بازار خودرو

چالش تحریم‌ها در بخش بانکی برای نقل‌وانتقالات پولی و نیز در بخش‌های حمل‌ونقل هم بر مشکلات خودروسازن افزوده است و مشکلات ارزی و گمرکی نیز مزید بر علت شده تا با مشکلاتی همچون تولید خودروهای ناقص دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،موضوع دستیابی به کیفیت رقابتی در حالی این روزها بیش از هر زمان در صنعت خودرو کشور به عنوان یک هدف مطرح شده است که از یک‌سو حدود 3 سال از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و از سوی دیگر خودروسازان بخش خصوصی نیز به علت مونتاژکاری خودروهای چینی تیراژ بالایی ندارند تا بتوانند محصولاتشان را با قیمت رقابتی عرضه کرده یا به سگمنت خودروهای ارزان ورود کنند. در این میان، چالش تحریم‌ها در بخش بانکی برای نقل‌وانتقالات پولی و نیز در بخش‌های حمل‌ونقل هم بر مشکلات خودروسازن افزوده است و مشکلات ارزی و گمرکی نیز مزید بر علت شده تا با مشکلاتی همچون تولید خودروهای ناقص دست و پنجه نرم کنند. همه این‌ها در حالی است که صنعت خودرو ایران علاوه بر مشکلات عمومی تحریم‌ها به‌طور خاص تحت تحریم‌های مستقیم و ظالمانه آمریکا قرار گرفته است. با این‌حال برخی کارشناسان معتقدند خودروسازان نباید فعالیت خود را معطوف به بازار انحصاری داخلی کشور بدانند، بلکه باید در توسعه محصولات خود نگاهی برون‌گرا و آینده‌نگر داشته باشند. در این خصوص فربد زاوه، فعال صنعت و کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» پرداخته است.

 کیفیت خودروهای داخلی را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظرتان برای ارتقای کیفیت باید چه تدابیری اندیشیده شود؟
گرچه مردم مجبورند همین خودروها را خریداری کنند، اما انتظار می‌رود سیستم‌های کنترلی بیش‌ از این‌ها به نظارت بر کیفیت اهمیت دهند نه این‌که با سرپوش گذاشتن روی مشکلات کیفیتی خودروها به این مشکلات دامن بزنند. نباید با چشم‌پوشی از کیفیت قطعات آن‌ها را به خط تولید راه داد و اجازه داد خودرو با هر کیفیتی به سطح خیابان بیاید و باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان شود.

با این تفاصیل پیشنهادتان برای بهبود کیفیت تولیدات خودروسازان و افزایش رضایت مردم نسبت به خودروهای داخلی چیست؟ به‌خصوص که اکنون در شرایط تحریم هم قرار داریم و باید ظرفیت‌های داخلی را فعال و محصولی مناسب مردم کشور تولید کرد. 
یک راه بیشتر ندارد و این‌که باید قیمت اصلاح و بازار نیز رقابتی شود. در چنین شرایطی هر گامی که خودروسازان بردارند نیز تاثیر لازم را نخواهد داشت. مثل همین خودروهای جدیدی که خودروسازان معرفی می‌کنند؛ جدا از این‌که رسیدن این خودروها به خط تولید و افزایش تیراژ آن‌ها زیر سوال است، موتور آن‌ها هم‌اکنون چندان پیشرفتی نسبت به محصولات از دور خارج شده ندارد و نهایتا یک توربو به آن اضافه شده و قرار است با قیمت بالاتر به دست مشتری برسد. علاوه بر این باید به این نکته هم اشاره کرد که برخی پلت‌فرم‌ها نیاز به به‌روزرسانی‌های فراوان دارد.

با توجه به ممنوعیت واردات چگونه می‌توان فضای صنعت خودرو را رقابتی کرد؟
ممنوعیت واردات در راستای حمایت از تولید داخل و اشتغال‌زایی نیست؛ بلکه بدان علت است که دولت ارز کافی ندارد. اما درهرحال اشتغال با تولید ثروتی معنا پیدا می‌کند که زیان‌آور هم نباشد. پس اگر جلوی واردات را می‌گیریم، به موازات آن نباید مانع کسانی ‌شویم که می‌خواهند در سگمنت‌های پرتقاضا خودرو تولید کنند. 
چرا برای تولید باید از هفت‌خان وزارت صنعت عبور کرد؟ به چه دلیل باید مطابق سلیقه این وزارتخانه خودرو تولید شود؟ چرا یک قانون شفاف و همه‌گیر در این زمینه وجود ندارد؟ اگر در همین شرایط اجازه داده شود خودروسازان دیگر شروع به تولید در همه سگمنت‌ها کنند، مطمئن باشید کیفیت محصولات همین خودروسازان نیز افزایش می‌یابد و از این شرایط نامطلوب خارج می‌شوند.

 چه راهکاری وجود دارد تا محصولات تولیدشده هم رضایت مردم را جلب کنند و هم خودروسازان و قطعه‌سازان بتوانند در فضایی بهتر به ادامه فعالیت بپردازند؟
وظیفه شورای رقابت همین بوده است. این شورا باید جلوی سیاست‌هایی که منجر به انحصار می‌شود را می‌گرفت و این دستورعمل را لغو می‌کرد. اما برخی قوانین نانوشته صنعت را به این حال و روز انداخته 
است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =