کد خبر: 230808
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
جک S5

ما در این مطلب باتوجه به کیفیت و تکنولوژی ساخت و میزان رضایت مشتریان در بخش امکانات رفاهی پنج گزینه‌ کم‌استهلاک را بررسی می‌کنیم. 

به گزارش «اخبار خودرو»، هرچند هنگام خرید خودرو باید به استایل جذاب، مشخصات فنی و قیمت آن توجه داشت اما در نظر داشته باشید مهم‌ترین مساله در انتخاب خودرو، هزینه نگهداری آن است. منظور از این عبارت، صرف هزینه‌ مشخص در بازه زمانی معین است که می‌تواند مالک خودرو را به دردسر بیاندازد. بنابراین هرچه تکنولوژی و کیفیت ساخت بالاتر باشد، ضریب دردسر و هزینه نگهداری کاهش می‌یابد. به‌رغم‌آنکه محصولات خودروسازان چینی این روزها ازکیفیت بسیار بالاتری نسبت به قبل برخوردار شده‌اند اما در این میان گزینه‌هایی نیز وجود دارند که در بازه زمانی مشخص بازخوردهای خوبی در بازار داشته‌اند، بنابراین می‌توان آنها را به‌عنوان گزینه‌های قابل‌اعتماد در بازار معرفی کرد. ما در این مطلب باتوجه به کیفیت و تکنولوژی ساخت و میزان رضایت مشتریان در بخش امکانات رفاهی پنج گزینه‌ کم‌استهلاک را بررسی می‌کنیم. 

1.چری «تیگو7»

قیمت نسخه صفرکیلومتر 640میلیون‌تومان 

کمپانی چری در سال 2016 نماینده بلندقامت خود در کلاس کامپکت‌ کراس‌اوور را با نام تیگو7 به جهان معرفی کرد. تیگو7 که از المان‌های جدید طراحی چری برخوردار است، استایلی مشابه خودروهای کره‌ای دارد. این خودرو از سال 96 وارد بازار خودرویی کشور شده و جزو پرطرفدارترین کراس‌اوورهاست. مهندسان چری زیرکاپوت این کراس‌اوور کامپکت 1440کیلوگرمی یک پیشرانه چهارسیلندر خطی به حجم 1.5لیتر مجهزبه توربوشارژ تدارک دیده‌اند که باتوجه به تکنولوژی به‌روز، استفاده از سیستم پرخوران و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها حداکثر 147اسب‌بخار قدرت و 210‌نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند. 
به عبارت‌دیگر چری‌تیگو7 برخلاف ضعف‌های هم‌کلاس‌های چینی دیگر اما  به‌عنوان خودرویی باکیفیت شناخته می‌شود. زیرا جانمایی قطعات، کیفیت بالای ساخت ادوات داخلی و داشبورد و همچنین بهره‌‎مندی از یک گیربکس 6سرعته دوکلاچه جدید، سیستم تعلیق باکیفیت نسبت‌به هم‌ترازهای خود در بازار ایران، می‌توان عنوان باکیفیت‌ترین بلندقامت چینی مونتاژ بازار داخلی را به آن داد. البته آپشن‌های رفاهی مانند 6ایربگ، سیستم‌های جدید الکترونیکی ترمز ESP، ABS، EBD، ASR، DTC، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، صفحه نمایشگر 9اینچی لمسی مولتی‌مدیا، دوربین 360درجه‌ای، سقف پانورامیک، سنسور پارک در جلو و عقب، کروزکنترل، سیستم بهینه‌سازی مصرف ECO، سنسور باران، فرمان برقی EPS، سیستم نشانگر فشار باد تایر، گرمکن صندلی، سیستم ورود بدون‌کلید و استارت دکمه‌ای چری تیگو7 را به یک کراس‌اوور کامپکت مدرن بدل کرده است. این بلندقامت باکیفیت کمپانی چری، برای مالکانی که نگهداری دقیق از خودرو برایشان در اولویت است و رفتار درست رانندگی (‌حرکت ‌نکردن با سرعت‌های بالا روی دست‌اندازها و عدم ایجاد ارتعاش و خرابی سیستم‌های مکانیکی) را رعایت می‌کنند، تا 150هزار کیلومتر خودرویی مطمئن و کم‌استهلاک به شمار می‌آید. 

 2.جک «S5»

قیمت نسخه اتوماتیک صفرکیلومتر 615 میلیون تومان 
جک S5 را باید کپی یا به عبارت بهتر الگوبرداری دقیق از هیوندای توسان نسل دوم دانست. S5 که به‌عنوان رقیب سرسخت چری تیگو7 و محبوب این روزهای بازار شناخته می‌شود، در بطن خود یک موتورچهارسیلندر دولیتری توربوشارژ با قدرت 174اسب‌بخاری و 265نیوتون‌متر گشتاوری جا داده و به لحاظ کیفیت، در سطح پایین‌تری از رقیب سرسخت خود قرار دارد. 
زیرا نگهداری نادرست اغلب مالکان و نصب توربوشارژ جمع‌وجور و همچنین شرایط سوختی و جوی کشور سبب می‌شود استهلاک بالاتری داشته باشد. اما در بخش سیستم انتقال قدرت با گیربکس 6سرعته اتوماتیک DCT به‌روز و باکیفیتی مواجه هستیم که باتوجه به تکنولوژی ساخت و استفاده از پروگرام به‌روز، تعویض دنده‌ها به موقع و بدون تقه انجام می‌شود که در رفاه سرنشینان بسیار تاثیرگذار است.  
نکته جالب‌تر ‌آن‌که مهندسان جک برای S5، الگوبرداری درستی از سیستم تعلیق هیوندای توسان و کیا اسپورتیج انجام داده‌اند به‌همین‌دلیل این خودرو سیستم تعلیق و ترمز فوق‌العاده‌ای دارد و در بلندمدت با نگهداری صحیح، کمترین سطح استهلاک را خواهد داشت.  این خودرو  امکاناتی مانند 4ایربگ، سیستم ABS، EBD، ESC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی،  سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، ترمز پارک‌برقی، سیستم کنترل فشار بادتایر، سیستم ورود بدون‌کلید و استارت‌دکمه‌ای، کامپیوتر سفری و سانروف و.... دارد. 
لازم به ذکر است اگر رفتار رانندگی و نگهداری از این خودرو در نسخه اتوماتیک مناسب باشد تا بیش از 60هزار کیلومتر نیز این  خودرو کم‌دردسر خواهد بود. همچنین با رفتار صحیح رانندگی و کارکرد استاندارد سالانه 20هزار کیلومتر، تعویض‌به‌موقع قطعات مصرفی و سیالات مهم چون روغن موتور و گیربکس تا 100هزار کیلومتر می‌تواند جک S5 را به یک گزینه کم دردسر و کم‌استهلاک بدل کند. در مورد نسخه دستی نیز باید گفت باتوجه به نصب توربوشارژ، حساسیت کیت کلاچ برای مهار کردن گشتاور تولیدی از موتور را در بلندمدت باید در نظر گرفت اما با این حال این خودرو تا بیش از 50هزار کیلومتر نیز  خودرو مناسبی خواهد بود.
 

3. لیفان «820»

قیمت نسخه کارکرده مدل96 با حدود 60هزار کیلومتر؛ 495‌میلیون‌تومان
 لیفان 820 را باید قوی‌ترین و حجیم‌ترین سدان چینی از لحاظ قوای محرکه دانست. زیرا تمامی سدان‌های چینی موجود در بازار کشور، دارای حجم موتورهای حداکثر تا دولیتری هستند. لیفان820 یک بنچ‌مارک یا الگوبرداری از تویوتاکمری نسل‌ششم یا همان XV40 است البته از لحاظ پیشرانه و سیستم انتقال قدرت نیز مشابه سدان سایز متوسط تویوتاست. به‌لحاظ استایل، این خودرو جوان‌پسند و اسپرت به‌نظر می‌رسد که به‌دلیل قلب تپنده همراه با تکنولوژی روز و نصب سیستم تایمینگ متغیرسوپاپ‌ها حداکثر توان خروجی به 158اسب‌بخار و گشتاور به 221نیوتون‌متر می‌رسد. 
کیفیت قطعات پیشرانه 820 نسبت به هم‌کلاس‌های هموطن‌ خود در سطح بالاتری است که دلیل آن چیزی جز الگوبرداری صحیح از پیشرانه تویوتا کمری نسل ششم XV40 نیست. 
نکته بسیار مهم در لیفان 820؛ مصرف سوخت ترکیبی 8.7 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر است که استاندارد آلایندگی یورو5 دارد که می‌توان این سطح را خوب ارزیابی کرد. گیربکس 6سرعته مهندسی معکوس‌شده کمپانی آیسین ژاپن نیزهمانند پیشرانه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. 
به‌دلیل آکومولاتورهای گیربکس،  پروگرامینک TCU، هماهنگی عالی میان موتور و این واحد انتقال قدرت، تعویض‌دنده‌ها به موقع انجام می‌شود که به رفاه بیشتر سرنشینان می‌انجامد. این گیربکس 6سرعته اتوماتیک به‌روز، در مقایسه با هموطنان خود از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد و نسبت به کره‌ای‌ها از استهلاک کمتری برخوردار است. 
در بخش سیستم تعلیق با استفاده از ساختار مک‌فرسون در جلو و سیستم تعلیق مستقل با ساختار مولتی‌لینک (چندمیله‌ای) و تایرهای 60/215 و رینگ 16‌اینچی سواری رضایت‌بخشی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. در این بخش نیز خوب ظاهر شده و به لحاظ سیستم ترمز و بهره‌مندی از چهارچرخ دیسکی و سیستم ترمز ABS، EBD، BAS و ESP عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. 
قطعات لیفان820 به‌دلیل کیفیت بالا نسبتا گران هستند.  باتوجه به آپشن‌هایی چون سیستم ورود بدون‌کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، گرم‌کن صندلی، صندلی چرمی، تنظیم صندلی راننده در 8جهت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و...، لیفان 820 سدانی قابل اعتماد تا 100هزار کیلومتر البته با نگهداری و رفتار رانندگی صحیح خواهد بود .

4.جک «J5»

قیمت نسخه کارکرده دستی مدل96؛ 230 میلیون تومان

قیمت نسخه کارکرده اتوماتیک مدل96؛  280‌میلیون‌تومان 

نماینده سدان کامپکت کمپانی جک یا همان J5 که از سال 92 وارد بازار کشور شد، فراز و نشیب‌های بسیاری  نیز داشت. این سدان کامپکت جک که مهندسی معکوس‌شده دوج دارت است، از پلت‌فرم نسبتا به‌روز سود می‌برد. جک J5 در دو نسخه دستی و اتوماتیک در بازار وجود دارد و البته  دارای دو پیشرانه متفاوت نسبتا پرتوان هستند.  هر دو مدل، از موتور چهارسیلندر و مجهزبه سیستم تایمینگ متغیر VVT برخوردارند و باتوجه به سیستم جرقه‌زنی مستقیم (کویل جداگانه‌بر هر سیلندر) در نسخه دستی با پیشرانه 1.5لیتری تنفس طبیعی 16سوپاپ؛ حداکثر 111اسب‌بخار قدرت و 146‌نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. طبق اعلام کمپانی جک این موتور 1.5لیتری توسط مهندسان این کمپانی بومی‌سازی‌شده است. اما در مقابل، پیشرانه پرقدرت‌تر J5 با حجم 1834سی‌سی تحت‌لیسانس کمپانی میتسوبیشی ژاپن است که با داشتن 16سوپاپ در سرسیلندر و مکانیزم متغیرسازی سوپاپ‌ها 140اسب‌بخار قدرت و 165نیوتون‌متر گشتاور را فراهم می‌کند. هر دو موتور در یک سطح کیفیت قرار دارند اما در برخی موارد پیشرانه 1.8لیتری کیفیت بالاتری دارد، زیرا سیستم انتقال قدرت این موتور چهارسرعته اتوماتیک است و تعویض دنده‌ها منطبق بر دور موتور و فرمان ECU هستند و از استهلاک پایین‌تری برخوردارند. گیربکس چهارسرعته اتوماتیک نسبتا به‌روز است و باتوجه به‌آنکه در نسخه‌های اولیه تقه و ضربه هنگام تعویض‌دنده‌ وجود داشت، در نسخه‌های جدیدتر باتوجه به تغییر ابعاد آکومولاتور این ضعف برطرف و منجر به رفاه بیشتر سرنشینان شده است. اما سیستم تعلیق باید قوی‌تر شود تا دسته موتور جک J5  نیز عملکرد بهتری داشته باشد.
باتوجه به تجهیزاتی مانند صندلی چرمی با روکش فرمان چرمی، کنسول جلو دوحالته، صندلی مخصوص کودک ISOFIX، سیستم کنترل فشار بادتایرها (در نسخه اتوماتیک)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و برای سرنشینان عقب، سانروف، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی مجهزبه ABS و EBD و دوایربگ و رینگ‌های 16اینچی، نسخه‌دستی جک J5 تا 70 هزار کیلومتر خودرویی بی‌دردسر و کم‌استهلاک است. در نسخه اتوماتیک این عدد به 80‌هزار کیلومتر می‌رسد و باتوجه به نگهداری صحیح از خودرو می‌توان شاهد یک خودرو کم‌استهلاک بود. 
 

5.ام‌وی‌ام «X22»

قیمت نسخه اتوماتیک لاکچری 312 میلیون تومان
قیمت نسخه‌دنده‌ای لاکچری 263 میلیون تومان


شاید X22 در ظاهر مدل نسبتا بلندقامت هاچ‌بک این کمپانی یعنی 315 باشد (البته این هاچ‌بک‌کراس در بازار چین با نام تیگو2 شناخته می‌شود) و در 8 آگوست 2019 موفق به کسب امتیاز ازسوی موسسه جی‌دی‌پاور شد. 
به‌رغم تفاوت‌های تیگو2 و نسخه X22؛  در زیر کاپوت این هاچ‌بک‌کراس با ظاهر جوان‌پسند، یک موتور چهارسیلندر به حجم دقیق 1497سی‌سی با 16سوپاپ در سرسیلندر جا خوش کرده است و با بهره‌مندی از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ VVT، پروگرام جدید ECU و البته نسبت تراکم 11.4به‌یک حداکثر 105اسب‌بخار قدرت و 135‌نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند .
مدیران‌خودرو برای رفع نیازهای مشتریان خود دو نسخه دستی و اتوماتیک X22 را به بازار عرضه کرده است. گیربکس 5سرعته دستی با ضرایب کوتاه، شتاب قابل‌توجهی را برای این هاچ‌بک کراس به ارمغان می‌آورد. 
مصرف سوخت ترکیبی در نسخه دستی 5.9لیتر در یـــــک‌صد کیلومتر و در نسخه اتوماتیک 6.1لیتر در صد کیلومتر است. کیفـــــیت قطــــعات خـــوب بوده اما  نیاز به  نگهداری منــــاسب از سوی مالک دارد.
سیستم تعلیق با ساختار مک‌فرسون در جلو، مولتی‌لینک چندگانه با فنر پیچشی در عقب، تایرهای 55/205و رینگ 16 اینچی سواری قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد، همچنین صفحه نمایشـــــگر 8اینچی‌لمسی، سانروف، صندلی‌های چرمی با دو رنگ، حالت بهـــــینه کردن سوخت ECO، کروزکنترل، کنترل سیستم صوتی روی فرمـــــان، تنظیم صندلی راننده در 6جهت و دو ایربگ، چهارچرخ با ترمز دیســــــکی ABS و EBD، X22 می‌تواند تا بیش از 60هزار کیلومتر خودرو بــــــدون دردسری باشد. 

نویسنده:رضا برنابادی
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =