موتورسیکلت‌

بسیاری از مصرف‌کنندگان دیگر قادر به خرید خودرو موردنظرشان نبوده و از قدرت کافی برای خرید خودرو صفر و یا حتی کارکرده نیز برخوردار نیستند. به همین‌دلیل بخشی از نیازهای این قشر به‌وسیله موتورسیکلت تامین خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در این روزها که نوسانات نرخ ارز، طلا و مسکوکات تاثیر مستقیمی بر قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی در بازار آزاد داشته است، بسیاری از مصرف‌کنندگان دیگر قادر به خرید خودرو موردنظرشان نبوده و از قدرت کافی برای خرید خودرو صفر و یا حتی کارکرده نیز برخوردار نیستند. به همین‌دلیل بخشی از نیازهای این قشر به‌وسیله موتورسیکلت تامین خواهد شد. از این‌رو با رشد تقاضا برای خرید موتورسیکلت، افزایش قیمت نیز امری دور از انتظار نیست و مانند سایر قسمت‌های بازار، دچار نوسانات شدیدی شده است.
بررسی‌ بازار موتورسیکلت نشان می‌دهد درحال‌حاضر برای خرید یک دستگاه موتورسیکلت حداقل 12میلیون تومان بودجه مورد نیاز است. در حالی که تا چند سال گذشته ارزان‌ترین موتورسیکلت‌های بازار قیمتی کمتر از 2میلیون تومان داشتند و همین موضوع باعث شد عده زیادی برای امرار معاش و گذران زندگی، اقدام به خرید موتورسیکلت کنند و با آن، امورات خود را بگذرانند. اما اکنون افزایش قیمت موتورسیکلت در بازار به یکی از معضلات جدی تبدیل شده است که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی مردم داشته باشد.
از سوی دیگر می‌توان گفت رشد قیمت موتورسیکلت و همچنین افزایش نرخ بنزین می‌تواند منجربه بالا رفتن هزینه‌ها و کرایه‌های حمل‌ونقل شود. زیرا روزانه بخش عمده‌ای از جابه‌جایی‌ها و ارسال مرسولات با موتورسیکلت‌ها و پیک‌های موتوری  انجام می‌شود.
از آن‌جاکه بسیاری از جوامع پیشرفته به استفاده از انواع وسایل نقلیه الکتریکی روی‌آورده‌اند، انتظار می‌رود واحدهای تولیدی کشور نیز برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری با سرعت هرچه بیشتر به سمت برقی شدن وسایل موتوری حرکت کنند. در این میان سهم موتورسیکلت و اسکوترهای برقی می‌تواند بیش‌از سایر وسایل نقلیه باشد. زیرا به‌دلیل استهلاک کمتر، هزینه نگهداری پایین‌تر و همچنین قیمت تمام‌شده مناسب‌تر، می‌تواند گزینه‌ای معقول برای کاربری‌های روزانه قلمداد شود.
اما متاسفانه طی سال‌های گذشته تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور نگاه کمتری به این بخش داشته و تمرکز اصلی خود را معطوف به ساخت موتورسیکلت‌های احتراق داخلی کرده‌اند. هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور نوید تولید 50 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تا پایان سال جاری را داده است.البته ذکر دو نکته در این میان خالی از لطف نیست؛ نخست آنکه قیمت تمام‌شده موتورسیکلت‌های برقی برای تولیدکننده چندان مقرون به صرفه نیست. زیرا به‌دلیل نبود تکنولوژی ساخت باتری‌های لیتیومی در کشور، این بخش از صنعت به شرکت‌های خارجی تامین‌کننده متکی است و همین امر باعث ارزبری و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود. اما دومین نکته؛ نبود مشوق‌های دولتی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده مشکل بعدی است که باعث می‌شود زیرساخت لازم جهت توسعه موتورسیکلت‌های برقی در کشور فراهم نشود.

  آخرین قیمت موتورسیکلت‌ها در بازار
بررسی‌ها از وضعیت بازار موتورسیکلت نشان می‌دهد طی ماه‌های گذشته این بخش از بازار نیز با نوسانات شدید همراه شده و افزایش قیمت برای اکثر مدل‌ها صورت گرفته است. به‌طوری‌که ارزان‌ترین موتورسیکلت‌های 125سی‌سی در بازار قیمتی حدود 11میلیون و 800 هزار تومان تا 12 میلیون و 500 هزار دارند. از دیگر موتورسیکلت‌های پرتقاضا در بازار می‌توان به آپاچی 180 اشاره کرد که درحال‌حاضر با قیمتی حدود 28 تا 30میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.
آپاچی 200 مدل 1398 نیز قیمتی حدود 50 تا 52 میلیون تومان دارد. تی‌وی‌اس ویگو که یکی از اسکوترهای پرطرفدار در بازار است، اکنون با افزایش همراه شده و به بهای معاملاتی حدودا 35میلیون تومانی رسیده، بنللی 125 که از ورود آن به بازار زمان زیادی نمی‌گذرد، در بازه قیمتی 30 تا 35 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. این در حالی است که نسخه TNT 250 از این برند با افزایش چشمگیری همراه شده و در بازار با قیمتی حدود 85 تا 87 میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.
باجاج پالس NS200 نیز برچسب قیمتی 65میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است. رگال رپتور اسپایدر 250 که یکی از موتورسیکلت‌های خاص بازار شمرده می‌شود، با بهای معاملاتی 110 تا 115 تومان خریدوفروش می‌شود. از محصولات کاوازاکی نیز دو مدل نینجا Z250 و نینجا 250 در بازار متقاضیان زیادی دارد که هر یک به ترتیب با مبلغ 150 و 185 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
محصولات KTM که به عنوان موتورسیکلت‌های گران در بازار ایفای نقش می‌کنند، از این قاعده مستثنا نیستند و با افزایش قیمت همراه شده‌اند. از این رو کی‌تی‌ام RC 200 با قیمت حدودی 72میلیون تومانی، کی‌تی‌ام RC 250 با قیمت 122 میلیون تومانی و کی‌تی‌ام SX-F 250 با قیمت حدودی 110 میلیون‌تومان معامله می‌شوند.
در پایان نیز اسکوترهای گران‌ وسپا هستند که به‌عنوان موتورسیکلت‌های لوکس شناخته می‌شوند. ازجمله مدل اسپرینت 150 و پریماورا 150 به ترتیب 130 و 138 میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شوند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =