کامیونت، کامیون و کشنده

ثبت‌نام برای واردکنندگان باز شده است و 16 شرکتی که مجاز به واردات هستند، در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. البته دیگران هم می‌توانند ثبت‌نام را انجام دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»،واردات خودروهای دست دوم سنگین و جایگزین شدن با محصولات چند ده ساله موجود یکی از اقداماتی بوده که از ماه‌های قبل بسیاری از متولیان امر در پی آن بوده اند. در این خصوص هرچند قرار است خودروهای دست دوم خارجی با رعایت استانداردها وارد کشور شود، اما بحث درخصوص تامین ارز و همچنین پرداخت تسهیلات به مشتریان موضوعی است که ممکن است در نهایت این طرح را با چالش مواجه کند. در همین زمینه، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران از تعیین تکلیف طرح نوسازی به وسیله کامیون‌های دست دوم خارجی خبر داد. قرار است 16 شرکت کار واردات این خودروهای سنگین را با استفاده از ارز صادراتی انجام دهند.

   پیگیری سازمان گسترش برای نوسازی ناوگان
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اعلام خبر تعیین تکلیف شدن طرح نوسازی کشور به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در این مدت سازمان گسترش پیگیری‌های بسیاری انجام داد تا تکلیف طرح نوسازی ناوگان مشخص شود.» احمد کریمی در ادامه اظهار کرد: «‌ثبت‌نام برای واردکنندگان باز شده است و 16 شرکتی که مجاز به واردات هستند، در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. البته دیگران هم می‌توانند ثبت‌نام را انجام دهند.» وی در ادامه افزود: «تا امروز هنوز امکان ترخیص یک کامیون هم وجود نداشته، اما به نظر می رسد فهرست واردکنندگان نهایی شده است.» کریمی بیان کرد: «باید این موضوع را در نظر گرفت که هماهنگ‌کردن با سایر مراجع درگیر و مرتبط با این موضوع دشوار بود و شاید این هماهنگی‌ها باید قبل از اعلام و آغاز طرح انجام می‌شد که زمان ثبت‌نام تا اجرای طرح کوتاه‌تر شود.»

   دو مشکل اساسی برای واردات کامیون های دست دوم
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درخصوص رفع اشکالات موجود در این طرح عنوان کرد: «دو مشکل اساسی این طرح به قوت خود باقی است؛ نخست این که منشأ ارز باید خارجی باشد و شخص واردکننده چه حقیقی و چه حقوقی باید ارز خود را از خارج کشور تامین کند.» وی اظهار کرد: «مشکل دوم این است که به دارندگان ناوگان فرسوده هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود که مانع بسیار بزرگی برای اجرای این طرح است.» کریمی در ادامه افزود: «تنها سرمایه عموم مالکان خودروهای فرسوده، همین خودروهاست و برای واردات در درجه اول مشکل ارز خارجی را دارند که باید از بیرون مرز تهیه کنند و در درجه دوم آن که سرمایه‌ای ندارند که با قیمت‌های فعلی توان خرید داشته باشند.»
   عدم‌پرداخت تسهیلات برای نوسازی ناوگان فرسوده 
کریمی تصریح کرد: «ورود مالکان حقیقی خودروهای فرسوده به طرح نوسازی بدون حمایت دولت و پرداخت تسهیلات امکان‌پذیر نخواهد بود.» وی گفت: «اگر نیت و برنامه طرح به واقع نوسازی ناوگان فرسوده باشد، قطعا موضوع عدم پرداخت تسهیلات و ناتوانی مالکان خودروهای فرسوده برای خرید خودرو جدید، مانع جدی بر سر راه آن محسوب می‌شود.» 
کریمی در ادامه توضیح داد: «اگر به همین وضعیت راضی باشند، این احتمال وجود دارد که از 50هزار دستگاهی که هدف مرحله نخست نوسازی است، تنها 500 دستگاه مورد نوسازی قرار گیرد که هدف اصلی این طرح را محقق نمی‌کند. بنابراین واردات این تعداد خودرو عملا تاثیر چندانی در بازار این خودروها ندارد.» 
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور ادامه داد: «از ابتدا هم برنامه‌ای برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته نشده بود. دلیل عدم پرداخت تسهیلات به دست دوم بودن محصولات برنمی‌گردد، بلکه در طرح نوسازی اعتباری را برای پرداخت تسهیلات پیش‌بینی نکرده‌اند.» وی گفت: «معتقدم اگر این تسهیلات پرداخت شود با توجه به فواید این طرح از جمله تفاوت مصرف سوخت، تسهیلات پرداخت‌شده به حساب صندوق ذخیره ارزی برمی‌گردد. با پرداخت این تسهیلات مطمئنا طرحی که به نظر می‌رسد امکان‌پذیر نیست دوباره راه خواهد افتاد.»

   خودروسازان و شرکت‌های حمل‌ونقل؛ آماده واردات
کریمی در ادامه با اشاره به مشارکت خودروسازان در این طرح عنوان کرد: «درحال‌حاضر خودروسازانی از جمله سایپادیزل، آریادیزل و ماموت‌دیزل برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.» وی همچنین اولویت واردات خودروهای سنگین را تامین معوقات تجاری‌سازان دانست و در این خصوص اعلام کرد: «شرکت سایپادیزل موفق به تحویل حدود 1700 دستگاه از تعهدات خود در زمینه خودروهای سنگین نشده این در حالی است که در سال‌های اخیر مبالغی را بابت تحویل این خودروها از متقاضیان دریافت کرده است.» وی بیان کرد: «شاید اولویت اول برای بخش حمل‌ونقل، شرکت‌های خودروسازی و حتی دولت تعیین تکلیف این 1700 دستگاه باشد تا وضعیت آن‌ها بعد از مدت‌ها روشن شود.» 

   شرکت‌های توانمند حمل‌ونقلی و واردات خودروهای خارجی
کریمی با اشاره به مشارکت شرکت‌های توانمند حمل‌ونقلی در این طرح گفت: «در میان شرکت‌های حمل‌ونقلی، تعداد کمی در تعریف توانمند می‌گنجند، ضمن آن‌که این شرکت‌ها، ناوگان مشمول نوسازی ندارند و اکثرا از ناوگان به‌روز برخوردار هستند.» وی خاطرنشان کرد: «ممکن است این شرکت‌ها با خریداری خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن آن‌ها، خودروهای وارداتی را به ناوگان خود اضافه کنند. همچنین این امکان وجود دارد که این خودروها را براساس درخواست متقاضیان وارد کرده و به آن‌ها تحویل دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =