کد خبر: 230586
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

با نگاهی به‌کشورهای همسایه و حتی منطقه می‌بینیم که ایران اگرچه پیکان تولید می‌کند، اما کشورهای همسایه و منطقه از تولید «فرغون» بسیار شادمان و راضی هستند!

به گزارش «اخبار خودرو»،سال‌ها پیش پس از افتتاح یک طرح خودرویی درحومه کرج به‌همراه یکی از مدیران ارشد صنعت‌خودرو در راه بازگشت به‌تهران بودیم و مدیر مذکور صحبت از توسعه در این صنعت می‌کرد. از او پرسیدم آیا معتقدید که ما در صنعت ‌خودرو به‌ توسعه دست یافته‌ایم؟ پس از تاملی کوتاه پاسخ داد: هنوز نه؛ اما با توجه به‌توانمندی‌های صنعتگران ایرانی و زیرساخت‌های موجود در کشور، دسترسی به ‌توسعه حتی از نوع پایدارش امکان‌پذیر است؛ به ‌شرطی که مسئولان سیاستگزار در تعیین خط‌‌ومشی دچار خبط و خطا نشوند و برنامه‌های تحقق این امر را به ‌درستی تدوین کنند! وی این نکته را هم یادآور شده بود که با نگاهی به‌کشورهای همسایه و حتی منطقه می‌بینیم که ایران اگرچه پیکان تولید می‌کند، اما کشورهای همسایه و منطقه از تولید «فرغون» بسیار شادمان و راضی هستند!
20 سال از آن ماجرا گذشت و آن مدیر ارشد بازنشسته شد؛ هنوز ماهی یکی‌دو بار همدیگر را می‌بینیم. درآخرین دیدار به‌او گفتم: فرغون‌سازها به‌معنای واقعی کلمه خودروساز شده‌اند؛ اما خبر مهم صنعت‌خودرو ایران طی این دوره، خروج پیکان از خط تولید پس از 37 سال و خروج پراید هم پس از 27 سال بوده است! با تاسف و اندوه بسیار گفت: تحقق خوشبینی‌ام را منوط به‌پرهیز بخش سیاستگزاری از خبط و خطا و تدوین و اجرای راهبردی جامع کرده بودم که متاسفانه چنین نشد. هم‌اکنون صنعت‌خودرو ایران چنان گرفتار مشکلات خودساخته‌ای مانند: تورم بیش از حد نیروی انسانی، زیان انباشته چندده‌هزار میلیاردتومانی و ... است که اندیشیدن درباره توسعه در آن هیچ‌گونه اولویتی ندارد و بیشتر به‌یک شوخی صنعتی و مدیریتی شبیه است. این درحالی است که پیشرفت‌های صنعتی و تکنولوژیک ایران در بعضی از رشته‌ها مانند صنایع دفاع و تولید انواع موشک و نیز تکنولوژی نانو اعجاب جهانیان را برانگیخته است. اگر با دیده دقیق و بصیرت دلایل توفیقات دو رشته مذکور و ناکامی صنعت‌خودرو را بررسی کنیم، به‌این حقیقت تلخ برمی‌‌خوریم که کامیاب‌ها راهبرد جامع و اراده قوی برای صرف فعل «خواستن» را داشته‌اند که در صنعت‌خودرو‌ حکم کیمیا را دارد و ترجیح بلامرجح روزمرگی را در آن شاهد هستیم.
زین‌ جهت بیشتر ز نیم‌قرن است
کشور ما نگشته خودروساز
ما همان به ‌که در جهان باشیم 
شهره به‌مردمان خودروباز
اکنون که از تجارب مفید خودروسازان بزرگ جهان به‌دلیل تحریم‌ها و فشارهای حداکثری محرومیم، شایسته است سیاستگزاران صنعتی و مدیران صنعت‌خودرو ایران دلایل کامیابی‌های سازمان صنایع‌دفاع و نیز تلاشگران عرصه تکنولوژی نانو را سرمشق خود قرار دهند تا شاید جبران عقب‌ماندگی‌ها در این صنعت شود؛ یعنی حرکت براساس راهبرد جامع و داشتن اراده قوی برای صرف فعل خواستن. 

نویسنده:حسین نظریان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =