ام وی ام 315 پلاس

با آنکه هاچ‌بک‌های گوناگونی در بازار کشور وجود دارند و هریک سلیقه خاصی را پوشش می‌دهند اما پارامترهایی مانند استهلاک پایین، هزینه نگهداری و دردسر کمتر در بلندمدت در انتخاب نهایی تاثیرگذارند.

 به گزارش «اخبار خودرو»،هاچ‌بک‌ها به‌دلیل پیشرانه کم‌حجم‌تر، مصرف سوخت‌ پایین‌تر و ابعاد جمع‌وجورتر و در نتیجه پارک آسان‌تر، همواره به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای مصارف روزانه شهری به حساب می‌آیند. این خودروها آنقدر در بازار موفق هستند که کمپانی‌های مطرح با تولید هاچ‌بک‌کراس توانسته‌اند تنوع بیشتری به این کلاس ببخشند. 
با آنکه هاچ‌بک‌های گوناگونی در بازار کشور وجود دارند و هریک سلیقه خاصی را پوشش می‌دهند اما پارامترهایی مانند استهلاک پایین، هزینه نگهداری و دردسر کمتر در بلندمدت در انتخاب نهایی تاثیرگذارند. با این تفاصیل و با در نظر داشتن نوسان قیمت خودرو، در این مطلب دو هاچ‌بک کامپکت خانوادگی با مشخصات منحصربه‌فرد را بررسی می‌کنیم. این دو هاچ‌بک‌کامپکت ام‌وی‌ام «315‌پلاس» و رنو «ساندرو» هستند. 


نمای بیرونی

کمپانی چری در سال 2008 محصول ساب‌کامپکت سگمنت B خود را معرفی کرد، این خودرو که برپایه سدان و هاچ‌بک طراحی و تولید شد با نام فول‌ون( Fulwin) یا همان چری A13 شناخته می‌شود. این خودرو سگمنت B که هم مدل سدان و هاچ‌بک آن در بازار کشور حضور یافت، توسط نمایندگی رسمی کمپانی چری یعنی مدیران‌خودرو با نام ام‌وی‌ام315 به بازار عرضه شد. بیش‌از هشت‌سال از حضور «315» در کشور می‌گذرد. در سال 94 فیس‌لیفت این خودرو با ظاهر جدیدتر به بازار آمد و تا امروز شاهد نسخه‌های اسپرت و اسپرت‌اکسلنت و H بودیم. اما چندی‌پیش مدیران‌خودرو از نسخه ارتقایافته و به‌روزتر ام‌وی‌ام315 رونمایی کرد که با نام 315‌پلاس شناخته می‌شود. از نظر استایل ظاهر جوان‌پسند و اسپرت دارد اما با اندکی تغییرات  همراه شده که ازجمله آنها می‌توان به جلوپنجره‌ای شش‌ضلعی و بازطراحی کامل سپرجلو اشاره کرد. 


گرافیک چراغ‌ها فرم قبلی خود را حفظ کرده‌اند. جلوپنجره باریک که در نسخه‌های فعلی وجود دارد تا انتهای چراغ امتداد یافته و حس‌وحال اسپرت‌تر و البته جذاب‌تری به این هاچ‌بک سگمنت B چری بخشیده است. اما در نمای عقب شاهد کمترین تغییرات هستیم زیرا تنها فرم سپر عقب ‌مانند برادر بزرگ‌تر و بلندقامت خود یعنی X33 است که سپر مجهز به یک دیفیوزر شده تا نمای اسپرت‌تری به 315پلاس دهد. اما درمقابل رنو ساندرو به‌عنوان رقیب سرسخت ام‌وی‌ام 315، از سال 94 در بازار خودرویی کشور حضور پیدا کرده است. ساندروهای موجود در بازار ایران درواقع نسل اول این هاچ‌بک ساب‌کامپکت سگمنتB هستند که از سال 2007 توسط کمپانی داچیای رومانی و رنو فرانسه به جهان معرفی شد. 
رنو ساندرو ظاهری ساده‌تر نسبت‌به ام‌وی‌ام315 دارد و درمقابل برادر بزرگ‌تر و البته باتجربه‌ خود یعنی لوگان(تندر90) ظاهر به‌روزتری دارد. در نمای جلو، چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره عریض که در قسمت میانه آن لوگو رنو خودنمایی می‌کند، ظاهری جوان‌پسند به این ریزجثه باکیفیت فرانسوی داده است. همچنان فرم‌ جعبه‌مانند در طراحی ساندرو دیده می‌شود اما باتوجه به تناسبات ابعادی، استایل جذاب‌تری نسبت‌به لوگان(تندر90) دارد. درنمای عقب چراغ‌های عمودی قرار گرفته‌اند که باتوجه به فرم تخت قسمت عقب، ساده به نظر می‌رسند.  


کابین و امکانات 
اگر با نگاهی تیزبینانه به کابین ام‌وی‌ام 315 پلاس بنگریم، دقیقا چیدمان و طراحی برادر نسبتا بلندقامتش یعنی X22 را می‌بینیم. درواقع 315پلاس به‌رغم دورنگ بودن تریم داخلی، با بهره‌مندی‌از رنگ‌های مشکی و نارنجی با دوخت اسپرت، طراحی دریچه‌های کروی‌شکل در طرفین، دریچه‌های ذوزنقه‌ای سیستم تهویه در قسمت بالای کنسول مرکزی و غربیلک فرمان جدید، فضای داخلی را اسپرت‌تر جلوه می‌دهد. درواقع طراحی مشابه محصولات فولکس‌واگن است ازجمله قرارگیری نمایشگر 8اینچی لمسی در کنسول میانی مشابه محصولات این خودروساز آلمانی است. البته طرح فیبرکربن روی داشبورد و رودری‌ها و همچنین استفاده از رنگ مشکی در کنار نارنجی فضای جذاب‌تری را به وجود آورده است. 


از مهم‌ترین امکانات 315پلاس می‌توان به ایربگ‌های سرنشینان جلو، کمربند ایمنی 3نقطه‌ای برای سرنشینان، نمایشگر 8اینچی لمسی مجهزبه GPS، سیستم کروزکنترل و دکمه‌ آن روی فرمان، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم کنترل فشار بادتایر TPMS، سنسورپارک، دوربین دیدعقب، سیستم مولتی‌مدیا با قابلیت پشتیبانی از فرمت MP3، اتصال پورت USB و بلوتوث، تجهیز فرمان‌الکتریکی EPS، سانروف برقی دوحالته، سیستم Mobile Mirror  Link(قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات موبایل و تبلت در صفحه نمایشگر)، سیستم ECO برای کاهش مصرف سوخت، سیستم نمایش اطلاعات خودرو Tirp Computer، امکان تنظیم صندلی راننده در 6جهت و سرنشین جلو در 4جهت به صورت دستی و.... اشاره کرد. اما در مقابل؛ کابین رنو ساندرو همان طراحی ساده و نه‌چندان جذاب برادر باتجربه‌اش یعنی لوگان(تندر90) را دارد، با این تفاوت که استفاده از مواداولیه ABS با رنگ سفید در کنسول میانی و دور دریچه‌های کروی‌شکل سیستم تهویه مطبوع دیده می‌شود. 
همچنین غربیلک فرمان مشابه سدان کامپکت خانوادگی رنو یعنی مگان است و استفاده از کروم کروی‌شکل برای لوگو لوزی‌شکل رنو غربیلک فرمان اسپرتی را به نمایش می‌گذارد. از نظر طراحی و چیدمان قطعات، ساندرو نسبت‌به ام‌وی‌ام315 قدیمی‌تر محسوب می‌شود اما باتوجه به سابقه حضور کمپانی رنو در تولید خودرو، شاهد کیفیت بسیار بالایی هستیم. 
باتوجه به فاصله‌محوری 2588میلی‌متری و عرض 1746میلی‌متری فضایی بهتر و مناسب‌تر در اختیار سرنشینان عقب قرار دارد. از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی، رنو ساندرو در سطح پایین‌تری نسبت‌به ام‌وی‌ام315پلاس است. اما ازجمله مهم‌ترین تجهیزات رنو ساندرو باید به کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی زیرفرمان، سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر، قفل‌مرکزی به همراه کنترل از راه‌دور، دکمه ضدلغزش خودرو برای استفاده در مسیرهای لغزنده، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن، ایربگ‌ راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای برای سرنشینان جلو و عقب اشاره کرد.


زیر کاپوت چه می‌گذرد؟
هر دو هاچ‌بک ساب‌کامپکت، در یک کلاس قوای محرکه قرار می‌گیرند. ام‌وی‌ام 315 پلاس به‌گفته مدیران‌خودرو ارتقا یافته است و موتور 4سیلندرخطی 16سوپاپ به حجم 1497سی‌سی و نسبت‌تراکم 11به‌یک و مجهزشدن سوپاپ‌ها به سیستم تایمینگ متغیر VVT می‌تواند حداکثر 107اسب‌بخار قدرت و 140نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. آمارها نشان می‌دهند موتور 1.5لیتری خانواده چری با آب‌وهوای ایران و شرایط سوختی سازگار نسبی دارد. اما در بحث سیستم انتقال قدرت؛ یک گیربکس چهارسرعته جدید اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو تعبیه شده است. 


گفته می‌شود این گیربکس به‌دلیل نرم‌افزار جدید، عملکرد بهتری دارد و می‌تواند نیازهای متعدد رانندگی را برطرف کند. البته برای اظهارنظر درباره استهلاک یا خرابی آن بسیار زود است زیرا باید خودرو به بازار عرضه شود و بعد از حداقل یک‌سال یا حتی بیشتر بازخورد آن را در بازار مشاهده کرد. اما رقیب سرسخت ام‌وی‌ام 315پلاس یعنی رنو ساندرو،  در زیر کاپوت خود یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم دقیق 1598سی‌سی و را جای داده با 16سوپاپ در سرسیلندر و سیستم جرقه‌زنی جدید کویل مدادی، حداکثر توان 105‌اسب‌بخاری و گشتاور140‌نیوتون‌متری را ارائه می‌دهد.  نکته بسیارمهم در پیشرانه رنو ساندرو کیفیت بالای ساخت قطعات است. زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهند، موتور بسیار کم‌استهلاک بوده و میزان خرابی پایینی دارد. ازآنجاکه ساندرو مدنظر ما در این مطلب، اتوماتیک است، موتور آن موسوم به K4M C6 از لحاظ پروگرامینگ ECU به‌روزتر بوده و همین موضوع سبب می‌شود بهترین حالت را برای فرآیند تعویض‌دنده گیربکس 4سرعته اتوماتیک فراهم آورد. گیربکس 4سرعته اتوماتیک ساندرو همان گیربکس AL4 خانواده پژو است، با این تفاوت که به‌روزرسانی شده، ضرایب دنده تغییر کرده است. نکته مهم آنکه تغییر در ضرایب دنده کرانویل و پینیون و همچنین به‌روزرسانی موتور پرتوان K4M C6 سبب شده است ضعف‌ AL4های که در خانواده پژو به‌ویژه 206، برطرف شود.  موتور 1.6لیتری ساندرو با شرایط سوختی و آب‌وهوای ایران سازگار بوده و طی 13‌سال حضور این پیشرانه در ایران، کیفیت‌ بالا و کم‌استهلاک بودن خود را به اثبات رسانده، البته به‌روزرسانی پروگرامینگ ECU موتور K4M C6 ساندرو سبب هماهنگی بهتر میان موتور و گیربکس شده است. درصورت نگهداری مناسب، رفتار درست رانندگی، عدم فشار بیش‌از حد به موتور و گیربکس، رعایت کارکرد سالانه 20هزارکیلومتر (استاندارد کارکرد خودرو در سطح جهانی سالانه 12هزار کیلومتر و استاندارد کارکرد خودرو در ایران 20هزار کیلومتر است)، گیربکس AL4 ساندرو اتوماتیک تا 150‌هزار کیلومتر کم‌دردسر بوده اما پس از 150هزار کیلومتر- به‌گفته بسیاری از مهندسان مکانیک- باید گیربکس تعویض شود تا عملکرد روز نخست را داشته باشد. اما نکته قابل‌توجه آن‌که مصرف سوخت ترکیبی ساندرو اتوماتیک در هر یک‌صد کیلومتر 8.3لیتر است، اما طبق گفته مدیران‌خودرو؛ این میزان در ام‌وی‌ام 315پلاس 7.3لیتر به ازای هر یک‌صدکیلومتر پیمایش است. 

سواری و هندلینگ 
ام‌وی‌ام 315پلاس باتوجه به‌سایز تایرهای 60/185 با رینگ 15‌اینچی از نظر سواری باکیفیت‌تر از ساندرو است، البته رنو ساندرو نیز باتوجه به سایز 65/185 با رینگ 15‌اینچی سواری مناسبی دارد؛ اما از نظر هندلینگ یک سر و گردن بالاتر از ام‌وی‌ام 315پلاس قرار می‌گیرد. دلیل آن را باید مرکز ثقل پایین‌تر و توزیع وزن بهتر در رنو ساندرو اتوماتیک دانست. ام‌وی‌ام 315پلاس از نظر کیفیت سیستم تعلیق، مناسب برای مصارف شهری و حتی مسافرت خواهد بود، اما باید این نکته را نیز درنظر داشته باشید که ارتعاشات موجود در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها و ضمن سرعت بالا هنگام حرکت، می‌تواند بلای جان سیســــتم تعلیق 315 پلاس شود. اگر رفتار رانندگی صحیح و نگهداری از خودرو مطابق استانداردها باشد، سیستم تعلیق 315پلاس به‌مراتب بهتر و کم‌استهلاک است. البته رنو ساندرو اتوماتیک از نظر سیستم تعلیق باکیفیت به‌نظر می‌رسد و فراموش نکنید رفتار صحیح رانندگی و همچنین نکات نگهداری خودرو، در کاهش خرابی و مستهلک شدن سیستم تعلیق بسیار موثرند.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افخمی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام خسته نباشید، من احساس میکنم مقایسه به این خوبی که انجام دادید باز کمی نظرهای مثبت رو سمت ام وی ام 315 هست البته بهتون حق میدم امیدوارم همیشه بدرخشید ولی خدای همونطور که نویسنده خوبتون گفته واقعا ساندرو کیفیت داره خسته نباشید ویژه به روزنامه ای دنیای خودرو سربلند باشید
  • Sara.yaripour63 IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام و ارادت فراوان به تیم خوب و نویسنده خوب روزنامه دنیای خودرو. خودم چند سالی تو نمایشگاه ماشین کار کردم و الان حسابدار ی شرکت وارد کننده قطعه هستم، اتفاقا میخواستم برم ساندرو بخرم که برادرم می گفت از ساندرو هم بهتر وجود دارد. حالا به لطف پروردگار و آشنای با روزنامه خوب دنیای خودرو و مطلب بسیار جامع و فنی آقای محمدی میتونم به راحتی برم ساندرو رو بخرم. واقعا ممنونم واقعا زحمت می کشید و لطف می کنید که مطالب خوب رو به مخاطبانی مثل من می رسونید تا آگاه بشیم. سلام گرم بنده را ابتدا به مدیر مسئول روزنامه دنیای خودرو و سپس آقای محمدی عزیز برسونید واقعا متشکرم.
  • بردیا تهرانی IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 1
    صد در صد ام وی ام 315 کیفیتش پایین تر از ساندرو ولی این هم باید بدونید که واقعا چینی ها خوب دارن پیشرفت میکنن و الحق والانصاف تکنولوژی های که استفاده میکنن خیلی پیشرفته است.مثلا همین 315 پلاس چیزهای داره که ساندرو نداره و خب این تو رفاه سرنشین خیلی تاثیر میذاره ولی خب این بدی همیشه تو چینی ها دیده میشه که میخوان ی چیزی رو خب کنن دو تاچیز دیگه رو تخریب میکنن مثل همین 315 آپشن داره در حد لالیگا ولی خب کیفیتش در حد ساندرو نیست و ساندرو همونطور که نویسنده خوب دنیای خودرو گفته تو مدت های زیاد میتونه ماشین بهتری باشه
  • ALI6999999 IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 0
    سلام، مطلب که عالی بود، فقط نویسنده محترم این مطلب فقط همین مطلب رو داره؟ مطالب دیگه ای نیست بخونیم ازشون؟

    پاسخ سایت: سلام ، در قسمت بالا روی نام خبرنگار کلیک کنید آرشیو مطالب ایشون رو می تونید ببینید

  • علی21007 IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    سلام به روزنامه خوب دنیای خودرو، نویسنده این مطلب آقای محمدی، مطالب دیگر مقایسه نداره؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =