بورس

در دادوستدهای روز گذشته بازار سهام، اکثر نمادهای خودرویی روند منفی را پشت سر گذاشتند. علت اصلی این موضوع «هنگی» هسته معاملاتی و اختلال در ارسال سفارشات خرید و فروش است که امروز به عنوان بزرگ‌ترین ریسک سیستماتیک بازار سهام قلمداد می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در دادوستدهای روز گذشته بازار سهام، اکثر نمادهای خودرویی روند منفی را پشت سر گذاشتند. علت اصلی این موضوع «هنگی» هسته معاملاتی و اختلال در ارسال سفارشات خرید و فروش است که امروز به عنوان بزرگ‌ترین ریسک سیستماتیک بازار سهام قلمداد می‌شود. هسته معاملات فعلی، حدود ۱۵ سال پیش توسط سازمان بورس و اوراق بهادار خریداری شد. در چند ماه اخیر، تعداد سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی شروع به سرمایه‌گذاری در بورس کرده‌اند، افزایش قابل توجهی داشته و هسته معاملات، پاسخگوی شرایط کنونی بازار سرمایه نیست. بر این اساس، اختلال در سیستم معاملات بورس، جدید نیست و سال‌هاست که این موضوع، بازار سرمایه را با مشکلاتی مواجه کرده، ورود سهامداران جدید به بازار و افزایش کدهای معاملاتی، قدیمی‌بودن هسته معاملات، سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در بازار سهام و... ازجمله دلایل ایجاد اختلال در هسته معاملات فعلی است.

   وعده نزدیک برای دو هسته‌ای شدن معاملات
علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در این‌باره گفت: «برای رفع مشکلات در سامانه معاملات به‌زودی تغییرات بنیادین انجام می‌دهیم. با این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش‌گیری می شوند؛ بخشی از معاملات زودتر شروع می‌شود (صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند) و چند صنعت هم در زمان دیگری که حدودا تا ساعت ۱۵ طول می‌کشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفا برای یک دوره کوتاه‌مدت است.» وی افزود: «همان‌طور که در سال ۹۷ هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته‌ایم و به‌زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکت‌های حاضر در بازار سهام فعال می‌شود.»

   لیدرهای گروه خودرویی منفی خوردند
در روزی که شاخص‌کل با کاهش بیش از 18هزار واحدی همراه شد، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو، نیرومحرکه، زامیاد، قطعات اتومبیل ایران، مهرکام پارس، الکتریک‌خودرو شرق و فنرسازی خاور منفی خوردند و در مقابل نمادهای گروه بهمن، صنایع ریخته‌گری ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، سایپا آذین، رادیاتور ایران، رینگ‌سازی مشهد و کمک‌فنر ایندامین مثبت شدند. همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی 284هزار نوبت معاملاتی، 1.5میلیارد سهم به ارزش 1494میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 530هزار میلیارد تومان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =