بسیاری از خودروسازان جهان تلاش خود را در این راستا آغاز کرده‌اند و با افزودن پیشرانه‌های هیبرید، الکتریکی و حتی هیدروژن‌سوز در مسیر این گذار قرار گرفته‌اند.

  به گزارش «اخبار خودرو»،کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و روی آوردن به‌سوخت‌های پاک جایگزین و تجدیدپذیر دست‌کم در یک دهه اخیر یکی از داغ‌ترین بحث‌ها درحوزه صنعت حمل‌ونقل جهان به‌شمار رفته است. بسیاری از خودروسازان جهان تلاش خود را در این راستا آغاز کرده‌اند و با افزودن پیشرانه‌های هیبرید، الکتریکی و حتی هیدروژن‌سوز در مسیر این گذار قرار گرفته‌اند. البته بدون‌شک تصویب قوانین سخت‌گیرانه توسط قانونگذاران کشورهای مختلف از جمله اتحادیه‌اروپا و چین که خود تحت‌فشار گروه‌های حافظ محیط‌زیست هستند و همچنین تلاش در راستای کاهش آلودگی هوا نیز در این جهت‌گیری خودروسازان به‌شدت تاثیرگذار بوده است. به‌هرحال روی آوردن به انرژی‌های پاک نیز محدودیت‌ها و دشواری‌های خود را دارد و چنانکه پیش از این تصور می‌شد، نمی‌توان امیدوار بود که تا 10 سال آینده بخش عمده‌ای از خودروها از انرژی‌های تجدید‌پذیر استفاده کنند. 
دراین زمینه، یکی از موانع اصلی در روند الکتریکی‌سازی صنعت‌خودرو، پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های مربوط به‌تولید باتری است و درحال‌حاضر 30 درصد کل بهای تمام‌شده خودروهای برقی به‌باتری‌های این خودروها مربوط می‌شود. چراکه برای تولید باتری‌ به‌مواداولیه کمیاب و خاصی نیاز است که درانحصار چند کشور مختلف قرار دارد و همین‌مساله سبب شده باتری درحجم محدود و با قیمتی بالا تولید شود؛ آن‌طور که برخی کارشناسان باور دارند، باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی و هیبرید به‌این زودی‌ها ارزان نخواهد شد و همچنان قیمت بالای این‌گونه خودروها از دلایل عدم‌استقبال بازار از خرید آن‌ها محسوب می‌شود. 
اما دیر یا زود این روند طی خواهد شد و ظرف سال‌های آینده صنعت حمل‌ونقل دراین‌راستا پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. اما نکته‌ اینجاست که اگر از همین حالا خود را برای آینده‌ و آنچه پیش رویمان قرار دارد آماده نکنیم، جای تعجب نخواهد بود که چنان از قافله جهانی عقب بیفتیم که نتوانیم به‌این سادگی‌ها خود را با آن هماهنگ کنیم. 
دراین راستا یکی از محدودیت‌های قابل توجه، ماده معدنی لیتیوم است که در کشورهای اندکی یافت می‌شود و درحال‌حاضر معادن اصلی استخراج این ماده گرانبها در استرالیا و برخی کشورهای آمریکای لاتین قرار دارد. این‌طور که گفته می‌شود، ایران نیز دارای معادن لیتیوم است و به‌عنوان مثال دریاچه نمک قم مقدار قابل توجهی از این ماده معدنی را در خود جای داده است. 
با توجه به‌اهمیت بالای این ماده در تولید باتری‌ و همچنین نقش پررنگ باتری‌ها در آینده صنعت‌خودرو، واضح است که اگر بتوانیم به‌سمت توسعه این فناوری در کشورمان پیش برویم، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توانیم به‌یکی از تولیدکنندگان عمده باتری‌های خودروهای الکتریکی تبدیل شویم. چیزی که قطعا می‌تواند ما را به‌عنوان مهره‌ای پراهمیت در صنعت حمل‌ونقل جهانی مطرح کند و درکنار فراهم کردن بستر ‌پیشرفت خودروسازی کشور در آینده، می‌توانیم ظرفیت‌های جدید و مناسبی را برای درآمدزایی و اشتغال‌ در کشور ایجاد کنیم.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =