از آنجاکه بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل در کشور ما بر بستر جاده انجام می‌شود، طبیعی است ناوگان خودروهای سنگین مانند گذشته مشغول تردد باشند و به فعالیت خود ادامه دهند، چراکه توقف این بخش، برابر با سکون تمام بخش‌هاست.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها به‌دلیل کووید-19 با شرایط خاصی روبه‌رو هستیم و کشورهای مختلف از‌نظر اعمال محدودیت و سطح قرنطینگی، موقعیت‌های متفاوتی دارند. اگرچه در کشور ما نیز این موضوع به‌صورت یک قانون الزام‌آور اجرا نشد، اما از‌سوی نهادهای مرتبط مانند وزارت بهداشت، به‌صورت توصیه و هشدار در سطوح مختلف و از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم رسیده است. 
از آنجاکه بخش عمده‌ای از حمل‌و‌نقل در کشور ما بر بستر جاده انجام می‌شود، طبیعی است ناوگان خودروهای سنگین مانند گذشته مشغول تردد باشند و به فعالیت خود ادامه دهند، چراکه توقف این بخش، برابر با سکون تمام بخش‌هاست. حال با ‌توجه به همه‌گیری کرونا در این مدت، بخشی از ناوگان کامیون‌ها به‌دلیل رکود در بعضی حوزه‌ها، بخشی از ناوگان اتوبوس‌ها به‌دلیل کاهش سفرها و همچنین بخش قابل‌توجهی از خودروهای سواری شخصی به‌دلایلی مانند رعایت محدودیت‌ها و دورکاری، برای مدت‌ زمان نامعلومی متوقف هستند.
در این شرایط، جی‌تی‌تایر توصیه‌های کلی به دارندگان انواع وسایل‌نقلیه به‌منظور ایمن نگه‌داشتن تایرها، ارائه می‌کند. می‌توانید این توصیه‌ها را با دوستان، همکاران و نزدیکان خود به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید فارغ از اینکه از چه برند تایر استفاده می‌کنند، به این توصیه‌ها عمل کنند و به دیگران هم اطلاع بدهند.
تایرها برای تحمل بار وسایل‌نقلیه برای مدت طولانی و در حالت سکون (به‌عنوان‌مثال در پارکینگ) طراحی نشده‌اند. توقف وسیله نقلیه در دراز‌مدت، موجب تخت‌شدگی تایر در ناحیه‌ای که با زمین در تماس است، می‌‌شود. در ادامه نکاتی را برای ایمن نگه داشتن تایر در زمان توقف و آماده نگه داشتن آنها برای مسافرت ( بعد از لغو محدودیت‌ها) ارائه شده است.
    فشار باد تایر نقش بسیار مهمی در عملکرد تایر و خودرو دارد. در‌واقع می توان گفت، بار وارده بر تایر (وزن ، بار و سرنشینان خودرو) توسط فشار باد تایر که در فضای داخلی تایر محبوس است، تحمل می‌شود. ‌به‌عنوان اولین توصیه، بهتر است هنگام پارک طولانی‌مدت ، فشار باد توصیه‌شده در تایرها را حفظ کنید. این را نیز باید اضافه کنیم افزایش فشار تایرها به میزان 10درصد در طولانی‌مدت احتمال تخت‌شدگی تایر را کاهش می دهد.
     توصیه می‌شود فشار باد تایر را هر 15‌روز یک‌بار  بررسی و در صورت لزوم آن را تنظیم کنید.
    در صورت مشاهده کاهش فشار باد به میزان 15درصد یا بیشتر در تایرهای کامیون/اتوبوس و 20درصد یا بیشتر در تایر خودروهای ون/سواری، تایر را از رینگ خارج و هرگونه سوراخ و خرابی احتمالی را برای تعمیر، بررسی کنید.
     وسیله‌نقلیه خود را در جایی دور از تابش نور مستقیم خورشید پارک کنید. زیرا تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد ترک‌خوردگی‌های اُزنی در قسمت دیواره تایر می‌شود. در صورتی که امکان پارک وسیله نقلیه در سایه فراهم نیست، تایرها را با یک پوشش مناسب بپوشانید تا از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود.
     سعی کنید در ماه یک‌بار وسیله‌نقلیه را روشن و با آن کمی رانندگی کنید. در غیر این‌صورت با کمی جابه‌جایی خودرو، تایرها را چرخانده و نقطه تماس آنها را با سطح را تغییر دهید تا از تمرکز فشار بر یک نقطه خاص در تایر، جلوگیری شود.
     مطمئن شوید سنگریزه‌های موجود در شیارهای تایر به‌ویژه در محل تماس با زمین را خارج کرده‌اید، زیرا وجود سنگریزه بین شیارها، باعث آسیب دیدن تدریجی رویه و احتمالا گسترش آسیب به لایه‌های سیمی تایر می‌شود.
     پیش از حرکت، لاستیک‌ها را بررسی کرده و فشار باد توصیه‌شده توسط سازنده خودرو یا کارشناس تایر را تنظیم کنید.

نویسنده:حامد محمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =