کد خبر: 231006
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

خبر بهت‌آور افزایش جهشی قیمت خودروهای داخلی در هفته گذشته بار دیگر سردرگمی در بازار و تبعات عدم‌نظارت بر آن را ثابت کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،خبر بهت‌آور افزایش جهشی قیمت خودروهای داخلی در هفته گذشته بار دیگر سردرگمی در بازار و تبعات عدم‌نظارت بر آن را ثابت کرد. درحالی که همه به‌دنبال ریشه‌یابی این پدیده هستند، اما هیچ‌کس دلیل حقیقی آن را نمی‌خواهد بپذیرد. بنابراین حاصل این ریشه‌یابی‌ها همان ضرب‌المثل معروف «کی بود، کی بود،‌ من نبودم» است. بعضی‌ها خودروسازان و برخی دیگر سایت‌های مجازی و گروهی دیگر دلالان را عامل آن معرفی می‌کنند. به‌نظر می‌آید معتقدان دلیل آخری درک درستی از معنای واژه دلال ندارند و پیوسته به‌جای فرصت‌طلبان و رانت‌خواران دلال‌ها را قربانی می‌نمایند. اما هیچ‌یک از دلایل ارائه‌شده علت واقعی افزایش جهشی قیمت خودروهای داخلی نیست. دو دلیل اصلی نوسانات شدید قیمت دراین‌باره همانا کالای سرمایه‌ای شدن خودروهای سواری و دیگری وجود ابهامات و تحولات اخیر در بورس و بازار سرمایه است که نقدینگی‌ها را به‌سمت بازار خودرو سرازیر کرده است. این پدیده دیروز در بازار سرمایه جلوه کرد، امروز وارد بازار خودرو شد و شاید فردا در بازار سکه و طلا و ارز وارد شود. تا زمانی که کشور به‌ثبات اقتصادی نرسد، این نگرانی‌ها و تشویشات وجود داشته و پیوسته بازارهای مذکور را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین در این مورد خودروسازان، دلالان و حتی رانت‌خواران مقصر نیستند؛ زیرا آن‌ها در پی حفظ ارزش نقدینگی خود هستند و نگران اقدامات خود و تبعات ناشی از آن نمی‌باشند و هیچ‌گونه منع قانونی هم پیش روی آن‌ها نیست.
در این گیرودار متاسفانه هرکسی از ظن خود یار ماجرا شده و به‌جای پرداختن به‌متن به‌حاشیه‌پردازی روی آورده و بحث‌های بدیهی، تکراری و حتی انحرافی مانند دولتی بودن خودروسازی، عدم‌نظارت کافی و وافی بر بازار و ... را مطرح کرده و داد سخن می‌دهند. تردیدی نیست که خودروسازی ایران به‌دلایل عدیده حدود 40 سال است که نگاه توسعه‌گرا ندارد. مثل اینکه غایت مطلوب سیاستگزاران و مدیران این صنعت تداوم مونتاژ یا قناعت کردن به «فیس‌لیفت» است. خودروساز شدن یعنی دستیابی به‌تکنولوژی و طراحی و ساخت تمام ملزومات خودرو اعم از طراحی و تولید پلت‌فرم و بدنه و ... که در شرایط کنونی فاصله زیادی با این اهداف داریم و به‌رغم وجود توانمندی صنعتی و زیرساخت‌های لازم، اراده‌ای برای صرف فعل خواستن در این زمینه وجود ندارد.
فرجام سخن اینکه به‌رغم ساخت داخلی شدن درصد بالای قطعات، تمام خودروهای داخلی ارزبری دارند و تا خودروهای ساخت داخل ارزبری دارند، به‌تبعیت از نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها در بازار دستخوش تغییرات شدید می‌شوند و فرصت‌طلبان و رانت‌خواران نیز به‌آن دامن می‌زنند. درچنین شرایطی بازار خودرو شاهد نرخ‌های طوفانی خواهد بود؛ بنابراین فکر اساسی باید کرد.  

نویسنده:حسین نظریان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =