مگاپلت‌ فرم SP

تحریم‌کنندگان انتظار داشتند خروجی خودروسازان ایرانی مانند دوره قبلی تحریم‌ها در حد وانت پراید و آریسان باشد

به گزارش «اخبار خودرو»، طرح مطالبی درخصوص محصولات پروژه SP۱۰۰ سایپا در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی که در سرمقاله روز گذشته روزنامه «دنیای خودرو» نیز مورد اشاره و در معرض بررسی و تحلیل قرار گرفته بود، با واکنش گروه خودروسازی سایپا نیز روبه‌رو شد. سایپا اعلام کرد محصولات جدید خود را روی پلت‌فرم‌های اختصاصی، استاندارد و به‌روز تولید خواهد کرد، به‌گونه‌ای که این محصولات توانایی دریافت مجوزهای استانداردهای اروپایی ازجمله یورو اِن‌کَپ را دارند.

بنابراعلام سایپا ازجمله گمانه‌زنی‌ها و اشتباهات صورت‌گرفته در تحلیل‌های اخیر، تعلق پلت‌فرم محصول شاهین به شرکت خودروسازی تویوتا است. برخلاف ادعای این رسانه‌ها که محصولات جدید سایپا را خودروهایی با پلت‌فرم ۲۰ساله و موتور ۳۰ساله خوانده و گفته بودند پلت‌فرم شاهین همان پلت‌فرم یاریس مدل ۲۰۰۰ بوده که به‌صورت غیرمستقیم از یک شرکت چینی خریداری شده، سایپا با رد این ادعا تأکید کرده است؛ مشابهت ظاهری و ابعادی دو خودرو دلیلی بر یکی بودن پلت‌فرم آن‌ها نیست و مگاپلت‌فرم SP به‌صورت اختصاصی و ویژه محصولات جدید گروه سایپا در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا طراحی شده و توسعه یافته است.

پلت‌فرم‌های SP۱ و SP۰

سایپا برای ایجاد تنوع و توسعه در محصولات خود، طراحی یک‌مگاپلت‌فرم را در دستور کار خود قرار داد و از این مگاپلت‌فرم، دو پلت‌فرم SP۱ و SP۰ را به دست آورد که به ترتیب محصولات کلاس‌های C و B را پوشش می‌دهند.

براساس اعلام سایپا  طراحی این مگاپلت‌فرم به گونه‌ای است که بیش از ۷۰ درصد دو پلت‌فرم مشتق‌شده با یکدیگر مشترک هستند و این امر باعث می‌شود محصولات تولیدی روی این دو پلت‌فرم قدرت تنوع و تغییرات لازم را داشته باشند. شاهین نخستین محصول روی این مگاپلت‌فرم بوده که با پروژه SP۱۰۰ تولید و با نام تجاری «شاهین» معرفی شده است. این خودرو به‌زودی وارد بازار خواهد شد.

علاوه بر این، مدل کراس‌اوور این محصول نیز به تازگی رونمایی شده و در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه خواهد شد. این پلت‌فرم بر اساس استانداردهای روز بین‌المللی، استانداردهای ملی و با هدف صادرات به کشورهای منطقه، طبق استاندارد GIS طراحی و توسعه داده شده است.

همچنین به منظور بالا بردن سطح‌کیفی این خودرو از استاندارد‌های کیفی خودروسازان اروپایی در طراحی‌ و توسعه خودرو استفاده شده و برای افزایش سطح استانداردهای کیفی در زنجیره تامین قطعات نیز دوره‌های آموزشی جاری‌سازی این استانداردها برای قطعه‌سازان در حال برگزاری است.

موتور مختص و متناسب با پلت‌فرم SP

یکی دیگر از موارد مطرح‌شده در این رسانه‌ها بحث موتور محصول جدید سایپا بود. که ادعا شده همان موتور تیبا بوده که نسخه تقویت‌شده و ارتقایافته‌ای از موتور پراید است. آن‌ها مدعی هستند بیش از دو دهه است هیچ خودرو کراس‌اووری در دنیا با موتورهای زیر ۱۶ سوپاپ تولید نمی‌شود. این در حالی است که به‌عنوان مثال موتور خودرو رنو کلیو از نوع ۳سیلندر ۱۲ سوپاپ است و برخی محصولات هوندا در دهه گذشته مجهز به موتورهای ۴ سیلندر ۸ سوپاپ بودند.

حتی فیات استرادا ۲۰۲۱ موپار هم که یک پیکاپ شهری است موتور ۱.۳ لیتری ۸ سوپاپ را جزو گزینه‌های خود دارد. از سوی دیگر، حتی موتور تیبا نیز موتوری است که به سفارش سایپا و توسط شرکت FEV آلمان (سازنده موتور EF۷ به سفارش ایران‌خودرو) از نسخه M۱۳ با حجم ۱۳۰۰ سی‌سی و نسبت تراکم ۸.۵ با قدرت ۶۳ اسب بخار به نسخه M۱۵ با حجم۱۵۰۰ سی‌سی و نسبت تراکم ۹.۷ با قدرت ۸۷ اسب بخار ارتقا یافته‌ است. اما درحال‌حاضر موتور توربوشارژ شاهین (M۱۵TC)، موتوری با توان ۱۰۸ اسب بخار و ۸ سوپاپ است که با گیربکس دستی جدید به‌عنوان اولین قوای محرکه محصولات جدید سایپا در نظر گرفته شده است.

طراحی و توسعه این موتور این‌بار به‌طور کامل با دانش طراحان و مهندسان داخلی در شرکت مگاموتور سایپا انجام شده و تست‌های نهایی آن در حوزه عملکردی و آلایندگی به پایان رسیده است. 

برای موتور M۱۵TC، گیربکس جدیدی نیز طراحی شده که در مرحله تولید قرار گرفته است.بر این اساس، در بخش قوای محرکه نیز موتورهای طراحی‌شده صرفاً به محصولات این پلت‌فرم اختصاص دارند و توان مورد نیاز را ایجاد خواهند کرد و شائبه غیرواقعی و جهت‌دار استفاده از موتور هر محصول دیگر مثل پراید یا تیبا در این محصولات، برداشت‌های نادرست و نتیجه‌گیری‌های اشتباه برخی رسانه‌ها است. زیرا در صنعت خودرو مرسوم است که موتورهای دارای قابلیت را با تغییرات لازم روی محصولات مختلف استفاده می‌کنند. نمونه این کار، موتور TU شرکت پژو-سیتروئن است.

البته در گام بعدی، قوای محرکه و‌ گیربکس اتوماتیک برای این‌پلت‌فرم پیش‌بینی شده است که درحال‌حاضر مراحل توسعه آن روی خودرو در دست انجام است و در مدل‌های آینده به بازار معرفی خواهد شد.

غافل‌گیری تحریم‌کنندگان

گروه خودروسازی سایپا همچنین اعلام کرده است؛ بازنشر گسترده برخی گزارش‌های جهت‌دار و تحلیل‌های نادرست و نیز آغاز تخریب‌های گسترده توسط برخی رسانه‌های بیگانه، نشان از عدم‌رضایت و ناراحتی تحریم‌کنندگان صنعت خودرو از معرفی محصولات جدید، پیشرفت‌های صنعت خودرو ایران و گروه سایپا در دوران تحریم و فشار حداکثری دارد. 

گویا تحریم‌کنندگان انتظار داشتند خروجی خودروسازان ایرانی مانند دوره قبلی تحریم‌ها در حد وانت پراید و آریسان باشد و روند توسعه ساخت داخل نیز مانند آن دوره به چینی‌سازی قطعات خودروهای داخلی به اسم داخلی‌سازی محدود شود. 

اما این بار هم محصولات جدید معرفی شده توسط دو خودروساز تحت پروژه‌های K۱۳۲، K۱۲۵، SP۱ و SP۰ محصولاتی در خور هستند و هم پویش توسعه ساخت داخل یک پویش جدی و متکی بر توانمندی و ظرفیت‌های قطعه‌سازان، دانشگا‌هیان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    سایپا نمی خواد خودروی جدید تولید کنه همون پراید بهتره چون ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =