خودروهای تجاری

معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این باور است که براساس همین آمارها وضعیت تولید خودروهای تجاری در چهارماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،گرچه انتظارها درخصوص وضعیت تولید خودروهای تجاری برآورده نشده، اما آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده آن است که خودروسازان تجاری توانسته‌اند در کنار تمام مشکلات اقتصادی و تامین قطعه، تولید خود را گسترش دهند و به تامین بخشی از نیاز بازار در این سگمنت بپردازند. 
معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این باور است که براساس همین آمارها وضعیت تولید خودروهای تجاری در چهارماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته است. 
با این حال راهکارهایی همچون نوسازی ناوگان تجاری و استفاده از پلت‌فرم مشترک و به نوعی ادغام خودروسازان می‌توانست وضعیت این صنعت را در مقایسه با گذشته دو چندان بهتر کند. راهکارهایی که به گفته مهدی صادقی‌نیارکی هنوز جامه عمل نپوشانده و مشکلات بر سر راه آن‌ها مرتفع نشده است.
   رشد تولید خودروهای تجاری نسبت به سال گذشته
مهدی صادقی‌نیارکی با حضور در مراسم بازدید کمیسیون صنایع مجلس از ایران‌خودرو، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «دنیای خودرو» درخصوص وضعیت تولید تجاری‌سازان در سال جاری گفت: «سال جاری وضعیت تولید خودروهای تجاری در مقایسه با سال گذشته بهتر بوده و رو به بهبود است.» معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: «با مراجعه به آمار تولید خودروسازان داخلی مشاهده می‌کنیم که وضعیت تولید این خودروها در میان تولیدکنندگان در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.»

    آمار تولید خودروهای تجاری
آمارها نشان از آن دارند که در دو ماهه نخست سال جاری تولید ون و وانت با رشد مواجه شد و به ترتیب با رشد ۴۷۰ درصدی و رشد 6.8 درصدی تولید این خودروها به ۵۷ و 8392 دستگاه رسید. این در حالی است که تولید مینی‌بوس و میدل‌باس افت ۸.۲ درصدی را تجربه کرده و تنها ۸۹ دستگاه تولید داشته است. همچنین تولید اتوبوس با رشد ۲۰۰ درصدی به ۱۴۷ دستگاه رسیده است.تجاری‌سازان داخلی  نیز در دو ماهه سال جاری ۶۷۴دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید کردند که نسبت به گذشته رشد ۱۴.۲‌درصدی را نشان می‌دهد.

  بررسی روش‌های جدید تامین مالی برای خودروهای تجاری
صادقی نیارکی در ادامه اما تولید خودروهای تجاری را وابسته به مسائل دیگری دانست و بیان کرد: «واقعیت این است که خودروهای سنگین نیازمند اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری هستند که هنوز مشکلات مالی و پولی آن برطرف نشده است.» وی در ادامه اظهار داشت: «گرچه برخی مشکلات همچنان مانع اجرای این طرح هستند اما نوسازی ناوگان تجاری در دستور کار سازمان گسترش و نوسازی قرار گرفته است.» وی همچنین افزود: «سازمان گسترش این طرح را دنبال می‌کند تا بتواند گشایش‌های جاری را تبدیل به واردات قطعات سی‌کی‌دی کرده و از این طریق قطعات مورد نیاز خودروسازان تجاری کشور را تامین کند.» معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در صورت نتیجه‌بخش بودن اقدامات سازمان گسترش، محصولات خودروسازان تکمیل شده و به بازار عرضه خواهد شد.» وی ادامه داد: «در جلسات گذشته دولت و ستاد اقتصادی دولت نیز تکلیف شده که روش‌های جدید تامین مالی برای خودروهای تجاری بررسی و ارائه شود.»

  پلت‌فرم مشترک؛ راهکار نجات صنعت سواری و تجاری
یکی از راهکارهای مهم برای کاهش هزینه تولید خودروسازان تجاری، استفاده از قطعات مشترک و حتی پلت‌فرم مشترک است؛ برنامه‌ای که به گفته صادقی نیارکی در حال حاضر در دستور کار وزارت صنعت، سازمان گسترش و خودروسازان قرار گرفته است. گرچه این اقدام تا امروز تنها در خصوص خودروهای سواری دیده می‌شود اما به نظر می‌رسد به عنوان یکی از راهکارهای نجات‌بخش تجاری‌سازان، این تولیدکنندگان نیز در آینده‌ای نه چندان دور چاره‌ای جز پیوستن به این راه‌حل را نداشته باشند. معاون صنایع وزارت صمت در این خصوص گفت: «باید خودروسازان بتوانند این خودروها را با استفاده از قوای محرکه، اکسل یا گیربکس مشترک تولید کرده و تحویل متقاضیان دهند.» وی عنوان کرد: «در خصوص خودروهای سواری بحث پاورترین مشترک را داریم تا با استفاده از هزینه‌کرد پایین، پاورترین و قوای محرکه مشترک را در محصولات داخلی به کار بگیریم.» وی اظهار کرد: «در این خصوص تقسیم کار ضمنی بین خودروسازان انجام شده است و مرحله بعدی به پلت‌فرم مشترک برمی‌گردد که نیازمند طراحی پایه است.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =