بخش اقدام کنند؛ موارد مصرفی مانند تایر،‌ روغن‌موتور و قطعات که قیمت آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در وضعیت اقتصادی راننده‌های خودروهای سنگین و حتی شرکت‌های  حمل‌ونقل داشته باشد. 
شاید به‌همین دلیل است که مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با احتیاط بیشتری نسبت به‌صدور مجوز افزایش قیمت برای این گروه از کالاها اقدام می‌کنند و حتی دربسیاری از موارد با ثابت نگه داشتن قیمت‌ها ادامه حیات را برای شرکت‌های تولیدی ممکن می‌کنند. در این بین به‌نظر می رسد مسئولان دولتی می‌توانند با تفکیک اقلام مورد استفاده در حمل‌ونقل بار و مسافر کشور با آنچه قرار است برای خودروهای سواری و شخصی استفاده شود، گام نخست را برای حمایت از هر دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده بردارند. 
درحالی‌که تولیدکنندگان روانکارهای دیزلی و حتی تایرسازان خودروهای سنگین به‌ویژه بایاس بارها از زیان‌ده بودن تولیدات خود گلایه کرده‌اند، اما باید حق را به‌مسئولان تنظیم بازار نیز داد که با نگرانی نسبت به‌افزایش یکباره قیمت‌ها، ‌وضعیت مصرف‌کننده و تاثیر این روند بر معیشت وی را نیز درنظر بگیرند. 
درچنین‌شرایطی به‌نظر می‌رسد از آنجا که مصرف‌کننده نهایی روغن‌های دیزل و تایرهای سنگین باری-اتوبوسی،‌ راننده‌های حمل‌ونقل سنگین و شرکت‌های فعال دراین حوزه هستند، ‌دولت به‌جای بالا بردن قیمت‌ها که می‌تواند به‌یکباره شوکی بزرگ را به‌این صنف وارد کند،‌ یارانه‌ای برای فعالان این حوزه مانند آنچه در یکی از مصوبات ستاد تنظیم بازار بر آن تاکید شد، در نظر بگیرد. 
این یارانه می‌تواند به‌دو صورت پرداخت شود. نخست‌اینکه قیمت‌ها براساس آنچه تولیدکنندگان اعلام می‌کنند و براساس آن می‌توانند به‌تولید بدون زیان ادامه دهند، افزایش یابد و هر راننده براساس پیمایش خود و نیاز خودرو به‌تعویض روغن و لاستیک از یارانه نقدی بهره‌مند شود و درمدل دیگر می‌توان قیمت‌ها را بدون تغییر نگه داشت و این کمک مالی را به‌دست تولیدکنندگانی رساند که این روزها به‌شدت به‌بالا رفتن هزینه‌های خود و تولید کالا همراه با زیان گلایه دارند. 
درهرصورت ثابت نگه داشتن قیمت‌ها به‌بهای از دست رفتن صنعت، اگرچه مُسکنی کم‌اثر برای فعالان بخش حمل و نقل است، اما می‌تواند به‌زهری کشنده برای تولیدکنندگان تبدیل شود و ادامه حیات آن‌ها را درشرایط اقتصادی فعلی با مشکل مواجه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =