ایران خودرو

ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، درمجموع حدود ۱۴۴هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده است که این رقم افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌عنوان پیشرو در صنعت خودرو کشور، موفق شده است از نیمه‌دوم سال گذشته تاکنون با انجام اقدامات متعدد مانند واگذاری قابل‌توجه دارایی‌های غیرمولد خود برای تامین پروژه‌های توسعه‌ای، تحقق کاهش ارزبری ۵۲میلیون یورویی با برگزاری میزهای یک تا چهار خودکفایی و نیز شکستن رکوردهای متعدد در تولید و همچنین ایفای تعهدات به مشتریان و سایر اقدامات، گام‌های مهمی را در مسیر رونق و جهش تولید در صنعت خودرو کشور بردارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، اقدامات موثر و مهم گروه صنعتی ایران‌خودرو در یک‌سال اخیر، در شرایطی صورت گرفته است که محیط کسب‌وکار فعلی ناشی‌از تحریم، بحران اقتصادی، سقوط قیمت نفت، افزایش نرخ ارز و البته شیوع ویروس کرونا عرصه فعالیت را برای بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی تنگ کرده است و بسیاری از آنان ناچار به تعدیل نیرو و تعطیلی خطوط تولید خود شده‌اند. گروه صنعتی ایران‌خودرو، در یک سال اخیر توانسته است اقدامات متعددی را در راستای برون‌رفت از مشکلات و حرکت به سمت توسعه انجام دهد.

ازجمله این اقدامات، خروج‌از ماده ۱۴۱ قانون تجارت بود که منتج ‌به افزایش حدود ۱۹ برابری سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شد. کاهش ارزبری ۱۳۷میلیون یورویی ناشی‌از پروژه‌های ساخت داخل و استفاده از پتانسیل‌های داخلی در خودکفایی و پروژه‌های محصولی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.  همچنین واگذاری ۵۶۰۰میلیارد تومان دارایی‌های غیرمولد در سال‌های ۹۸ و ۹۹، کاهش ۱۰۴۳میلیارد تومانی ناشی‌از پروژه‌ها و شروع تولید اتوبوس پس‌از حدود هشت‌سال توقف، از سایر اقدامات این خودروساز به‌شمار می‌روند.
 
شکستن رکورد تولید 

گروه صنعتی ایران‌خودرو با اتکا به ظرفیت‌های شبکه تامین و اعتماد به روحیه صف‌شکن جهادگران خود موفق شد با تولید حدود ۵۰هزار دستگاه خودرو، رکورد تولید ماهانه سال ۹۸ را در دی‌ماه این سال بشکند. 

همچنین در اردیبهشت‌ماه امسال با تولید حدود ۵۱هزار دستگاه خودرو، توانست رکورد تولید ماهانه در سال ۹۹ را بشکند. از دیگر دستاوردها می‌توان به تحقق بیش‌از ۹۰‌درصدی برنامه تولید چهارماهه نخست سال‌جاری اشاره کرد. افزایش ۳۴‌درصدی تولید در نیمه‌دوم نسبت به نیمه نخست سال ۹۸، افزایش ۴۰درصدی تولید تا پایان مردادماه امسال نسبت‌به دوره مشابه سال گذشته نیز گویای بهبود عملکرد شرکت در حوزه تولید است. 

نگاهی به روند فروش تعدادی ایران‌خودرو در حوزه خودروهای سواری و وانت نشان می‌دهد این شرکت از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، درمجموع حدود ۱۴۴هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده است که این رقم افزایش ۱۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. همچنین مجموع فروش سال گذشته حدود ۴۰۸هزار دستگاه بوده، این درحالی است‌که این عدد در سال ۹۷ حدود ۳۶۲ هزار دستگاه بود. 

در کنار بهبود عملکرد این شرکت در حوزه فروش، بهبود وضعیت در اجرای تعهدات معوق نیز ازجمله موفقیت‌های کسب‌شده در سال‌های رونق و جهش تولید به‌شمار می‌رود. کاهش تعهدات معوق از ۲۰۵هزار دستگاه در خرداد سال ۹۸ به ۱۱۱هزار دستگاه در پایان همان سال، کاهش تعهدات معوق به ۴۹هزار دستگاه تا مردادماه امسال و نیز صفر شدن تعهدات معوق ۱۴محصول ازجمله پژو۴۰۵ بنزینی، پژوپارس اتوماتیک، پژو۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک، پژو۲۰۶ تیپ۵، سمند XU بنزینی، رانا، دناپلاس، دناپلاس توربوشارژ، پژو۲۰۶ صندوق‌دار و پژو۲۰۰۸ تا پایان تیرماه امسال، شاهدی بر این موضوع است.

رونق در عرصه تولید و حرکت به سمت بهبود و توسعه، نه‌تنها در ایران‌خودرو بلکه در شرکت‌های زیرمجموعه این گروه نیز کاملا مشهود است. ایران‌خودرودیزل با افزایش ۳۸۴‌درصدی تولیدات خود در سال ۹۹ و حضور مجدد در بازار اتوبوس کشور، توانسته است به شعار جهش تولید جامه‌عمل بپوشاند.
 
اتحاد با زنجیره تامین و پویش ساخت داخل

از زمان شروع تحریم‌های ظالمانه و تصمیم برای پیوستن به نهضت ساخت داخل، خودروسازان و قطعه‌سازان با حمایت از یکدیگر و صرفا برای تحقق یک هدف جمعی، به برون‌رفت از فضای راکد صنعت در ماه‌های اولیه تحریم‌ها کمک کردند.

در این راستا، تعاملات شفافی با سازندگان انجام شد که منتهی به پرداخت‌های عادلانه به تامین‌کنندگان و  افزایش آن از حدود ۳۰میلیارد تومان در ابتدای مهرماه ۹۸ به ۸۰میلیارد تومان در پایان سال و همچنین برقراری تعامل مثبت و سازنده با تامین‌کنندگان و امضای میثاق‌نامه اتحاد و همدلی شرکت ایران‌خودرو با قطعه‌سازان برای تحقق برنامه‌های تولید شد. گروه صنعتی ایران‌خودرو، درراستای نهضت ساخت داخل، پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ۲۸پروژه تعریف‌شده با صنایع دفاع و ۱۰۲پروژه به همراه ۸۶تفاهم‌نامه با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد. 

برای دستیابی به کاهش ارزبری ناشی‌از تعمیق ساخت داخل و ارتقای محصولات جاری، پروژه‌هایی در قالب میزهای داخلی‌سازی وزارت صمت تعریف شد. در این راستا، تاکنون ۴ میز برگزار شده که درمجموع کاهش ارزبری ۵۲میلیون یورویی را به‌ارمغان آورده است. 

پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات و مواد خارج از میزهای وزارت صمت نیز کاهش ارزبری ۲۷میلیون یورویی را محقق کرده، همچنین اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی طراحی ارزبری ۵۸میلیون یورویی را به همراه داشته است. در مجموع ایران‌خودرو توانسته کاهش ارزبری ۱۳۷میلیون یورویی را هم‌زمان با پیوستن به نهضت ساخت داخل محقق کند.
 
پروژه‌های توسعه محصول گروه ناشی‌از تعمیق ساخت داخل

در فاز توسعه محصول، ایران‌خودرو با شرکت‌های متعددی مانند نیرومحرکه، ایپکو، جتکو و ایران‌خودرودیزل، همکاری به عمل آورده که منتج به موفقیت‌هایی نظیر توسعه موتور، گیربکس و... شده است. 

در این مسیر شرکت نیرومحرکه موفق به توسعه گیربکس دستی MT۶، توسعه گیربکس اتوماتیک AMT۶، توسعه گیربکس اتوماتیک AT، توسعه گیربکس اتوماتیک DCT و همچنین توسعه و داخلی‌سازی پلوس شده است.

شرکت ایپکو در زمینه طراحی و توسعه موتور کم‌مصرف، طراحی و توسعه موتور دیزل سنگین، ارتقای موتورهای جاری ایران‌خودرو و طرح ارتقای اتاق آزمون‌های ایپکو به عرصه توسعه محصول گام نهاد. شرکت جتکو نیز با پروژه‌هایی نظیر پروژه پلت‌فرم ملی خودرو (دوازدهمین پروژه راهبردی ملی)، پروژه پلت‌فرم برق و الکترونیک، پروژه توسعه سامانه مدیریت موتور (EMS)، پروژه دنای برقی و توسعه داخلی گیربکس اتوماتیک، در این مسیر خوش درخشید.

همچنین شرکت ایران‌خودرو دیزل با خودکفایی محصولات داخلی و خارجی، خودکفایی در شرکت ایدم (تولیدکننده موتور محصولات سنگین)، خودکفایی در شرکت قطعات خاور (گاردان محصولات) و خودکفایی در شرکت چرخشگر (گیربکس محصولات) توانست چرخ‌های توسعه محصول را به گردش درآورد.
 
عملکرد کاهش هزینه ‌ها

ایران‌خودرو از طریق صرفه‌جویی در اجرای پروژه‌های پیشنهادی، ارزیابی اولیه‌ و پذیرش‌شده، مبلغ ۱۰هزارو۴۳۵ میلیارد ریال، خالص صرفه‌جویی را برآورد کرده است. همچنین با واگذاری دارایی‌ها و اموال غیرمولد برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای، در سال ۹۸ به رقم ۲۱هزارو۴۶ میلیارد ریال و در پنج‌ماهه امسال به رقم ۳۵هزارو۴۳۷ میلیارد ریال دست یافته است. 

با نگاهی به ارزش بازار سهام شرکت ایران‌خودرو می‌توان دریافت که شروع رشد ارزش بازار از سال ۹۸ در نتیجه اقدامات انجام شده نظیر بهبود جریان نقدینگی، روند افزایشی تولید از نیمه‌دوم سال و بهبود چشم‌انداز فعالان بازار سرمایه از شرکت بوده است. این موارد موجب شده‌اند ارزش سهام این خودروساز به بیش‌از ۱۳۰هزارمیلیاردتومان افزایش یابد.  طبق برنامه‌ریزی‌های تولید، ایران‌خودرو

در نظر دارد در سال جاری به تولید ۵۰۰هزار دستگاه خودرو دست یابد. این خودروساز امسال، از طریق خودکفایی قطعات خرید خارجی ساپکو، سازندگان و نیز خودکفایی مواد اولیه با منشأ خارجی، ۱۵۳میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق ساخته است. 

همچنین طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ از طریق خودکفایی قطعات خرید خارجی ساپکو و سازندگان، مبلغ ۹۳میلیون یورو کاهش ارزبری محقق شود.  در حوزه واگذاری دارایی‌های غیرمولد برای تامین سرمایه پروژه‌های توسعه‌ای نیز در سال گذشته ۲هزارو۱۰۵میلیاردتومان واگذاری دارایی‌های غیرمولد صورت گرفته است.

نقشه‌راه موتور و قوای محرکه

این خودروساز مطابق با نقشه‌راه محصول و قوای‌محرکه که برای خود تدوین و تبیین کرده است، در نظر دارد در سال ۹۹، در حوزه پلت‌فرم و محصول، به توسعه پلت‌فرم ایران‌خودرو، تمرکز بر کلاس‌های CUV، C، B، حفظ سهم در کلاس‌های C و B و توسعه و سهم بازار در خودروهای CUV دست یابد. 

در حوزه موتور نیز ارتقای موتورهای جاری از منظر استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت و طراحی و توسعه خانواد موتور سه‌سیلندر جدید ایران‌خودرو و همچنین در حوزه گیربکس، طراحی و توسعه گیربکس‌های شش‌دنده دستی و AMT و توسعه پروژه گیربکس‌های اتوماتیک AT و DCT را در دستور کار قرار داده است. 

درصورتی‌که ایران‌خودرو بتواند به توسعه پلت‌فرم جدید خود به‌صورت کامل دست یابد، قیمت تمام‌شده محصول کاهش خواهد یافت. محصولات پروژه‌های جدیدی که روی پلت‌فرم ایران‌خودرو تعریف شده‌اند شامل K۱۳۲، کراس‌اوور K۱۲۵ و پروژه خودروهای هاچ‌بک کم‌مصرف هستند. 

در سال ۹۹، پروژه‌های ارتقای محصولات جاری ازجمله راناپلاس، سورن‌پلاس، سمند سال، پژو۲۰۷ پانوراما (HB/SD) و دناپلاس اتوماتیک از برنامه‌های این خودروساز هستند که با جدیت دنبال می‌شوند و تمام این محصولات تا پایان سال وارد بازار خواهند شد. 

ازسوی‌دیگر، پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای تولید خودرو کم‌مصرف، ایران‌خودرو توسعه موتور IK۳ را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی امسال، در دستور کار خود قرار داده است. 

در این مسیر، ایران‌خودرو توسعه یک خانواده موتور سه‌سیلندر، دارای طیف متنوعی از توان و گشتاور با حجم موتور کمتر از ۱.۲لیتر (هم‌راستا با روند جهانی کاهش حجم در موتورها)، مصرف سوخت پایین، قابلیت کسب استانداردهای آلایندگی یورو۶، قابلیت استفاده از سوخت بنزین، CNG و مناسب برای مدل‌های هیبرید و همچنین بهره‌مندی از سطح تکنولوژی‌های روز موتور (GDI و Ellectrification) را متصور شده و برای دستیابی به این هدف در تلاش است. 

سایر پروژه‌های توسعه‌ای سال جاری این خودروساز شامل طیف وسیعی از خدمات و محصولات می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به طراحی و توسعه گیربکس شش‌سرعته دستی و AMT، عرضه محصولات سواری با موتور یورو۵، ارتقای قوای محرکه جاری شرکت (بهبود مصرف سوخت و آلایندگی) و افزایش ظرفیت تولید موتورملی EF۷ به یک‌هزار دستگاه در روز اشاره کرد. 

همچنین عرضه خودرو ون وانا با موتور EF۷ TC گازسوز، تطبیق موتور ۳۵۵دیزل با استاندارد یورو۵ برای خودروهای تجاری، تطبیق موتور ۴۵۷دیزل با استاندارد یورو۵ برای خودروهای تجاری و نیز طراحی خودروهای نمونه دنای‌برقی و رانای‌هیبرید از سایر پروژه‌های توسعه‌ای این خودروساز در سال جاری به شمار می روند.
 
امضای پنج تفاهم‌نامه همکاری توسط ایران‌ خودرو

ایران‌خودرو برای توسعه محصولات و همچنین گسترش مرزهای همکاری خود با دانشگاهیان، دانش‌بنیان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای معتبر و توانمند، تفاهم‌نامه‌های متعددی را به امضا رسانده که حوزه همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران ازجمله این همکاری‌هاست. 

به موجب این تفاهم‌نامه مقرر شد در راستای بهره‌مندی هرچه بیشتر در حوزه تعمیق ساخت داخل، طراحی و توسعه موتورهای الکتریکی، ساخت دستگاه‌های جوش لیزر، استفاده از تکنولوژی پرتودهی، تولید کابل‌های ضدحریق و استفاده از توانمندی‌های آزمایشگاه آنالیز فلزات از طریق همکاری با این سازمان بهره‌برداری شود. 

همکاری با شرکت SPEC از دیگر تفاهم‌نامه‌های مشترک این خودروساز است. به‌موجب این تفاهم‌نامه نیز مقرر شد جایگزینی و ساخت داخل مواد پلیمری، ساخت قطعات کامپوزیت و جایگزینی با قطعات فلزی درراستای هدف کاهش وزن و بومی‌سازی تکنولوژی جدید تولید کاتالیست‌ها میسر شود. 

در حوزه‌ همکاری با معاونت علمی و فناوری نیز مواردی ازجمله تشکیل کمیته راهبری طراحی و توسعه خودرو ارزان، تعیین خودرو برای الگوبرداری و برنامه‌ریزی به‌منظور ساخت اولین خودرو نمونه طی شش‌ماه آینده تعریف شده است. 

همچنین در حوزه‌های همکاری با جهاد دانشگاهی مواردی ازجمله طراحی و توسعه خودروهای متصل، ساخت داخل کاتالیست، ساخت داخل مواد پلیمری، فلزی و شیمیایی، تجهیزات و ماشین‌آلات تولید و خودروهای برقی و باتری قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =