قطعه‌سازی

بارها وزیر صمت و مدیران عامل خودروسازان قول داده‌اند با نرخ‌گذاری مناسب، قیمت‌ها را جبران کنند. اما درصدی که تعیین‌ می‌شود، به‌هیچ‌وجه جبران‌کننده ارزی نیست که قطعه‌ساز به‌صورت آزاد خریداری می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت خودرو درحالی طی هفته‌های اخیر بین 17 تا 31 درصد افزایش داشته که این افزایش قیمت هنوز در فاکتورهای قطعه‌سازان وارد نشده و همچنان قراردادهای قطعه‌سازان به‌روز نشده است. موضوعی که به‌گفته فعالان صنعت‌قطعه‌ باعث ایجاد مشکل در تولید آن‌ها شده و حتی صنعت‌خودرو را نیز تهدید می‌کند. درهمین‌زمینه رضا رضایی، از فعالان صنعت‌قطعه‌ کشور درپاسخ به‌این پرسش که آیا با افزایش قیمت خودرو تغییری در قیمت قطعات به‌وجود آمده یا خیر به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «تا به‌امروز هیچ تغییری در بحث قیمت قطعات نداشته‌ایم و در این زمینه تنها به‌حرف اکتفا شده است. درواقع نه در این بحث و نه در بحث به‌روزرسانی نرخ، هیچ عملیات و اقدامی صورت نگرفته است.»
وی درخصوص اقداماتی که برای حل مشکل قیمتی قطعه‌سازان انجام شده است، اظهار می‌کند: «بارها وزیر صمت و مدیران عامل خودروسازان قول داده‌اند با نرخ‌گذاری مناسب، قیمت‌ها را جبران کنند. اما درصدی که تعیین‌ می‌شود، به‌هیچ‌وجه جبران‌کننده ارزی نیست که قطعه‌ساز به‌صورت آزاد خریداری می‌کند.»
این عضو انجمن همگن قطعه‌سازی کشور با تاکید بر اینکه ارقامی که اعلام می‌شود هزینه ارزی قطعه‌سازان را پوشش نمی‌دهد، تصریح می‌کند: «هنوز موردی در رابطه با افزایش قیمت قطعات از سوی خودروسازان اعلام نشده  است. همچنین من تاکنون نشنیده‌ام که هیچ‌یک از قطعه‌سازان درخصوص افزایش قیمت قطعاتشان صحبتی کرده باشند.»
بحث مواداولیه موضوع بسیاری مهمی است که طی سال جاری و با افزایش قیمت ارز، به‌چالشی بزرگ برای قطعه‌سازان تبدیل شده است. قطعه‌سازان خواستار دستوری شدن قیمت مواداولیه مانند قیمت خودرو یا آزادسازی قیمت خودرو مانند قیمت مواداولیه هستند. رضا رضایی دراین‌باره بااشاره به‌اینکه قیمت مواداولیه در دست دولت است، می‌گوید: «90 درصد مواداولیه از جمله آلومینیوم، پتروشیمی، فولاد، مس و ... دراختیار دولت است. ما قراردادهایمان به ریال است اما دولت مواداولیه را به‌دلار به‌ما می‌فروشد. این درحالی‌است که گاهی مواداولیه مستقیما به‌ما نمی‌رسد و مجبور می‌شویم مواداولیه را 30 درصد گران‌تر از دلال خریداری کنیم.»
وی می‌افزاید: «قیمت مواداولیه ضرب‌ در قیمت نرخ روز دلار با کسر 5 درصد هزینه‌ای است که باید بابت خرید مواداولیه بپردازیم. به‌این موارد کرایه و ... را نیز باید بیفزایید. همچنین بخش زیادی از مواداولیه مستقیم به‌قطعه‌ساز نمی‌رسد و در بورس عرضه می‌شود. حالا بررسی کنید در بحث مقاومت اقتصادی، نگرش جهادی و مواردی از این قبیل کدام صنعت از قطعه‌سازی موفق‌تر است؟ و کدام صنعت پرچمدار رونق و جهش تولید است؟ جامعه‌ای که تمام مشکلات مانند باران بر سرش می‌بارد، جامعه قطعه‌سازی کشور است و عوامل آن مردانه ایستاده‌اند و جوابگوی نیاز خودروسازان هستند.»
این فعال قطعه‌سازی کشور با توجه به‌افزایش 30 درصدی قیمت خودرو درخصوص میزان افزایشی که باید در قیمت قطعات اعمال شود، توضیح می‌دهد: «درقطعات یک خودرو بسته به‌نوع آن که بیش از 12 هزار قطعه است و حدود 40ماژول، افزایش قیمتی که باید اعمال شود متفاوت است. یک قطعه ممکن است 50 درصد نیازمند افزایش قیمت باشد و یک قطعه 20 درصد. اما درمجموع، آنچه ما بررسی کرده‌ایم قیمت قطعات باید حدود 60 درصد افزایش یابد.» وی با طرح این سوال که ضعیف نگه‌داشتن جامعه قطعه‌سازی به‌نفع کیست؟ از مدیران خودروسازی می‌خواهد نسبت به‌تغییر قیمت‌ها اقدام کنند. وی می‌گوید: «نتیجه ضعیف ماندن جامعه‌ قطعه‌سازی، خوابیدن قطعات کف انبارهاست و تیراژ تولیدشده، صنعتی نمی‌شود و درنهایت قطعه‌ساز مجبور می‌شود از کیفیت محصولش بکاهد.
درواقع فشار ناشی از تامین مواداولیه درکنار بالا رفتن نرخ ارز و ثابت ماندن قیمت قطعات، سبب تغییر در روند تولید خودرو خواهد شد.» رضا رضایی درآخر با بیان اینکه وضعیت فعلی باعث شده است تیراژ تولید خودرو پایین بیاید، می‌افزاید: «بعید می‌دانم درحال‌حاضر بیشتر از 3 هزار دستگاه خودرو در روز تولید شود. خودروها کف کارخانه می‌خوابد و همچنان به‌تعداد خودروهای ناقص افزوده می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =