اتوبوس‌های الکتریکی

بیش از 98 درصد از اتوبوس‌های الکتریکی، در کشور چین به کار گرفته می‌شوند. تا پایان سال 2019، سهم اروپا از ناوگان اتوبوس‌های برقی دنیا کمی بیشتر از 10 درصد  است و پیش‌بینی شده می‌شود که تا پایان سال 2020 سهم این قاره از ناوگان الکتریکی به 20درصد افزایش پیدا کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،اتوبوس‌های الکتریکی سهم روزافزونی از ناوگان جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و با وجود قوانین کاهش انتشار آلایندگی و هوای پاک، کشورهای بیشتری در سال‌های اخیر به استفاده از این خودروها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی روی آورده‌اند. تا امروز در اروپا بیش از 4هزار دستگاه اتوبوس الکتریکی به ناوگان کشورهای مختلف وارد شده‌ که این رقم در مقایسه با عدد 400 هزار دستگاهی در سراسر دنیا، رقم چشمگیری نیست. بیش از 98 درصد از اتوبوس‌های الکتریکی، در کشور چین به کار گرفته می‌شوند. تا پایان سال 2019، سهم اروپا از ناوگان اتوبوس‌های برقی دنیا کمی بیشتر از 10 درصد  است و پیش‌بینی شده می‌شود که تا پایان سال 2020 سهم این قاره از ناوگان الکتریکی به 20درصد افزایش پیدا کند. 

1.پیشتازی اتوبوس‌های الکتریکی در چین

در موضوع به‌کارگیری اتوبوس‌های الکتریکی، چین در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، پیشرو محسوب می‌شود. در بهار سال 2018 مقاله‌ای در این خصوص منتشر شد که استفاده این کشور از ناوگان برقی را یک انقلاب دانسته بود. 
در سال 2016، اروپا روزانه 70 دستگاه اتوبوس را فارغ از شهری و بین‌شهری و نوع سوخت به ناوگان خود اضافه می‌کرد. این در حالی است که اتوبوس‌های الکتریکی اروپا و ایالات متحده در مقایسه با چین هنوز هم نقش‌های پس‌زمینه‌ای در استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی دارند. 

2.ناوگان الکتروباس‌های هند؛ بزرگ‌تر از اروپا و آمریکا

با فروش بیش از 70هزار دستگاه اتوبوس بالای 6 تن در سال 2018، سهم بالایی از فروش 430هزار دستگاهی این خودروها در سراسر جهان نصیب کشور هند شد. بر این اساس، حتی اگر سهم اندکی از این خودروها به اتوبوس‌های الکتریکی اختصاص یابد، هند این امکان را پیدا می‌کند که به عنوان دومین بازار بزرگ این خودروها شناخته شود. 
این در حالی است که سفارش 932 دستگاه اتوبوس الکتریکی در سال 2018 در این کشور تایید شد و در سال 2019 نیز سفارش 1243 دستگاه دیگر از این خودرو به ثبت رسید. فروش این تعداد خودروها نشان از سهم 24.9 درصدی هند از کل سفارش‌های جهانی دارد. البته پیش‌بینی شده است تا پایان سال 2025 بیش از 10 درصد تقاضای اتوبوس‌ها در بازار هندوستان برای مدل‌های الکتریکی باشد که رقمی بالاتر از جمع تقاضای مشابه در اروپا و آمریکای شمالی خواهد بود. 
 

3.ناوگان اتوبوس‌های الکتریکی اروپا در اختیار هلند

پایان سال 2018، بزرگ‌ترین ناوگان اتوبوس‌های الکتریکی در اروپا در فرودگاه Schipol آمستردام به فعالیت مشغول شد. 100 دستگاه از اتوبوس‌های VDL از آوریل 2018 به ناوگان این فرودگاه پیوستند. هنوز هم این ناوگان به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان از اتوبوس‌های الکتریکی VDL شناخته می‌شود که در مجموع روزانه حدود 30هزار کیلومتر را طی می‌کنند. باتری این اتوبوس‌ها برای شارژ کامل تنها به 20 دقیقه زمان نیاز دارند. برای مرکز شهر آمستردام نیز برنامه‌های ورود اتوبوس‌های الکتریکی در نظر گرفته شده بود که طی قراردادی با شرکت VDL، 31 دستگاه شامل 9 اتوبوس 12متری و 22 اتوبوس چندکابین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر اضافه شد. در ادامه نیز 69 دستگاه دیگر در برنامه ورود به این شهر وجود داشت.
 

4.مشارکت برای الکتریکی کردن ناوگان انگلستان

105 دستگاه اتوبوس دوطبقه برقی بین سال‌های 2019 و 2020 در ناوگان حمل‌ونقل عمومی انگلستان معرفی شدند. این طرح توسط اپراتور انگلیسی به نام Stagecoach در سپتامبر 2018 برنامه‌ریزی شد. برای این طرح سرمایه حدود 56 میلیون پوند (34.6 میلیون از سوی اپراتور و 21.5 میلیون پوند از سوی دولت) در نظر گرفته شده بود تا اتوبوس‌های برقی دو شرکت ADL و BYD به ناوگان این کشور اضافه شوند. در منطقه منچستر قانون استفاده از وسایل نقلیه با آلایندگی صفر اجرا می‌شود. در همین راستا نخستین اتوبوس‌های الکتریکی از تابستان 2019 در این شهر به بهره‌برداری رسیدند و تا اوایل سال 2020 این طرح به شکل کامل به اجرا درآمد. در اعلامیه منتشرشده از سوی این شرکت اعلام شده که Stagecoach متعهد به تامین سرمایه 34.6 میلیون پوندی است و مابقی سرمایه از سوی دولت و به منظور حمایت از قانون هوای پاک پرداخت می‌شود. 

5.رقابت BYD،Proterra و New Flyer در آمریکا

براساس اعلام شرکت Eb Start Consulting، در سال 2017، تعداد اتوبوس‌های الکتریکی تحویل شده به آژانس‌های حمل‌ونقل عمومی ایالات متحده 83 درصد رشد کرده است. در سال 2016 تنها 182 دستگاه در این کشور فعالیت می‌کرد که این رقم در سال 2017 به 383 دستگاه رسید. نفوذ آژانس‌های حمل‌ونقلی ایالات متحده تنها 0.5 درصد است اما با این حال تا پایان سال 2017 بیش‌از 9 درصد از این شرکت‌ها برای خرید اتوبوس‌های الکتریکی سفارش‌گذاری کردند. دو شرکت Proterra و BYD رهبران ناوگان آمریکای شمالی هستند که ظرفیت تولید خود را تا سه برابر افزایش داده‌اند. براساس این گزارش شرکت New Flyer سومین اتوبوس‌ساز الکتریکی این کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =