GL 450 4MATIC

ممنوعیت واردات خودرو طی دو سال گذشته باعث شد فضای رقابتی در بخش خودروهای خارجی به شدت محدود شود. ازسوی‌دیگر واردات بی‌حدومرز خودرو توسط سفارتخانه‌ها به کشور ازجمله موضوعاتی است که این روزها در محافل خودرویی سروصدای زیادی به‌پا کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،ممنوعیت واردات خودرو طی دو سال گذشته باعث شد فضای رقابتی در بخش خودروهای خارجی به شدت محدود شود. از‌سوی‌دیگر واردات بی‌حد‌و‌مرز خودرو توسط سفارتخانه‌ها به کشور ازجمله موضوعاتی است که این روزها در محافل خودرویی سروصدای زیادی به‌پا کرده است. زیرا اعمال محدودیت‌های شدیدی که از چند سال گذشته بر سر راه واردکنندگان قرار گرفت، موجب برهم خوردن میزان عرضه‌و‌تقاضا در بازار شد که همین‌ موضوع معادلات بسیاری از بخـــش‌ها را برهم ریخته است. 

در این بین مصرف‌کنندگان و خریدارانی که از این موضوع متضرر و از خرید خودروهای روز و جدید نیز محروم شده‌اند، ناچار به تماشای خودروهای لوکس و مدرنی هستند که با پلاک دیپلمات آزادانه در کشور تردد می‌کنند. برخی از این مصرف‌کنندگان به ناچار به خـــــرید ‌و‌ فروش خودروهای گذرموقت روی آورده‌اند که همین امر به لــــحاظ قانونی ممنوع است و خطرات جدی برای آنها به‌هــــــمراه خواهد داشت. با این‌‌تفاصیل، هر از چندگاهی شاهد ورود خودروهای خاص و کمیاب به کشور هستیم که برای علاقه‌مندان خودرو از جذابیت‌های بالایی برخوردارند. از جدیدترین مهمانان این روزهای کشور یک دستگاه مرسدس‌بنز «GL 450 4MATIC» نقره‌ای‌رنگ بوده که از گرجستان رهسپار ایران شده است.

   تاریخچه 
سال 2005میلادی برای بسیاری از خودروسازان اروپایی نقطه‌عطف است زیرا در این سال توانستند سبد محصولات خود را ارتقا بدهند و مدل‌های جدیدی را به بازار معرفی کنند. در این سال، کمپانی آئودی برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار شاسی‌بلندهای فول‌سایز، اقدام به معرفی مدل «Q7» کرد. پس از آن مرسدس‌بنز برای رقابت با رقیب دیرینه خود یک‌سال بعد یعنی در سال 2006 نسل اول GLکلاس را با کد اتاق X164 در نمایشگاه خودرو دیترویت به بازار معرفی کرد. این محصول تا سال 2012 روی خط‌تولید قرار داشت و از سال 2012 نسل دوم آن با کد اتاق X166 به‌صورت رسمی رونمایی و عرضه شد.
این محصول در سال 2016 تغییرات ساختاری به خود دید و از آن پس با نام GLS معرفی شد. در‌واقع این اقدام به‌منظور تفکیک و جداسازی سایر مدل‌ها در زیرمجموعه‌های مشخص بود. از این رو GLS به‌عنوان بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلند این نشان تجاری شناخته می‌شود. به‌همین‌دلیل مدل‌های دیگری که در رده‌های پایین‌تر جای می‌گیرند نیز با نام‌های GLE، GLC، GLB و GLA شناخته می‌شوند.

   ظاهر خشن اما با ابهت  
همان‌طور که از نامگذاری این محصول مشخص است GL؛ بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین محصول شاسی‌بلند کمپانی مرسدس‌بنز است و سال‌ها در صدر پرفروش‌ترین محصولات لوکس شاسی‌بلند خودنمایی کرده، این محصول درواقع تلفیقی از تجمل و کارایی است. زیرا فضای لوکس کابین همچون یک سدان لوکس و مجلل، راحتی و آسایش را برای سرنشینان به‌ارمغان می‌آورد. از‌سوی‌دیگر طیف وسیع پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی باعث شده  است قابلیت‌های حرکتی این خودرو در جاده و مسیرهای خارج از جاده زبانزد همگان باشد.در‌نمای جلو این خودرو شاهد همان طرح آشنایی هستیم که در سایر محصولات مرسدس‌بنز نیز دیده می‌شود. جلوپنجره کرومی بزرگ که در طرفین خودرو چراغ‌های بزرگ و کشیده‌ای را جا داده و  سپر‌بلند با دریچه‌های ورودی هوای بزرگ، در باابهت‌تر نشان دادن چهره آن نقش بسزایی دارد. در نمای جانبی پانل‌های نسبتا ساده‌ای را می‌بینیم که روی درها و گلگیرها نمایان شده‌اند. در این بخش بیش‌از هر چیز، سادگی خودنمایی می‌کند. درواقع همین سادگی باعث ایجاد ظاهر گیرا و چشم‌نواز شده است. هرچند بسیاری از منتقدان معتقدند طراحی این نسل GLکلاس چندان چشم‌نواز نیست و قابلیت رقابت با سایر گزینه‌های موجود در این سگمنت را ندارد. اما همین GL کلاس توانسته نظر طیف وسیعی از خریداران را به‌خود جلب کند و آمار فروش قابل‌توجهی را از خود به جا بگذارد.

   مشخصات فنی قوای محرکه
کمپانی مرسدس‌بنز طبق روال معمول برای این شاسی‌بلند توانمند طیف گسترده‌ای‌از انواع پیشرانه‌های درون‌سوز بنزینی و دیزلی را درنظر گرفته که البته در سال‌های متمادی با تغییراتی نیز همراه شده‌اند. رایج‌ترین آن‌ها پیشرانه‌های شش‌و‌هشت سیلندر بنزینی هستند. 
خودرو موردنظر ما نیز از نوع GL 450 4MATIC بوده که از یک پیشرانه هشت سیلندر با حجم 4.7 لیتری برخوردار است. این پیشرانه که با کد فنی M278 DE46 شناخته می‌شود، از سال‌های 2013 و 2014 در این نسخه مرسدس‌بنز به‌کار رفته است. این پیشرانه مجهز به سیستم پرخوران تویین‌توربو می‌تواند نیرویی معادل 362‌اسب‌بخار در 5500 تا 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 550 نیوتون متر در 1500 تا 4000 دور در دقیقه را تولید کند. این نیرو از طریق جعبه‌دنده 7‌سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ خودرو منتقل و باعث می‌شود این شاسی‌بلند حدودا 2.7‌تنی در 6.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100‌کیلومتر بر ساعت دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =