گرندپری بلژیک

لوئیس همیلتون، راننده انگلیسی تیم مرسدس‌بنز و پیشتاز فعلی مسابقات فرمول‌یک، فاتح هفتمین مرحله این رقابت‌ها در بلژیک شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،لوئیس همیلتون، راننده انگلیسی تیم مرسدس‌بنز و پیشتاز فعلی مسابقات فرمول‌یک، فاتح هفتمین مرحله این رقابت‌ها در بلژیک شد. پس‌از همیلتون والتری بوتاس، دیگر راننده تیم مرسدس دوم شد و مکس ورشتپن از تیم ردبول روی سکوی سوم ایستاد. 
گرندپری بلژیک با یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت یاد «آنتونی هوبرت» راننده پیشین مسابقات فرمول 2 که در سال 2019 در یک سانحه رانندگی در همین پیست «اسپا» کشته شد، آغاز شد. کارلوس ساینس، راننده اسپانیــــــایی تیم مک‌لارن، این گرندپری را به‌دلیل بروز مشکل در سیستم اگزوز که ناشی از ایـــــراد در موتور اتومبــــیلش بود از دست داد. 
آنتونیو جیوویناتزی، راننده ایتالیایی تیم آلفارومئو و جورج راسل، راننده انگلیسی تیم ویلیامز دردورهای ابتدایی مسابقه تصادف سنگینی کردند و از رقابت خارج شدند. با وجود تخریب زیاد اتومبیل‌ها، آسیبی به‌دو راننده نرسید. نیکولاس لطیفی، راننده ایرانی‌الاصل تیم ویلیامز در این گرندپری شانزدهم شد. لطیفی تابعیت کانادایی دارد.

تعیین خط برای تعیین سرنوشت گرندپری بلژیک

لوئیس همیلتون روز شنبه با یک رانندگی بی‌نقص درجلسه تعیین خط گرندپری بلژیک، نود و سومین پول‌پوزیشن دوران حرفه‌ای خود را کسب کرد. والتری بوتاس مسابقه اصلی بلژیک را از خط نخست آغاز کرد و مکس‌ ورشتپن در خط سوم قرار گرفت. لوئیس همیلتون با ارائه سطح بالای رانندگی خود، استفاده از بیشترین توان خودرو مرسدس و همچنین بهره گرفتن از ظرفیت پیست اسپا- فرانکوشام به‌بهترین شکل ممکن، سریع‌ترین زمان را درجلسه تعیین خط گرندپری بلژیک ثبت کرد تا مسابقه اصلی را از خط نخست آغاز کند. لوئیس همیلتون که از همان ابتدای جلسه تعیین خط سرعت بالایی داشت، با وجود آنکه در هر سه مرحله جلسه سریع‌ترین راننده بود، اما در Q3 دو دور بسیار سریع داشت تا درنهایت با اختلاف نیم‌ثانیه نسبت به‌والتری بوتاس پول‌پوزیشن مسابقه فرمول‌یک بلژیک را کسب کند. 
راننده بریتانیایی مرسدس بدین‌ترتیب پنجمین پول‌پوزیشن فصل خود و همچنین ششمین پول‌پوزیشن‌اش در پیست اسپا را تجربه کرد. لوئیس پس از پارک کردن ماشینش در پارک «فرمه» به چدویک بزمن، هنرپیشه فیلم پلنگ سیاه که به‌تازگی درگذشت ادای احترام کرد. بوتاس نیز مثل بیشتر مسابقات فصل جاری به‌بهترین شکل نقش راننده دوم را ایفا کرد تا مرسدس برای نخستین‌بار از سال 2015 ردیف اول گریدپیست اسپا را قفل کرده باشد. پس از راننده فنلاندی پیکان‌های نقره‌ای، مکس ورشتپن با اختلاف بسیار کم 0.015 ثانیه سومین زمان برتر Q3 را ثبت کرد. از نکات جالب تعیین خط گرندپری بلژیک می‌توان به رده چهارم دنیل ریکاردو اشاره کرد. این بهترین نتیجه راننده استرالیایی رنو در زمان‌گیری پیست اسپا محسوب می‌شود.


همچنین فراری که سال قبل در همین پیست با شارل لکلر به‌پیروزی رسیده بود، شنبه تلخی را پشت سر گذاشت. فراری‌ها در هر 3 سکتور پیست سرعت پایینی داشتند تا لکلر و سباستین فتل به‌ترتیب سیزدهم و چهاردهم شوند. از گرندپری 2014 سیلورستون، این نخستین‌بار است که هیچیک از خودروهای سرخ فراری در Q3 حضور ندارند. والتری بوتاس فصل 2021 نیز در تیم فرمول‌یک مرسدس خواهد ماند. 
به‌نقل از وب‌سایت رسمی فرمول‌یک، مرسدس قرارداد والتری بوتاس را تا پایان فصل 2021 تمدید کرد. بوتاس که در جدول فصل 2020 فرمول‌یک بعد از لوئیس همیلتون در جایگاه دوم قرار دارد، بعد از بازنشستگی شوکه‌کننده نیکو رزبرگ در سال 2016، جانشین وی در تیم مرسدس شد و تا به‌حال 8 پیروزی در گرندپری را به‌همراه مرسدس تجربه کرده است. بهترین رده بوتاس فصل 2019 رقم خورد؛ جایی که به‌مقام دوم دست یافت. با اینکه لوئیس همیلتون نیز در سال آخر قراردادش قرار دارد، اما قهرمان 6 دوره مسابقات فرمول‌یک نیز احتمالا به‌زودی قراردادش تمدید خواهد شد. درنهایت دور سوم مرحله تعیین خط گرندپری ۲۰۱۹ فرمول‌یک بلژیک با پیشتازی چارلز لکلرک و ثبت زمان یک‌دقیقه و ۴۲ ثانیه و 519 هزارم ثانیه به‌پایان رسید. پس از لکلرک، راننده آلمانی فراری با ۷۴۸ هزارم ثانیه اختلاف نسبت به‌پیشتاز در جایگاه دوم ایستاد. پس از فتل نیز لوئیس همیلتون با ۷۶۳ هزارم ثانیه اختلاف نسبت به‌پیشتاز در مکان سوم تعیین خط گرندپری فرمول‌یک بلژیک ایستاد. والتری بوتاس، مکس ورشتپن، دنیل ریکاردو، نیکو هالکنبرگ، کیمی رایکونن، سرجیو پرز و کوین مگنوسن نیز در جایگاه چهارم تا دهم قرار گرفتند.


خلاصه اتفاقات روز مسابقه 

مسابقه جایزه بزرگ یا گرندپری بلژیک در پیست پرفراز و نشیب اسپا به‌عنوان هفتمین راند مسابقات فرمول‌یک این فصل برگزار شد. همیلتون توانسته بود پول‌پوزیشن این مسابقه را به‌دست آورد و این پنجمین پول‌پوزیشن او در این فصل بود. پشت سر او نیز بوتاس و ورشتپن قرار داشتند. وضعیت فراری‌ها نیز در تعیین خط اسفناک بود و از رده‌های سیزدهم و چهاردهم استارت زدند. پیش از شروع مسابقه هم اعلام شد که کارلوس ساینز، راننده تیم مک‌لارن به‌علت مشکل پاوریونیت خودرویش در این مسابقه شرکت نمی‌کند. 


شروع مسابقه بدون تغییر خاصی در بین پیشتازان همراه بود؛ اما درعین حال استارت خوب لکلرک که تا رده نهم پیش آمد، جالب توجه بود. تصادف جورج راسل و جیو ویناتزی در همان دورهای ابتدایی باعث ورود خودرو ایمنی به‌جریان مسابقه شد. این فرصتی برای مرسدس و ردبول بود تا تایرهای خود را تعویض کنند. رقابت فتل و لکلرک درمیانه مسابقه کمی جالب شد و البته برخورد مختصری نیز بین این دو هم‌تیمی صورت گرفت؛ اما لکلرک موفق به‌عبور از فتل نشد. لکلرک که یک پیت‌استاپ کند را پشت سر گذاشته بود، باز هم به‌پیت‌استاپ فراخوانده شد؛ درحالی‌که علت آن نیز اعلام نشد. 
این موضوع، استراتژی نامشخص فراری و کلافگی رانندگانش را به‌وضوح نشان می‌داد. درعین‌حال سبقت رایکونن با خودرو آلفارومئو از فراری فتل هم حرف‌های زیادی در خود داشت. سرعت بالای مرسدس‌ها نیز سبب شده بود فاصله بسیار خوبی با رقبا باز کنند. هرچند یک بار همیلتون نسبت به از دست دادن انرژی موتور ابراز نگرانی کرده بود، اما ظاهرا این مشکل خاصی برای خودرو او نبود. طبق معمول بیشتر رقابت و هیجان بین تیم‌های میانی بود و انتظار نمی‌رفت تغییری در بین پیشتازان اتفاق بیفتد. در دورهای پایانی مرسدس با مشکل تایرها مواجه شد. اما با مدیریت و حفظ وضعیت، از این مشکل عبور کرد. 
همیلتون به‌راحتی توانست پیروز مسابقه بلژیک شود و پشت سر او بوتاس نیز با فاصله نسبتا زیاد از خط پایان گذشت. این هشتاد و نهمین قهرمانی همیلتون بود. مکس ورشتپن نیز با فاصله‌ای بیش از ۷ ثانیه از بوتاس نفر سوم این مسابقه شد. فراری از این مسابقه نیز هیچ امتیازی به‌دست نیاورد و با رده‌های ۱۳ و ۱۵ یک نتیجه بد دیگر را رقم زد. دنیل ریکاردو که در دور آخر توانست سریع‌ترین دور مسابقه را نیز به‌نام خود کند، چهارمین راننده این رقابت بود. ریکاردو و اکون در این مسابقه امتیازات بسیار ارزشمندی برای تیم رنو به‌ارمغان آوردند. جالب اینکه از دید بینندگان پیر گسلی نیز راننده برتر این مسابقه شناخته شد. اتفاق جالب دیگر هم اول شدن ویلیامز در پیت‌استاپ لطیفی با زمان ۲.۳۷ ثانیه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =