لاستیک خوزستان

تمام تایرهای وارداتی و مواداولیه موردنیاز کارخانه‌های تایرسازی که به‌دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی در گمرک‌های کشور رسوب کرده‌اند، به‌درخواست صاحب کالا و به‌شیوه ترخیص اعتباری از گمرک ترخیص می‌شوند. 

 به گزارش «اخبار خودرو»،تمام تایرهای وارداتی و مواداولیه موردنیاز کارخانه‌های تایرسازی که به‌دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی در گمرک‌های کشور رسوب کرده‌اند، به‌درخواست صاحب کالا و به‌شیوه ترخیص اعتباری از گمرک ترخیص می‌شوند. 
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» تجار واردکننده تایرهای سنگین و تایرسازان از رسوب تایرها و مواد اولیه مورد نیاز خود  در گمرک‌های کشور گلایه دارند و علت آن را عدم تخصیص ارز نیمایی اعلام می‌کنند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک‌مرکزی براساس مصوبه سران قوا مکلف هستند امکان ترخیص کالاهای اساسی  رسوبی در گمرک را بدون تخصیص ارز و به روش ترخیص اعتباری  فراهم کنند. در آخرین روز تیرماه محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی و دبیر ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی و سران قوا برای ترخیص کالاهای اساسی رسوبی در گمرک بدون‌نیاز به تخصیص ارز خبر داد و اعلام کرد با هماهنگی بانک‌مرکزی و گمرک این کالاها به سرعت ترخیص می‌شوند و بانک‌مرکزی طی مدت سه‌ماه ارز موردنیازشان را تخصیص خواهد داد. حال اما برخی تجار از عدم ترخیص به موقع ارز و رسوب چندماهه کالاهایشان در گمرک خبر می‌دهند. مشکلی که مسئولان وزارت صمت از حل آن و تخصیص تدریجی ارز نیمایی براساس تاریخ ثبت‌سفارش کالاها خبر دادند. 
روشی که ممکن است برخی شرکت‌ها را که تاریخ ثبت‌سفارش آنها به اواخر سال 98 برمی‌گردد، کمی دیرتر مشمول دریافت ارز کند و همین‌امر باعث شود کالاهایشان در گمرک‌های کشور خاک بخورد. 
حتی محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران نیز از عدم تخصیص ارز به واردکنندگان و رسوب مواداولیه موردنیاز آنها درگمرک‌ها گلایه و اظهار کرد: «متاسفانه به‌رغم نیاز مبرم کارخانه‌های تایرسازی به مواداولیه دولت اقدام به توزیع و تخصیص ارز بین واردکنندگان تایر کرده است و اقدامی درجهت حمایت از تولید انجام نمی‌دهد.» اظهارنظری که یکی از مسئولان وزارت صمت در واکنش به آن به خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «براساس مصوبه شواری هماهنگی اقتصادی  و سران قوا،‌ تمامی واردکنندگان کالاهای اساسی ازجمله تایرسازان و تجار واردکننده تایر برای ترخیص مواد اولیه موردنیاز خود و تایرهای سنگین وارداتی  می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای ترخیص اعتباری کالاهای خود و رفع نیاز خطوط تولید و بازار اقدام کنند.» 
وی بیان کرد: «‌در شیوه ترخیص اعتباری،‌ واردکننده تایر و تایرساز به سرعت کالای خود را از گمرک خارج می‌کنند و بانک‌مرکزی سه‌ماه فرصت خواهد داشت تا ارز موردنیاز آنها را با قیمت زمانی که کالا را ترخیص کرده‌اند، محاسبه و پرداخت کند. 
براین‌اساس رسوب تایرهای سنگین و مواداولیه تولید این کالا در کشور که می‌تواند موجب ایجاد خلل در فعالیت واحدهای تولیدی شود، هیچگونه توجیهی ندارد و شرکت‌های تولیدکننده و تجار می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان مراحل اداری ترخیص اعتباری کالاهای خود از گمرک را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =