کد خبر: 230350
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودروهای کاروتجاری مانند ایران‌خودرودیزل، سایپادیزل و ماموت تمهیدات لازم را جهت اجرایی کردن آن برنامه به‌عمل آورد.

به گزارش «اخبار خودرو»، حدود چهارسال پیش به‌هنگام دیدار آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم، آخوندی وزیر مسکن و راهسازی و مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از شرکت ماموت که یکی‌ از تولیدکنندگان بزرگ خودروهای کاروتجاری است و با هدف تحقق برنامه‌هایی چون کاهش آلایندگی هوا، میزان مصرف سوخت و ... بر خروج و اسقاط کامیون‌هایی که بیشتر از 40 سال از عمرشان می‌گذشت، تاکید شده بود.
به‌دنبال این تاکیدات که به‌منزله خواست و اراده و امر دولت تعبیر شد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودروهای کاروتجاری مانند ایران‌خودرودیزل، سایپادیزل و ماموت تمهیدات لازم را جهت اجرایی کردن آن برنامه به‌عمل آورد و از مالکان و دارندگان کامیون و کشنده‌هایی که بیش از 40 سال دارند خواسته شد با اسقاط خودروهای خود و با ارائه اسناد مربوطه به‌یکی از سه‌شرکت بزرگ مذکور مراجعه کرده و پس از گذشت مدتی کوتاه کامیون یا کشنده نو تحویل بگیرند. در این راه تا آنجا که ذهن نگارنده یاری می‌کند، بیش از 2000نفر با اسقاط خودرو خود همراه مدارک و اسناد به سه شرکت مذکور مراجعه و ثبت‌نام کردند که البته پس از گذشت ماه‌ها هنوز خودرو جایگزین خود را تحویل نگرفته‌اند! و در راه احقاق حقوق تضییع‌شده خود به‌تناوب و به‌دفعات تجمعاتی درمقابل این شرکت‌ها برپا کردند که این تجمعات اثرات سوء و تبعاتی برای کشور و این شرکت‌ها فراهم کرده است.
اگرچه علت و دلیل عدم تحویل خودروهای ثبت‌نام‌شده تشدید تحریم‌ها و اعمال فشار حداکثری عنوان شده است اما درچنین مواردی که دولت و نظام بانکی برای حل مشکلات ایجادشده باید بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنند، متاسفانه تاکنون تصمیماتی اتخاذ شده که بر مشکلات موجود افزوده است به طوری که به‌عنوان مثال ازسویی نظام بانکی بر تنگناهای ارزی افزوده و دولت نیز واردات کامیون‌ها و کشنده‌های دست‌دوم را تصویب نموده است! این درحالی‌است که سه‌شرکت مذکور بارها اعلام کرده‌اند که خود بدون انتقال ارز قادر به‌تامین قطعات منفصله مورد نیاز و رفع  و حل این مشکل هستند که متاسفانه پاسخی از سوی دولت و بانک مرکزی دریافت نکردند. از سوی دیگر عمده کارشناسان، واردات کامیون یا کشنده دست‌دوم را تنها اقدامی در جهت اتلاف منابع ملی می‌دانند؛ زیرا تامین C.K.D مورد نیاز و مونتاژ آن‌ها کمک موثری در حفظ اشتغال‌های موجود کرده و حدود 20 درصد هم ارزش افزوده برای شرکت‌های سایپادیزل، ایران‌خودرودیزل و ماموت خواهد داشت. 
فرجام سخن آنکه گرهی که به‌آسانی با کمی تدبیر و درایت گشودنی است، دولت و نظام بانکی نباید اجازه دهند تبدیل به‌عامل اضرار به‌صنعت‌خودرو و کشور شود.  

نویسنده:حسین نظریان 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =