چراغ خودرو

درحال حاضر قیمت مواداولیه درسطح جهان به‌دلیل کاهش تولید خودروسازان و سایر صنایع کاهش یافته است و موادی مانند پلی‌کربنات و... از این دست هستند

قیمت مواداولیه در کشور هم‌زمان با نرخ رشد ارز و کاهش ارزش پول ملی در حال افزایش است. این درحالی است که بسیاری معتقدند که شرایط سخت اقتصادی در جهان و شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده و قیمت مواداولیه نیز به‌دلیل افت تقاضا با کاهش قیمت مواجه هستند.

درهمین زمینه علی چنگی، مدیرعامل «گروه پژوهش ‌صنعت‌ مدرن» با اشاره به‌ روند افزایش قیمت مواداولیه و تاثیر آن بر تولید به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «اقتصاد و تجارت درسطح دنیا به‌خاطر شیوع بیماری کرونا درگیر است. تقریبا همه بنگاه‌های اقتصادی از جمله خودروسازان با افت چشم‌گیری در تولید محصول مواجه شده‌اند و به‌طور کلی اقتصاد جهانی رشد سربه‌سر یا منفی دارد.»

وی می‌افزاید: «درحال حاضر قیمت مواداولیه درسطح جهان به‌دلیل کاهش تولید خودروسازان و سایر صنایع کاهش یافته است و موادی مانند پلی‌کربنات و... از این دست هستند.»

این تولیدکننده چراغ در ادامه با بیان اینکه با وجود جزیره‌ای بودن اقتصاد کشور، اما شاهد رشد تولید در برخی صنایع مانند خودروسازی، قطعه‌سازی و لوازم‌خانگی بوده‌ایم، اظهار می‌کند: «ریشه این رشد در تحریم‌ها و نیامدن جنس خارجی بوده است و از این منظر می‌توانیم به‌تحریم‌ها به‌عنوان فرصتی طلایی نگاه کنیم و بتوانیم درسایه آن صنایع مختلف را احیا کنیم.»

وی می‌افزاید: «این شرایط می‌تواند فرصتی طلایی برای جهش‌های بعدی ما باشد و اگر مدیران ما در سطح کلان به‌این نکات توجه داشته باشند و شرکت‌های تولیدکننده فولاد، مس و... را مجاب کنند که حداقل با قیمت جهانی کار کنند و براساس قیمت تمام‌شده سود منطقی به‌این بخش اختصاص دهند، در این صورت قیمت‌ محصولات ما به‌مراتب رقابتی‌تر خواهد شد.»

علی چنگی در ادامه با بیان اینکه خیلی از موادی که از داخل کشور تامین می‌کنیم از قیمت جهانی گرا‌ن‌تر است، تاکید می‌کند: «قیمت‌ بسیاری از مواد اولیه داخلی از قیمت مواد اولیه خارجی بالاتر بوده و این مساله فاجعه است. این مشکلِ کار ماست و قیمت‌های ما در سطح خودروسازی، قطعه‌سازی و لوازم‌خانگی به‌شدت بالا تمام می‌شود. چرا که ما بالاتر از قیمت جهانی از مواداولیه داخلی استفاده می‌کنیم.»

وی می‌افزاید: «منابع خارجی حاضرند فروش ‌های مدت ‌دار تضمین ‌شده به ‌ما داشته باشند؛ اما صنایع داخلی مانند پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم و به‌خصوص شرکت‌های دولتی پول نقد را از ما می‌گیرند و تا ۲ ماه بعد هم جوابگوی ما نیستند.»

این تولیدکننده چراغ خودرو تصریح می‌کند: «ما بیش‌تر از مشکلات داخلی ضربه می‌خوریم تا بحث تحریم و اقتصاد جهانی. در این شرایط صنعت‌خودرو ما ۲۵ درصد رشد داشته است و صنایع لوازم‌خانگی ما به‌صورت کامل در حال تولید هستند. اما صنایع مادر که عمدتا دولتی هستند، مشخص نیست بر چه‌اساسی قیمت‌گذاری می‌کنند و چرا قیمت تمام‌شده محصول ما در صنعت ‌خودرو بالاست؟ درواقع منابع ما، منابع قابل دسترس و رقابتی نیست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =