خودروهای تجاری ساخت داخل

اتوبوس بین ‌شهری درسا در گزارش مردادماه جایگرین اتوبوس بین ‌شهری اسکانیا ۴۲۱۲ مارال شده است

گزارش کیفی خودروهای تولید و مونتاژ داخل در مردادماه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد کشور منتشر شد. این گزارش درمجموع نشان می‌دهد کیفیت خودروهای تجاری نسبت به تیرماه بدون تغییر بوده است. 

براساس این گزارش، یازده مدل خودرو سنگین و نیمه‌سنگین در گزارش کیفی مشارکت کردند، درحالی‌که در تیرماه این خودروها به ۱۳ مدل می‌رسیدند. در مقایسه تعداد خودروهای بررسی‌شده در گزارش کیفی، در مردادماه جای خالی دو کامیونت FAW Tiger V۶ و کامیون FAW Tiger V۸۸ دیده می‌شود که در تیرماه با کسب سه ستاره کیفی در این رده‌بندی حاضر شده بودند.

همچنین در بخش اتوبوس‌ها در تیرماه شاهد حضور اتوبوس بین‌شهری درسا با چهار ستاره بودیم که در مردادماه جای خود را به مدل دیگری از عقاب‌افشان یعنی اتوبوس بین‌شهری اسکانیا ۴۲۱۲ مارال داده است. 

تجاری‌های سه و چهار ستاره در مردادماه

بعد از انصراف برای حضور دو مدل از محصولات سیباموتور، بررسی این گزارش از بعد کیفی نشانگر آن است که در گزارش تیر و مرداد تفاوت کیفی چندانی را شاهد نیستیم و تنها به‌واسطه حذف دو مدل از خودروهای سنگین کامیون و کامیونت FAW، درمجموع ۶ ستاره کیفی از این ارزیابی حذف شده‌اند. 

بررسی‌ها نشان از آن دارد که تمام مدل‌های تجاری حاضر در مرداد سه یا چهار ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند و شاید بتوان این دوره را یکی از پرستاره‌ترین ارزیابی‌ها در چند ماه اخیر دانست. 

سهم بالای گروه بهمن از مدل‌های حاضر در ارزیابی

نکته جالب توجه این گزارش حضور پررنگ یکی از خودروسازان تجاری کشور در ارزشیابی کیفی خودروها است؛ در شرایطی که بسیاری از مدل‌ها به دلیل تحریم‌ها و کاهش و توقف تولید در گزارش ارزیابی کیفی حاضر نمی‌شوند، اما شاهدیم محصولات تجاری گروه بهمن ۷ سهم از ۱۱ مدل حاضر در این ارزیابی را به خود اختصاص داده‌اند.

سگمنت مینی‌بوس و میدل‌باس این گروه با دو محصول ایسوزو سحر و شیلر در اختیار بهمن‌دیزل است. هر دو این محصولات چهار ستاره کیفی را به دست آورده‌اند.

در بخش کامیونت‌ها نیز از چهار کامیونت حاضر، سه محصول بهمن‌دیزل در رتبه اول تا سوم این جدول نشسته‌اند. کامیونت ایسوزو NMR۸۵ و کامیونت ایسوزو NPR۷۵K با چهار ستاره کیفی و کامیونت شیلر این شرکت نیز با سه ستاره کیفی در بخش کامیونت‌ها شرکت کرده‌اند.

کامیون ایسوزو NPR۷۵M بهمن‌دیزل نیز با چهار ستاره کیفی صدرنشین گروه کامیون‌های گزارش کیفی در مردادماه است. در بخش کشنده‌ها نیز محصول FAW J۶ سیباموتور به‌عنوان یکی زیرمجموعه‌ تجاری‌ساز گروه بهمن حضور دارد و توانسته با سه ستاره کیفی جایگاه دوم را به دست بیاورد. 

سهم اندک تجاری‌سازان بزرگ از گزارش کیفی

چهار مدل دیگری که در این گزارش مشارکت داشته‌اند، مربوط به سه تجاری‌ساز کشور یعنی عقاب‌افشان، سایپادیزل و ایران‌خودرودیزل است. ایران‌خودرودیزل نیز با دو محصول در این ارزیابی دیده می‌شود که به این ترتیب جایگاه دوم کامیون‌ها را با محصول WH و جایگاه نخست کشنده‌ها را به نیوفوتون Auman H۴ در اختیار گرفته است. 

کامیون این شرکت سه ستاره و کشنده آن نیز چهار ستاره را به دست آورده است. کامیونت الوند سایپادیزل هم با کسب سه ستاره کیفی در این گزارش به‌عنوان چهارمین محصول در گروه باری‌های نیمه‌سنگین قرار گرفته است. تنها شرکت سازنده اتوبوس کشور نیز اتوبوس بین‌شهری اسکانیا ۴۲۱۲ مارال را در مردادماه جایگزین اتوبوس بین‌شهری درسا کرده و چهار ستاره را برای این سگمنت تجاری کشور به ارمغان آورده است.

وانت مزدا دوکابین تیپ۳؛ تازه‌وارد گزارش کیفی

براساس این گزارش در بخش وانت‌ها در سطح قیمتی یک، تنها وانت نیوپیکاپ فوتون دیزلی ساخت شرکت ایران‌خودرودیزل شرکت کرده و سه ستاره کیفی را در اختیار گرفته است. در سطح قیمتی دو نیز ۸ مدل حضور داشته‌اند که وانت نیسان ریچ زامیاد، وانت مزدا کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین، وانت کارا ۲۰۰۰ دوکابین تیپ۳ و وانت سایپا۱۵۱ شرکت بن‌رو سه ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند. 

همچنین در این گروه خودروهای وانت مزدا کارا ۲۰۰۰ دو کابین شرکت بهمن موتور و خودرو وانت آریسان شرکت ایران‌خودرودیزل به دو ستاره کیفی دست پیدا کردند و در رده دوم قرار گرفتند. لازم به ذکر است که وانت نیسان‌های تک‌گانه و دوگانه‌سوز شرکت خودروسازی زامیاد به یک ستاره دست یافتند و رده سوم را به خود اختصاص دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =