نوید پرتو، معاون خدمات تیونینگ شرکت پرشیا خودرو

ما دو برنامه برای آینده داریم؛ نخست، کارگاه تخصصی و فنی تیونینگ در ایران است و این کارگاره تخصصی دو کار را انجام خواهد داد که شامل تولید قطعات تیونینگ توسط فناوری پرینت سه‌ بعدی و کربُنایز کردن است که درحال‌حاضر بزرگان تیونینگ دنیا از این روش برای ساخت قطعات موردنیازشان استفاده می‌کنند. اقدام دوم؛ بخش خودروهای مسابقه‌ای است که درحال‌حاضر در مرحله مذاکره قرار دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها خودرو به کالایی سرمایه‌ای در سبد خانواده‌ها تبدیل شده بنابراین حفظ و نگهداری صحیح و اصولی آن اهمیت دوچندانی یافته است. اما شاید این سوال برایتان مطرح شود نگهداری اصولی به چه معناست. درواقع نگهداری خودرو برخلاف تصور عموم مردم، شامل قسمت‌های مختلفی ازجمله بخش‌های فنی، الکترونیکی و ظاهری است و در صورت رعایت این موارد، کمترین میزان افت قیمت طی سال‌های استفاده شامل خودرو خواهد شد. در این بین البته نقش شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده نیز بسیار حائزاهمیت است. زیرا در برخی موارد شرکت‌ها با ارائه خدمات نوین و متمایز، یاری‌بخش مشتریان خود در زمینه نگهداری صحیح و اصولی هستند.

به ‌عنوان ‌مثال شرکت پرشیا خودرو که به‌عنوان نماینده فروش و خدمات پس‌ازفروش محصولات ب‌ام‌و و مینی در ایران شناخته می‌شود، از سال‌های گذشته همواره در تلاش بوده تا با اضافه کردن زیرشاخه‌های متنوع به فعالیت خود، رفاه و آسایش بیشتری را برای مشتریان خود فراهم کند. از طرفی با ارائه خدمات نوین نیز توانسته است بیشترین میزان رضایت‌مندی مشتریان را در زمینه فروش، خدمات پس از فروش و امور مرتبط با نگهداری خودرو کسب کند.

واحد تیونینگ این شرکت یکی از قسمت‌هایی است که حدودا از دوسال گذشته فعالیت خود را به‌صورت جدی آغاز کرده و اکنون نقش بسیار مهمی را در فعالیت‌های سازمانی این شرکت ایفا می‌کند. امروزه خدماتی که در بخش تیونینگ قرار می‌گیرند صرفا جهت زیبایی و خاص بودن خودرو نیست، بلکه مشتریانی که به محافظت خودرویشان نیز اهمیت می‌دهند از این خدمات بهره می‌برند. شرکت پرشیاخودرو درراستای احترام به حقوق مشتریان و توسعه خدمات پس از فروش، واحد تیونینگ خود را با فعالیت‌هایی از قبیل ارائه کیت بدنه، طراحی رینگ و کلیپر ترمز، فیلم شیشه، کاورهای محافظتی بدنه خودرو،  نانوسرامیک محافظتی بدنه، سایر قطعات خودرو و اگزوز اسپرت ایجاد کرده است.

از این‌رو مهندس نوید پرتو، معاون خدمات تیونینگ شرکت پرشیاخودرو در گفت‌وگویی اختصاصی با «دنیای‌ خودرو» جزئیات بیشتری از «تیونینگ ‌کار» پرشیاخودرو را ارائه کرد.

هدف از تاسیس بخش تیونینگ در شرکت پرشیاخودرو چیست؟

شرکت پرشیاخودرو به‌عنوان واردکننده خودرو و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش محصولات ب‌ام‌و و مینی فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و پس از وضع قانون منع واردات خودرو به کشور و اعمال محدودیت‌های شدید، دو راه پیشِ روی خود داشت یا باید شرکت را تعطیل و با یک تیم کوچک گارانتی خودروهای عرضه‌شده را ارائه می‌کردیم یا اینکه وارد بخش‌های جدید شویم و فعالیت‌های خود را توسعه دهیم. فعالیت‌های جدید شامل هر اقدامی است که حول‌محور Mobility باشد.

درواقع این مبحث یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز در صنعت خودرو جهانی است و شامل بخش‌های مختلف ازجمله اجاره خودرو، بنزین فوق‌العاده، ادتیو، اکسسوری یا بهینه کردن خودرو است که بهینه کردن خودرو در دنیا به‌نام تیونینگ شناخته می‌شود.

اولین موردی که پس از شنیدن کلمه تیونینگ در ذهن شکل می‌گیرد، تقویت موتور و ارتقای توان خروجی است. اما تیونینگ یعنی هر آن‌چه موجب بهینه کردن پرفورمنس خودرو شود. فلسفه تاسیس بخش تیونینگ در پرشیاخودرو در نگاه نخست حفظ و رضایت مشتری است.

بخش عمده فعالیت‌های تیونینگ پرشیا خودرو در چه زمینه‌ای است؟

تیونینگ پرشیاخودرو در ابتدا کار خود را با ارائه کاورهای محافظتی بدنه آغاز کرد، هرچند درحال‌حاضر هم کاورهای محافظتی بدنه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما را دربرمی‌گیرند. زیرا باتوجه به افزایش قیمت خودرو و بالا رفتن ارزش محصولات پرشیاخودرو، استفاده از کاورهای محافظتی بدنه می‌تواند بخش قابل‌توجهی از خسارات ناشی‌از تصادف و حادثه را کاهش دهد و مانع از افت قیمت خودرو شود. همچنین Wrapping، UV کردن شیشه‌ها، طراحی رینگ و رنگ‌آمیزی کلیپر ترمزها از دیگر خدماتی هستند که بخش تیونینگ پرشیاخودرو ارائه می‌دهد.

پس‌ازآن فعالیت خود را با دیتِیلینگ و سرامیک بدنه و سایر قطعات خودرو گسترش دادیم و سرانجام سال گذشته وارد فاز نصب اگزوز اسپرت برای برخی مدل‌ها ازجمله سری7، سری5، سری3 و سری2 شدیم.

نکته جالب‌توجه در این‌ بخش، اگزوز اسپرت‌های نصب‌شده توسط شرکت است که علاوه‌بر ایجاد صدای اسپرت و جذاب‌تر، باتوجه به درخواست مشتری افزایش توان موتور تا حدود 20 اسب‌بخار نیز امکان‌پذیر است. 

اما باتوجه به اینکه برنامه‌های بلندمدت زیادی برای توسعه این بخش داریم، به‌زودی تیونینگ پرشیاخودرو تبدیل به بزرگ‌ترین و معتبرترین واحد تیونینگ ایران و خاورمیانه خواهد شد. از این‌رو در آینده علاوه‌بر ارائه خدمات تیونینگ به محصولات ب‌ام‌و و مینی، برندهای پریمیوم بازار نظیر مرسدس‌بنز، پورشه، لکسوس و ولوو نیز به فعالیت‌های این بخش اضافه خواهند شد.

همچنین درحال‌حاضر فرایند تحقیق‌وتوسعه یا همان R&D تیونینگ فنی و موتوری درحال انجام است و با چند برند معتبر و درجه‌یک جهانی در این زمینه وارد مذاکره شده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده این بخش وارد فاز اجرایی شود.

علاوه‌بر این، مذاکره با چند تیونر معتبر و شناخته‌شده بین‌المللی در زمینه طراحی خودروها آغاز شده که این اقدام برای نخستین‌بار در ایران و خاورمیانه است. هیدروگرافی رینگ‌ها و کیت‌های استاندارد بدنه از دیگر فعالیت‌های این بخش به‌شمار می‌روند.

قطعات و متریال مورداستفاده در تیونینگ پرشیاخودرو چگونه تامین می‌شوند؟

واقعیت این‌ است که با ورود به حوزه تیونینگ، بسیاری از قطعات را به ناچار باید از بازار افترمارکت تامین کنید. اما از آن‌جاکه کمپانی ب‌ام‌و مانند برخی از دیگر برندها، تیونرهای اختصاصی خود ازجمــله M و Alpina و زیربرند M Performance را دارد، ما نیز برای تامین بخشی از قطعات موردنیاز با آن‌ها کار می‌کنیم. و اکنون نیز درحال مذاکره با بهترین برندها و باکیفیت‌ترین‌ها هستیم. از این رو برای تامین اگزوز اسپرت موردنیاز، سراغ برندهای معروف و مجرب دنیا رفته‌ایم.

باتوجه به اینکه برندهای معتبر نظیر akrapovic برای موتورهای چهارسیلندر ب‌ام‌و سیستم اگزوز طراحی نکرده‌اند، سعی کرده‌ایم برندهای هم‌تراز با آن را انتخاب و عرضه کنیم. یک شرکت معتبر دیگر نیز به‌زودی به لیست تامین‌کنندگان اگزوز اسپرت ما می‌پیوندد.

«پرشیاکار تیونینگ» همچنین نماینده رسمی Hexis در ایران است که در زمینه کاورهای محافظتی بدنه شفاف و مات، قوی‌ترین برند در دنیا شناخته می‌شود.

آیا پرشیاخودرو ضمانتی برای خدمات تیونینگ ارائه می‌کند؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در زمینه تیونینگ، ضمانت است. به‌عنوان‌مثال بسیاری از مراکز، عناوینی مانند سرامیک 12ساله به مشتری اعلام می‌کنند که چنین امری محال و اشتباه است. در بخش تیونینگ درحال توسعه برگه‌های گارانتی 6ماهه برای خدماتی نظیر کاورهای محافظتی بدنه، سرامیک، Wrapping و اگزوزاسپرت و در صورت رعایت تمام موارد نگهداری ازسوی مشتری هستیم.

به‌صورت اختصاصی اجرای سرامیک بدنه توسط تیونینگ پرشیاخودرو بین 6 تا 12 ماه گارانتی، کاورهای محافظتی بادی‌فنس تا 3سال و کیت اگزوز یک‌سال گارانتی شرکت را خواهند داشت.
درواقع از گذشته تا امروز یکی از مزایای رقابتی شرکت پرشیاخودرو؛ ارائه گارانتی معتبر و استاندارد بوده که شامل خدمات انجام‌شده در این شرکت می‌شود.

آیا دیزاین خودرو براساس خواسته مشتری انجام می‌شود یا به‌صورت پکیج‌های آماده است؟

در این بخش درحال آماده‌سازی پکیج‌های دیزاین ویژه انواع مدل‌ها هستیم تا به مشتریان ارائه دهیم، اما بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده براساس سلیقه و درخواست مشتری انجام می‌شود. به این صورت که مشتری می‌تواند بخش‌هایی از پکیج درنظرگرفته‌شده را حذف یا به آن اضافه کند. همچنین این امکان وجود دارد که مشتری براساس برخی مشاهدات در فضای مجازی، فیلم‌ها یا هر چیز دیگر، دیزاین و شخصی‌سازی خودرو خود را به بخش تیونینگ پرشیاخودرو بسپارد.

آیا تغییراتی که توسط تیونینگ پرشیاخودرو در خودروها اعمال می‌شوند، نیازمند اخذ مجوز قانونی است؟

در بخش تیونینگ و ارتفای فنی خودرو، هرآن‌چه ساختار بلوک موتور را تغییر دهد، نیازمند اخذ مجوز از پلیس راهور و مراکز شماره‌گذاری است. زیرا طبق قانون، تغییر حجم موتور، تعداد سیلندر یا اجزای داخلی بلوک سیلندر، مستلزم اخذ مجوز انتظامی است. همچنین طبق قانون، هر خودرو باتوجه به نوع موتور و قدرت خروجی قابلیت افزایش توان تا حد مشخص و به‌عنوان‌مثال تا 10درصد را دارد.

در صورت افزایش توان بیش‌از حد مجاز تعیین‌شده، باید سیستم ترمز خودرو نیز تغییر کند و تقویت شود که این کار نیازمند اخذ مجوز است. در بخش تیونینگ پرشیاخودرو تاکنون وارد مرحله Heavy Tuning نشده‌ایم و عمده فعالیت‌های ما مربوط به تغییرات نرم‌افزاری یا نصب چیپ تیونینگ است.

برای کاورهای محافظتی بدنه نیز طبق استاندارد و قانون، امکان تغییر رنگ خودرو وجود ندارد. بر این اساس تمام خودروهای تیون‌شده توسط این بخش دارای رنگ مشابه با رنگ اصلی خودرو هستند تا در صورت واگذاری یا تعویض پلاک، با مشکلی مواجه نشوند.

کدام نمایندگی‌های پرشیاخودرو خدمات تیونینگ را ارائه می‌دهند؟

درحال‌حاضر نمایندگی مرکزی پرشیاخودرو، نمایندگی شریعتی، نمایندگی نیاوران و دو مرکز دیگر در شمال و شمال‌غرب تهران که در حال راه‌اندازی هستند، خدمات تیونینگ را ارئه خواهند داد. همچنین نماینده تبریز، بوتیک اصفهان و نماینده شیراز، نماینده مشهد و اهواز و همچنین در شمال ایران؛ نماینده بابل و رشت به‌زودی خدمات تیونینگ را به مشتریان ارائه خواهند کرد.
علاوه‌بر این برنامه‌های بلندمدت 6ماهه‌ نیز برای توسعه خدمات در مناطق آزاد کشور ازجمله جزیره کیش داریم که توسط شرکت پرشیا خودرو کیش ارائه خواهد شد.

تیونینگ پرشیاخودرو برنامه‌ای برای ارائه خدمات به خودروهای مسابقه‌ای دارد؟

دو برنامه برای آینده داریم؛ نخست، کارگاه تخصصی و فنی تیونینگ در ایران است و این کارگاره تخصصی دو کار را انجام خواهد داد که شامل تولید قطعات تیونینگ توسط فناوری‌هایی مانند پرینت سه‌بعدی و کربُنایز کردن است که درحال‌حاضر بزرگان تیونینگ دنیا از این روش برای ساخت قطعات موردنیازشان استفاده می‌کنند. 

اقدام دوم؛ بخش خودروهای مسابقه‌ای است که درحال‌حاضر در مرحله مذاکره قرار دارد. البته اکنون این بخش‌ها در فاز مطالعاتی است و در آینده قصد اجرایی کردن آن‌ها را داریم.

در انتها اگر صحبت خاصی با مخاطبان و مشتریان دارید یا نکته‌ای که به آن اشاره نشده است، بفرمایید.

در بخش تیونینگ پرشیاخودرو همواره درتلاش هستیم که بیشترین میزان رضایت مشتریان را فراهم کنیم‌. از این‌رو تمامی خدماتی که در این بخش ارائه می‌شود، با قیمتی رقابتی خواهد بود و همین امر می‌تواند برای مشتریان جذابیت بالایی داشته باشد. همچنین علاوه‌بر آن سعی کرده‌ایم مشتریان با دریافت خــدمات تیونینگ از این شرکت، ارزش افزوده‌ای فراتر از انتـــــظار دریافت کنند. 

به‌عنوان‌مثال قصد داریم به‌زودی با ادغام تیونینگ و «پرشیاکارسرویس»، برخی خدمات خودرویی جدید را به مشتریان ارائه دهیم که در قبال پرداخت هزینه، ارزش افزوده‌ دوچندان در بلند مدت عاید مشتریان شود. جزئیات این طرح‌ها به‌زودی اعلام خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از خدمات نوین تیونینگ پرشیاخودرو بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =