C300

یکی از خودروهای گذرموقت جذاب در کشور یک دستگاه مرسدس‌بنز C300 کابریولت است که با رنگ بسیار زیبای آبی‌آسمانی و سقف جمع‌شونده پارچه‌ای سرمه‌ای نگاه‌ها را در خیابان به خود جلب می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای اسپرت از گذشته تا امروز جایگاه مناسبی در بازار داخلی نداشتند و هرگز آن‌طور که باید و شاید به آن‌ها اهمیت داده نشد. این در حالی است که پتانسیل موجود در کشور نشان می‌دهد عرضه خودروهای اسپرت می‌تواند تحولی در بازار ایجاد کند. با این وجود در سال‌های گذشته که واردات خودرو بدون محدودیت انجام می‌شد، سهم ناچیزی از خودروهای ورودی به محصولات اسپرت اختصاص می‌یافت.  از این رو همواره دیدن خودروهای اسپرت در خیابان‌ها برای علاقه‌مندان از جذابیت‌های بالایی برخوردار بوده و نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.

در این میان خودروهای گذرموقت تاحدودی توانسته‌اند نیازهای این بخش از بازار را تامین کنند. زیرا علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت کوپه یا کابریولت به‌دلیل نبود تنوع در بازار، همواره سعی کرده‌اند خودروهای موردعلاقه خود را از طریق واردات غیررسمی  و در قالب خودروهای گذرموقت راهی خیابان‌های کشور کنند. هرچند این روش تنها به‌صورت مقطعی قابلیت اجرایی دارد و پس از پایان مهلت تردد، خودرو باید به کشور مبدأ بازگردد.
از آن‌جاکه محصولات برندهای اروپایی ازجمله مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و آئودی در صدر جدول رقابت میان علاقه‌مندان و عاشقان خودرو هستند، سهم قابل‌توجهی از خودروهای گذرموقت نیز به این برندها اختصاص یافته است. 
ازاین‌رو یکی از خودروهای گذرموقت جذاب در کشور یک دستگاه مرسدس‌بنز C300 کابریولت است که با رنگ بسیار زیبای آبی‌آسمانی و سقف جمع‌شونده پارچه‌ای سرمه‌ای نگاه‌ها را در خیابان به خود جلب می‌کند. مرسدس‌بنزCکلاس یکی از محبوب‌ترین تولیدات این کمپانی است که به‌واسطه قابلیت‌ها و قیمت نسبتا مناسبی که دارد، توانسته میزان فروش قابل‌توجهی را به خود اختصاص دهد. در ایران نیز این خودرو از سال‌ها قبل وارد بازار شده و جایگاه با ثباتی را هم برای خود به‌دست آورده است. اما متاسفانه هیچ‌گاه نسخه کابریولت یا همان سقف متحرک نتوانست به‌صورت رسمی به بازار راه پیدا کند. هرچند در مناطق آزاد کشور تعداد اندکی از این خودرو موجود است.

   تاریخچه Cکلاس
کمپانی مرسدس‌بنز آلمان در سال ۱۹۹۳ اقدام به معرفی نسل‌اول کلاسC، به‌عنوان جایگزین مدل ۱۹۰ کرد. این خودرو که با کد اتاق W202 شناخته می‌شد، تا سال ۲۰۰۰ روی خط‌تولید «دایملر» قرار داشت.  پس از آن در سال ۲۰۰۰ نسل‌دوم این خودرو، با کد اتاق W203، معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۷ ادامه یافت. نسل سوم کلاسC از سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ توانست آمار فروش قابل‌توجهی از خود ‌برجا بگذارد و به‌عنوان یکی از موفق‌ترین محصولات این شرکت شناخته می‌شود. درنهایت نسل چهارم این خودرو با کداتاق W205 ازسال ۲۰۱۴ تاکنون روی خط تولید کمپانی مرسدس‌بنز قرار دارد.

   تفاوت‌ نسخه سدان و کابریولت
مرسدس‌بنز Cکلاس در رده‌های گوناگون به بازارهای جهانی عرضه می‌شود که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به نسخه سدان، کوپه، کابریولت و استیشن‌واگن اشاره کرد. تمام این موارد نیز با طیف وسیعی از پیشرانه و قوای‌محرکه عرضه می‌شوند که بسته به نوع سفارش‌گذاری قابلیت تفکیک دارند. از این‌رو می‌توان گفت تفاوت چندانی از لحاظ فنی میان نسخه‌های مختلف C‌کلاس نیست.
اما در بخش طراحی علاوه‌بر فرم کلی بدنه، تفاوت‌های اندکی در جزئیات مانند چراغ‌ها، سپرها و پروفیل‌های بدنه وجود دارد. به‌عنوان‌مثال نسخه کابریولت این خودرو در نمای جلو تفاوت چندانی با نسخه سدان ندارد، اما در نمای جانبی به‌دلیل نوع بدنه، ساختار متفاوتی دارد.  در نمای عقب نیز سپر و چراغ‌ها کاملا تغییر کرده‌اند و ظاهری متمایز به خود گرفته‌اند. اما در کابین تفاوت چندانی میان نسخه‌های مختلف Cکلاس مشاهده نمی‌شود. هرچند بسته به نوع تیپ‌بندی و آپشن‌ها، فضای کلی کابین می‌تواند متغیر باشد.

   مشخصات فنی قوای محرکه
کلاس C مانند دیگر محصولات مرسدس‌بنز دارای انواع مختلف پیشرانه‌هاست و می‌توان گفت تقریبا تمام سلیقه‌ها را در برمی‌گیرد. در ایران نیز طی سال‌های گذشته به‌دلیل محدودیت در مشخصات فنی خودروهای وارداتی، تنها شاهد عرضه نسخه‌های 180 و 200 بودیم که دارای پیشرانه‌های دو لیتری هستند. خودرو مورد نظرما نیز از نوع C300 کابریولت است که از نظر پیشرانه تفاوت چندانی با C200 ندارد و موتور به‌کاررفته در آن از نظر ساختاری شباهت زیادی با یکدیگر دارند، اما توان خروجی و پرفورمنس در C300 بیشتر است و در رده‌ای بالاتر از نمونه‌های واردشده به کشور قرار می‌گیرد. این خودرو دارای پیشرانه ۴‌سیلندر ۱۹۹۱‌سی‌سی مجهز به توربوشارژر است که می‌تواند نیرویی معادل ۲۴۱‌اسب‌بخار و ۳۷۰‌نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو از طریق جعبه‌دنده ۷‌سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسرت به دل IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    3 0
    مرسدس‌بنز «C300 کابریولت»؛ جذاب‌ترین گذرموقت‌ کشور ستاره‌ای که در ایران فرصت درخشش نیافت!............عوضش پراید وتیبا و...... عینهو اذرخش میدرخشند!!!!!!؟؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =