بورس

دیروز در گروه خودرویی طی 5هزار نوبت معاملاتی، 29میلیون سهم به ارزش 11میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 314هزار میلیارد تومان شد. از سوی دیگر، شاخص‌کل بورس نیز با کاهش بیش از 37هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 570هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،در دادوستدهای روز سه‌شنبه بازار سهام، باز هم خودرویی‌ها منفی شدند، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، پارس‌خودرو، نیرو محرکه، زامیاد، سرمایه‌گذاری رنا، رادیاتور ایران، الکتریک‌خودرو شرق و کمک‌فنر ایندامین قرمزپوش شدند و در مقابل هیچ نمادی مثبت نشد. همچنین دیروز در گروه خودرویی طی 5هزار نوبت معاملاتی، 29میلیون سهم به ارزش 11میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 314هزار میلیارد تومان شد. از سوی دیگر، شاخص‌کل بورس نیز با کاهش بیش از 37هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 570هزار واحدی قرار گرفت.

   راهی برای جلوگیری از ضرر سهام‌
به گفته برخی کارشناسان راهکاری که به‌منظور حفظ آرامش‌خاطر سهام‌داران و تضمین بازدهی آن‌ها توصیه می‌شود، انتشار اوراق «اختیار فروش تبعی» از سوی شرکت‌های بورسی است که در ایران با نام «بیمه سهام» شناخته می‌شود. خرید اوراق اختیار فروش تبعی به سهام‌داران اختیار می‌دهد سهام تحت تملک خود را به قیمت تضمین‌شده در تاریخ معینی در آینده به فروش برسانند. انتشار این اوراق موجب خواهد شد تا هیجانات فروش فروکش کند و سرمایه‌گذاری‌های مردم بیمه شود. اوراق اختیار فروش تبعی، ابزاری برای بیمه زیان سهام است و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ترس‌ها را کنترل کنند و سهام ارزشمند خود را به‌راحتی از دست ندهند.
   به حداقل رساندن ریسک سیستماتیک
اوراق اختیار فروش تبعی را سهامدار عمده به‌منظور حمایت از سهام، با توجه به ارزش ذاتی و ظرفیت‌های موجود شرکت منتشر می‌کند. 
به این ترتیب، سرمایه‌گذارانی که مالک سهام شرکت هستند می‌توانند به میزان سهام پایه خود، اوراق را خریداری ‌کنند تا در «تاریخ اعمال» تحت شرایطی که قیمت سهم پایین‌تر از نرخ توافقی بود، زیانشان جبران شود. 
همچنین سهامداران می‌توانند با در اختیار داشتن اوراق اختیار فروش تبعی، ریسک سیستماتیک را به حداقل برسانند. از سوی دیگر، با استفاده از این ابزار، اطمینان لازم برای کسب بازده مورد انتظار محقق می‌شود و با حذف ریسک در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران به‌جای سرمایه‌گذاری در بازار پول (بانک‌ها) به کسب سود بیشتر در بازار سرمایه ترغیب می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =