شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان‌ خودرو (کادک)

شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان‌ خودرو (کادک) از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را در زمینه تدارک و تامین قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز خودروهای خط تولید شرکت‌ های صنایع خودروسازی کرمان آغاز کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این شرکت که طی این سال‌ها وظیفه تامین قطعات خودروهای مونتاژی شرکت‌های زیرمجموعه کرمان‌خودرو را که شامل شرکت کرمان‌موتور و شرکت خودروسازان بم می‌شود، برعهده دارد به ‌منظور شناسایی شرکت‌های فعال و توانمند درعرصه بومی‌سازی قطعات خودرو و درراستای استفاده از تمام ظرفیت‌های صنعت‌قطعه‌، نمایشگاهی از قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز خطوط تولید شرکت کرمان‌موتور را از تاریخ چهارم مردادماه لغایت ۱۷ شهریورماه ۹۹ برگزار می‌کند و دراین راستا از کلیه قطعه‌سازان خودرویی دعوت می‌شود از این نمایشگاه واقع درساختمان هیوندای شرکت کرمان‌موتور به‌آدرس تهران-خیابان شهیدبهشتی-بعد از ورودی بزرگراه مدرس-جنب اداره پست، پلاک ۲۶۵ بازدید به‌عمل آورند.

شایان ذکر است تاکنون بیش از ۱۰۰ شرکت فعال درحوزه قطعه‌سازی کشور از این نمایشگاه بازدید کرده و پتانسیل‌های خود را به‌منظور ایجاد همکاری مشترک با مدیران این شرکت به‌اشتراک گذاشته‌اند. این درحالی‌است که شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان‌خودرو (کادک) بستری مناسب را برای بومی‌سازی قطعات خودروهای جک، لیفان و جیلی فراهم کرده تا با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی و زیرساخت‌های موجود درصنایع قطعه‌سازی کشور، علاوه‌بر بومی‌سازی و خودکفایی درزمینه تولید خودرو در کشور، سهم به‌سزایی درمیزان اشتغال‌زایی جوانان داشته باشد.

خودکفایی درتامین قطعات مورد نیاز

بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز خطوط تولیدی شرکت کرمان‌موتور به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنایع خودروسازی کرمان به‌صورت CKD و وارداتی تامین می‌شود؛ اما بخش دیگر که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بخش خودکفایی درتامین و تولید قطعات مورد نیاز بوده که توسط شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان‌خودرو (کادک) در داخل کشور تامین خواهد شد.

وظیفه اصلی این شرکت شناسایی قطعات، تدوین اسناد و مدارک فنی، ارتباط با تامین‌کنندگان داخلی و همراهی با آن‌ها طی مراحل خودکفایی در تولید قطعات است. درگام نخست این شرکت تولید قطعات موردنیاز در کشور را امکان‌سنجی می‌کند و پس از آن کیفیت قطعاتی که قرار است توسط تامین‌کنندگان داخلی به‌خودکفایی برسد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. زیرا مهم‌ترین اصل درانجام این پروژه، حفظ کیفیت درکنار خودکفایی و تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولیدی است.

از آنجایی که کیفیت خودروهای مونتاژی توسط شرکت‌های وابسته به‌صنایع خودروسازی کرمان از سطح بالاتری نسبت به‌محصولات داخلی برخوردار است، امکان تولید برخی قطعات مورد نیاز در کشور میسر نخواهد بود. بنابراین شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان‌خودرو همواره درتلاش است میان شرکت‌های مادر و تامین‌کنندگان داخلی پل ارتباطی ایجاد کند تا ضمن تامین و خودکفایی درقطعات مورد نیاز، دانش فنی شرکت‌های تولیدکننده قطعات در کشور نیز ارتقا یابد.

از افزایش عمق داخلی‌سازی تا کاهش وابستگی به‌شرکت مادر

شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان‌خودرو (کادک) به‌دنبال استراتژی کاهش ارزبری و استفاده از منابع داخلی، افزایش عمق داخلی‌سازی خودروهای جک در ایران را دربرنامه‌های خود دارد. درحال‌حاضر خودرو جک S۵ با عمق داخلی‌سازی ۴۱ درصد بیشترین میزان خودکفایی درمحصولات تولیدی این شرکت را به‌خود اختصاص داده که با توجه به‌تعریف پروژه‌های جدید توسط شرکت کادک، این میزان داخلی‌سازی تا پایان سال به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین خودرو جک J۴ دیگر محصول تولیدی شرکت کرمان‌موتور بوده که سرمایه‌گذاری کلانی در بحث داخلی‌سازی آن صورت گرفته است. این محصول درحال‌حاضر با بیش از ۳۴ درصد داخلی‌سازی روی خط تولید بوده و طبق برنامه‌های صورت‌گرفته تا پایان سال این عدد به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. در برنامه‌ها و پروژه‌های شرکت کادک، بخش عمده‌ای از قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز در این خودرو غیر از قطعات قوای محرکه و فنی در کشور تولید و تامین خواهد شد و سال آینده این میزان از خودکفایی به ۶۰ تا ۶۵ درصد داخلی‌سازی قطعات ارتقا پیدا خواهد کرد.

بنابراین می‌توان گفت خودرو جک J۴ به‌اصلی‌ترین محصول تولیدی این شرکت بدل شده و سال آینده تیپ‌ها و کلاس‌بندی جدیدی از آن راهی بازار خواهد شد.

نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز خطوط تولید

شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان‌خودرو (کادک) از تاریخ چهارم مردادماه ۹۹ نمایشگاهی با هدف جذب تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی قطعات برگزار کرده که در آن قطعات و مجموعه‌های فنی مختلفی از خودرو جک J۴ به‌نمایش درآمده است. هدف از این نمایشگاه، امکان‌سنجی تولید قطعات مصرفی درخطوط تولید شرکت کرمان‌موتور بوده که سازندگان و تامین‌کنندگان با مراجعه و بازدید از این نمایشگاه، می‌توانند توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را به‌نمـــایش بگذارند.

شایان ذکر است پروژه درحال اجرا توسط شرکت کادک در فاز نخست، شامل قطعات بدنه و قطعات فنی قوای محرکه نخواهد بود. از این‌رو سایر قطعات و تجهیزات نظیر چراغ‌ها، قطعات جلوبندی و زیربندی، قطعات تزئینی بدنه و کابین خودرو، سیستم سوخت‌رسانی، محورهای جلو و عقب، برخی اجزای الکترونیکی و قطعات مرتبط با سیستم ترمز و تعلیق دراین نمایشگاه به‌رویت بازدیدکنندگان خواهد رسید. 

گفتنی است قطعاتی که درپروژه خودکفایی شرکت کادک تعریف شده‌اند، بخش عمده‌ای از صنایع مختلف نظیر صنایع فلزی، لاستیک، پلاستیک، پلیمری، الکترونیک و مکاترونیک را شامل می‌شوند.

دعوت به‌همکاری از قطعه‌سازان داخلی

شرکت کادک درحال‌حاضر بیش از ۶۲ شرکت تامین‌کننده را تحت‌پوشش قرار داده و پس از برگزاری موفق نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز خطوط تولید شرکت کرمان‌موتور، بیش از ۴۰ مجموعه تامـــــــین‌کننده قطعات دیگر برای تولید قطعات مورد نیـــــــاز در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند که پیش‌بینی مـــــی‌شود این میزان تقاضا تا پایان دوره برگزاری نمایشـــــگاه یعنی مورخ هفدهم شهریورماه سال جاری همچنان افزایــــش یابد. 

همچنین این شرکت پس از پایان برگزاری این نمایشگاه پروپوزال‌های دریافتی از سوی تامین‌کنندگان را بررسی و از نیمه دوم مهرماه سال جاری قراردادهای تازه‌ای را با شرکت‌های تامین‌کننده منعقد خواهد کرد. 

از این‌رو از تمام تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعات یدکی خودرو درکشور دعوت به‌عمل می‌آید تا ضمن بازدید از نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز خطوط تولید شرکت کرمان‌موتور که توسط شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خــــــودرو (کادک) درحال برگزاری است، توانایی‌ها و قابلیـــــت‌های خود را با این مجموعه برای خودکفایی و ارتـــــقای دانش فنی به‌اشتراک بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =